Ugens Kunstner – Søren Behncke

Han er pap- og plastposekunstens fader – Papfar og Posemanden. Kært barn har mange navne, og bag aliasset står kunstneren Søren Behncke.

Ladies tool - the angle grinder, pap, lim og akryl, 28x11x42 cm. Foto: Søren Behncke

Han er pap- og plastposekunstens fader – Papfar og Posemanden. Kært barn har mange navne, og bag aliasset står kunstneren Søren Behncke.

Papfar med knogle, Manhatten, New York 2008. Foto: Mikkel Amby
Papfar med knogle, Manhatten, New York 2008. Foto: Mikkel Amby
Søren Behncke arbejder typisk med fundne genbrugsmaterialer som pap og plastik og former det til hverdagsobjekter i 1:1 versioner, som han placerer strategisk i nye, humoristiske sammenhænge. Udover aktioner og indgreb i det offentlige rum, er også grafik, tegninger, malerier og skulpturer på Søren Behnckes CV.

Udover udstillingen på KØS museum for kunst i det offentlige rum, er han netop nu aktuel på  gruppeudstillingen Music on My Mind hos Charlotte Fogh og på Eskilstuna Kunstmuseum i Sverige. Derudover har han for nyligt skabt et grafisk værk ved brug af stempler, til det digitale magasin: Third Ear.

Han har rejst rundt i New York med et gigantisk papkødben, som han endte med at placere ved marmorløven foran New York Public Library.

Mekaniske Andersen, Central Park, New York 2008. 41x28x3 cm, pap lim og akryl. Foto: Søren Behncke
Mekaniske Andersen, Central Park, New York 2008. 41x28x3 cm, pap lim og akryl. Foto: Søren Behncke
På samme tur sørgede han for, at skulpturen af H. C. Andersen i Central Park fik inkorporeret en nøgle i ryggen, der kunne trække den ældre herre op som et stykke mekanisk legetøj.

Søren Behncke (f. 1967), der oprindeligt er uddannet grafiker, er siden 2003 blevet kendt som kunstneren, der med fundne genbrugsmaterialer intervenerer i det offentlige rum på humoristisk vis.

Hverdagsting vi troede, vi kendte
Netop overraskelsen og det originale, humoristiske blik på de hverdagsting, vi troede, vi kendte, er blevet Søren Behnckes speciale. Det gælder både Søren Behnckes persona, Papfar, som tro mod sit navn især arbejder med papir og pap – men også når han skaber udendørs skulpturer til det offentlige rum.

Den mest berømte aktion fandt sted på Aros – Aarhus Kunstmuseum i 2006, hvor kunstneren havde smuglet en enorm pap-slangebøsse med ind på museet, og derefter gav den til Boy, den berømte skulptur af Ron Mueck.

Boy versus Papfar, Aros Aarhus Kunstmuseum, 2004. Foto: Steffen T. Nielsen
Boy versus Papfar, Aros Aarhus Kunstmuseum, 2004. Foto: Steffen T. Nielsen

Boy versus Papfar, Aros Aarhus Kunstmuseum, 2004. Foto: Steffen T. Nielsen
Boy versus Papfar, Aros Aarhus Kunstmuseum, 2004. Foto: Steffen T. Nielsen

Blandt hans andre kendte værker er papskulpturen af en Massey-Ferguson traktor i størrelsen 1:1, en papkanin spændt fast til et træ, diverse værktøjer i pap og en hyldest til Jørgen Nash i form af en fire meter lang papnedstryger placeret foran Den Lille Havfrue på Langelinie. Til KØS’ udstilling Walk This Way i 2011 skabte Papfar en stor pap-nøglering til Svend Rathsacks skulptur Dreng med firben på museets forplads.

Posemanden slår til
I den senere tid er Søren Behncke begyndt at arbejde med plastpose-flet på trådhegn under aliasset Posemanden. Det gjorde han i forbindelse Walk This Way, hvor han af plastposer flettede et ikonisk “I love Køge” i et trådhegn på Søndre Havn. Siden har han bl.a. været i New York i 2012 og flettet på et trådhegn på havnen i forbindelse med kunstmessen The Armory Show.

Senest har han på MUR HÆK HEGN flettet pixelerede billeder direkte ind i et stort trådhegn på Køges Søndre Havn. Sammen med en gruppe frivillige hjælpere fra DR’s Kunstklub har de af genbrugsplastikposer flettet bl.a. et græsk-romersk mosaikmønster, et element fra et af 80’nes arkadespil og ikke mindst et historisk korsstingsbroderi efter et gammelt lokalt mønster, der er fundet i arkiverne på Køge Museum.

I heart Køge, foto: Lea Nielsen
I heart Køge, foto: Lea Nielsen

Posemanden alias Søren Behncke, Poseflet Navneklud Køge, 2013. Foto: Hans Peter Auken Beck
Posemanden alias Søren Behncke, Poseflet Navneklud Køge, 2013. Foto: Hans Peter Auken Beck

Skalaen forskyder sig gevaldigt, når man flytter fra korssting til flet i hegnets felter. Også motiverne transformeres for øjnene af os. For her har kunstneren fået øje på pixeleringen i historiske motiver fra længe før den digitale tidsalder og sat dem ind i et moderne selskab.

