Ugens Kunstner – Søren Behncke
Han er pap- og plastposekunstens fader – Papfar og Posemanden. Kært barn har mange navne, og bag aliasset står kunstneren Søren Behncke.
Han er pap- og plastposekunstens fader – Papfar og Posemanden. Kært barn har mange navne, og bag aliasset står kunstneren Søren Behncke.
Søren Behncke arbejder typisk med fundne genbrugsmaterialer som pap og plastik og former det til hverdagsobjekter i 1:1 versioner, som han placerer strategisk i nye, humoristiske sammenhænge. Udover aktioner og indgreb i det offentlige rum, er også grafik, tegninger, malerier og skulpturer på Søren Behnckes CV.
Udover udstillingen på KØS museum for kunst i det offentlige rum, er han netop nu aktuel på gruppeudstillingen Music on My Mind hos Charlotte Fogh og på Eskilstuna Kunstmuseum i Sverige. Derudover har han for nyligt skabt et grafisk værk ved brug af stempler, til det digitale magasin: Third Ear.
Han har rejst rundt i New York med et gigantisk papkødben, som han endte med at placere ved marmorløven foran New York Public Library.
På samme tur sørgede han for, at skulpturen af H. C. Andersen i Central Park fik inkorporeret en nøgle i ryggen, der kunne trække den ældre herre op som et stykke mekanisk legetøj.
Søren Behncke (f. 1967), der oprindeligt er uddannet grafiker, er siden 2003 blevet kendt som kunstneren, der med fundne genbrugsmaterialer intervenerer i det offentlige rum på humoristisk vis.
Hverdagsting vi troede, vi kendte
Netop overraskelsen og det originale, humoristiske blik på de hverdagsting, vi troede, vi kendte, er blevet Søren Behnckes speciale. Det gælder både Søren Behnckes persona, Papfar, som tro mod sit navn især arbejder med papir og pap – men også når han skaber udendørs skulpturer til det offentlige rum.
Den mest berømte aktion fandt sted på Aros – Aarhus Kunstmuseum i 2006, hvor kunstneren havde smuglet en enorm pap-slangebøsse med ind på museet, og derefter gav den til Boy, den berømte skulptur af Ron Mueck.
Blandt hans andre kendte værker er papskulpturen af en Massey-Ferguson traktor i størrelsen 1:1, en papkanin spændt fast til et træ, diverse værktøjer i pap og en hyldest til Jørgen Nash i form af en fire meter lang papnedstryger placeret foran Den Lille Havfrue på Langelinie. Til KØS’ udstilling Walk This Way i 2011 skabte Papfar en stor pap-nøglering til Svend Rathsacks skulptur Dreng med firben på museets forplads.
Posemanden slår til
I den senere tid er Søren Behncke begyndt at arbejde med plastpose-flet på trådhegn under aliasset Posemanden. Det gjorde han i forbindelse Walk This Way, hvor han af plastposer flettede et ikonisk “I love Køge” i et trådhegn på Søndre Havn. Siden har han bl.a. været i New York i 2012 og flettet på et trådhegn på havnen i forbindelse med kunstmessen The Armory Show.
Senest har han på MUR HÆK HEGN flettet pixelerede billeder direkte ind i et stort trådhegn på Køges Søndre Havn. Sammen med en gruppe frivillige hjælpere fra DR’s Kunstklub har de af genbrugsplastikposer flettet bl.a. et græsk-romersk mosaikmønster, et element fra et af 80’nes arkadespil og ikke mindst et historisk korsstingsbroderi efter et gammelt lokalt mønster, der er fundet i arkiverne på Køge Museum.
Skalaen forskyder sig gevaldigt, når man flytter fra korssting til flet i hegnets felter. Også motiverne transformeres for øjnene af os. For her har kunstneren fået øje på pixeleringen i historiske motiver fra længe før den digitale tidsalder og sat dem ind i et moderne selskab.
Portfolio:
Fakta
Udstilling
MUR HÆK HEGN
4 maj 2013 15 sep 2013
Christian Schmidt-Rasmussen, Søren Behncke, Søren Dahlgaard
KØS - Museum for kunst i det offentlige rum Se kort og tider
Fakta
Søren Behncke (f. 1967) er grafisk uddannet og bor og arbejder i Århus og København.
Han er tilknyttet V1 Gallery i København og Charlotte Fogh Contemporary i Århus og
repræsenteret på internationale kunstmesser og i følgende offentlige samlinger: AROS
Aarhus Kunstmuseum, Vejle Kunstmuseum, KØS – Museum for kunst i det offentlige rum,
Statens Kunstfond, Århus Kommune, Aabenraa Kommune.