Portfolio:

Traktor, pap, tape og lim, 130x157x285 cm, 2005. Foto: Simon Høgsberg
Traktor, pap, tape og lim, 130x157x285 cm, 2005. Foto: Simon Høgsberg
Pitstop, pap, plastik og oliekridt på masonit, 45x43 cm, 2006. Foto: Søren Behncke
Pitstop, pap, plastik og oliekridt på masonit, 45×43 cm, 2006. Foto: Søren Behncke
Ladies tools - the angle grinder, pap, lim og akryl, 28x11x42 cm, 2007. Foto: Søren Behncke
Ladies tools – the angle grinder, pap, lim og akryl, 28x11x42 cm, 2007. Foto: Søren Behncke
Mekaniske Andersen, Central Park, New York 2008. 41x28x3 cm, pap lim og akryl. Foto: Søren Behncke
Mekaniske Andersen, Central Park, New York 2008. 41x28x3 cm, pap lim og akryl. Foto: Søren Behncke
Rasteplads Skulpturgruppe, 2009. Foto: Mikkel Amby og Søren Behncke
Rasteplads Skulpturgruppe, 2009. Foto: Mikkel Amby og Søren Behncke
Ansigtshus, Nephew videostill, 2009. Foto: Søren Behncke
Ansigtshus, Nephew videostill, 2009. Foto: Søren Behncke
King Of The Road, træ, pap, lim, akryl og velcro, 240x372x140 cm, 2009. Foto: Søren Behncke
King Of The Road, træ, pap, lim, akryl og velcro, 240x372x140 cm, 2009. Foto: Søren Behncke
Blue Star, 60x70 cm, 2010. Foto: Søren Behncke
Blue Star, 60×70 cm, 2010. Foto: Søren Behncke
Captain Ahab, 130x120 cm, akryl og collage på lærred, 2011. Foto: Søren Behncke
Captain Ahab, 130×120 cm, akryl og collage på lærred, 2011. Foto: Søren Behncke
Paper Bale Harry, akryl og collage på lærred, 130x120 cm, 2011. Foto: Søren Behncke
Paper Bale Harry, akryl og collage på lærred, 130×120 cm, 2011. Foto: Søren Behncke
Same day delivery, akryl og collage på lærred, 65x60 cm, 2011. Foto: Søren Behncke
Same day delivery, akryl og collage på lærred, 65×60 cm, 2011. Foto: Søren Behncke
Femme Fatale, pap, lim og akryl, 50x26x15 cm, 2012. Foto: Søren Behncke
Femme Fatale, pap, lim og akryl, 50x26x15 cm, 2012. Foto: Søren Behncke
Christmas, plastposeflet på trådhegn, Manhatten, New York, 2012. Foto: Søren Behncke
Christmas, plastposeflet på trådhegn, Manhatten, New York, 2012. Foto: Søren Behncke
Mixed Emotions, pap og akryl, 77x27x16 cm, 2012. Foto: Søren Behncke
Mixed Emotions, pap og akryl, 77x27x16 cm, 2012. Foto: Søren Behncke
Sorry no image available, plastpostflet på trådhegn, Manhatten, New York, 2012. Foto: Søren Behncke
Sorry no image available, plastpostflet på trådhegn, Manhatten, New York, 2012. Foto: Søren Behncke
Sisyfos - Scandinavian Flavor, plastik, modelervoks og vand, 90x75 mm, 2012. Foto: Søren Behncke
Sisyfos – Scandinavian Flavor, plastik, modelervoks og vand, 90×75 mm, 2012. Foto: Søren Behncke
Hit Hot Hood, akryl på lærred, 130x140 cm, 2013. Foto: Søren Behncke
Hit Hot Hood, akryl på lærred, 130×140 cm, 2013. Foto: Søren Behncke
Keyring, 2011. Foto: Lea Nielsen
Keyring, 2011. Foto: Lea Nielsen
Posemanden i gang med at flette Poseflet Navneklud Køge , 2013. Foto: Hans Peter Auken Beck.
Posemanden i gang med at flette Poseflet Navneklud Køge , 2013. Foto: Hans Peter Auken Beck.
Posemanden og hjælpere fra DR Kunstklub fletter Poseflet Navneklud Køge, 2013. Foto Hans Peter Auken Beck
Posemanden og hjælpere fra DR Kunstklub fletter Poseflet Navneklud Køge, 2013. Foto Hans Peter Auken Beck

Fakta

Udstilling

MUR HÆK HEGN

4 maj 2013 15 sep 2013

Christian Schmidt-Rasmussen, Søren Behncke, Søren Dahlgaard

KØS - Museum for kunst i det offentlige rum Se kort og tider

Fakta

Søren Behncke (f. 1967) er grafisk uddannet og bor og arbejder i Århus og København.
Han er tilknyttet V1 Gallery i København og Charlotte Fogh Contemporary i Århus og
repræsenteret på internationale kunstmesser og i følgende offentlige samlinger: AROS
Aarhus Kunstmuseum, Vejle Kunstmuseum, KØS – Museum for kunst i det offentlige rum,
Statens Kunstfond, Århus Kommune, Aabenraa Kommune.