Ugens Kunstner – Steen Larsen

Steen Larsens malerier har en næsten overjordisk karakter, men menneskelige spor bringer scenen ned på jorden.

Steen Larsen: Route Atlantic Twilight, olie på lærred, 100 x 200 cm. Pressefoto.

Steen Larsens malerier har en næsten overjordisk karakter, men menneskelige spor bringer scenen ned på jorden.

Kunstneren kort
Landskabsmaleren Steen Larsen hører til blandt den efterhånden lille gruppe af kunstnere, som arbejder mimetisk – det vil sige så tæt på virkeligheden som muligt – og da er præcisionen i såvel detaljen som i helheden helt afgørende. De fleste af Larsens malerier er monumentale, og panoramiske.

Steen Larsen i atelieret. I baggrunden værker fra serien No way back. Foto: Ole Hein Petersen.
Steen Larsen i atelieret. I baggrunden værker fra serien No way back. Foto: Ole Hein Petersen.

Biler, broer, veje og øde landskaber er gennemgående motiver for Larsen. Og ud over spillet mellem lys og mørke, himmel og hav, ser vi også næsten altid et spil mellem natur og kultur i form af for eksempel en bro, et jernbanespor, en landingsbane, en fjern bebyggelse, et spor, en bil eller en vej.

Baggrund og praksis
Steen Larsen gennemgående motiv er landskabet. Larsens landskaber er dog mere end et stormfuldt hav, en mark eller en skovsø, da han altid efterlade spor af den tid, vi lever i: I skoven kører en bil, gennem landskabet løber en motorvej og på havet sejler et krydstogtskib.

Et af Steens Larsens talenter er at skabe spænding i et billede med meget få virkemidler. Der er ofte en følelse af stilhed før stormen i hans billeder, som man for eksempel fornemmer i billedet af det store hav, hvor den mørke himmel varsler at noget farligt muligvis er på vej.

Roadtriptycon-Now, Present and Past, 2012, olie på lærred, 150 x 450 cm. Pressefoto.
Roadtriptycon-Now, Present and Past, 2012, olie på lærred, 150 x 450 cm. Pressefoto.

Spændingen fornemmes også i billedserien Hidden Moments fra 2009, inspireret af den krimibølge som har gennemsyret landet de sidste par år. Den spænding som findes i krimibøger og -film forsøger han at overføre til maleriet. Ensomme biler i skove får pludselig noget mystisk og foruroligende over sig. Hvorfor holde de der med lygterne tændt? Er det bare et kærestepar, som vil være i fred eller er vi tilbage ved et gerningssted som i maleriet Secret Moment, hvor der optræder afskærmingsbånd rundt om et træ ved siden af.

Secret moment, 2009, olie på lærred, 70 x 140 cm. Pressefoto.
Secret moment, 2009, olie på lærred, 70 x 140 cm. Pressefoto.

I efteråret 2011 foretog Steen Larsen en 5500 km rejse igennem Norden. Formålet med turen var en undersøgelse af landskabets forandring fra Danmark op igennem Norge langs atlanterhavskysten og ned igennem Sverige langs E45.

På turen var et fotografiapparat installeret i bilen. Det registrerede automatisk vejen og landskabet og undervejs tog det stationære fotoapparat et foto hvert 10. sekund. Da rejsen var tilendebragt, vendte Larsen hjem med 18.000 fotografier.

The Road North, 2012, videoinstallation. Pressefoto.
The Road North, 2012, videoinstallation. Pressefoto.

De fotos er nu blevet til en dobbeltscreen video, hvor Larsen arbejder med temaet flygtighed og refleksion.På venstre screen ser man en stopmotion film med 9 fotos i sekundet, og på 38 minutter oplever man den rejse, han selv var 14 dage om. På højre skærm ser man 300 fotos med en overblænding hvert 5 sek. I dette møde mellem det hurtige og langsomme liv opstår en overraskende poesi genereret af tilfældighedsprincipper.

Til videoen har musikeren Anders Pedersen fra Desoto Caucus og Giant Sand (US) komponeret et 38 min langt soundtrack. Begge har i samarbejdet været inspireret af den amerikanske road film, kunst og musik, men hensigten med videoen er at ramme en nordisk tone.

Videoen kan ses på Stenn Larsens udstilling ROAD på Silkeborg Bad. LÆS ANMELDELSE  AF ROAD HER

Analyse og beskrivelse af et karakteristisk værk
På maleriet Route Atlantic Blue bugter vejen sig rytmisk hen over en klippeholm, der set fra dette lette fugleperspektiv tager sig ud som rygraden på en kæmpeøgle – måske Loch Ness-uhyret. Er den mon efter et langt togt under vandet i færd med at hvile sine luffer på vandspejlet?

Route Atlantic Blue, 2012, olie på lærred, 100 x 200 cm. Pressefoto.
Route Atlantic Blue, 2012, olie på lærred, 100 x 200 cm. Pressefoto.

I baggrunden ligger de blålige bjerge. Det er en nocturne, sådan som en nocturne [af nocturnus – natlig] ser ud i den nordiske sommernat, hvor solen aldrig går ned. Men motivet får en menneskelig dimension pga. en ensom bil, der bugter sig gennem landskabet. Over den lavtliggende Jord vider det enorme himmelrum sig ud med de urolige skyer.

Vejen er en logisk konsekvens af to passioner, Steen Larsen besidder: natur og biler. Billen har i dag stor indflydelse på vores oplevelse af verden og landskabet. Samtidig er vejen et tema med uanede tolkningsdimensioner, fordi fortællingerne aldrig stopper. Rejsen ad vejen er noget ydre og noget indre. Temaet omkring vejen kan meget let ses som et metafor på ethvert menneskes bevægelse og vandring gennem tilværelsen. En fortælling der aldrig stopper, man er altid undervejs – midt mellem to poler.

Portfolio

Route Noir II, 2012, olie på lærred, 50 x 70 cm. Pressefoto.
Route Noir II, 2012, olie på lærred, 50 x 70 cm. Pressefoto.

Under-cover, 2011, olie på lærred, 100 x 150 cm. Pressefoto.
Under-cover, 2011, olie på lærred, 100 x 150 cm. Pressefoto.
The dream of a greek island, 2010, olie på lærred, 30 x 40 cm. Pressefoto.
The dream of a greek island, 2010, olie på lærred, 30 x 40 cm. Pressefoto.
Red tanker, 2007, olie på lærred, 120 x 150 cm. Pressefoto.
Red tanker, 2007, olie på lærred, 120 x 150 cm. Pressefoto.
Petrol tanker, 2007, olie på lærred, 50 x 70. Pressefoto.
Petrol tanker, 2007, olie på lærred, 50 x 70. Pressefoto.
Waiting for The Boat, 2007, olie på lærred, 100 x 150 cm. Pressefoto.
Waiting for The Boat, 2007, olie på lærred, 100 x 150 cm. Pressefoto.
Badebroen, 2007, olie på lærred, 100 x 150 cm. Pressefoto.
Badebroen, 2007, olie på lærred, 100 x 150 cm. Pressefoto.
Meeting Point, 2006, olie på lærred, 70 x 140 cm. Pressefoto.
Meeting Point, 2006, olie på lærred, 70 x 140 cm. Pressefoto.



Fakta

Udstilling

ROAD

12 maj 2012 26 aug 2012

Steen Larsen

KunstCentret Silkeborg Bad Se kort og tider

Fakta

Dele af ovenstående er et uddrag fra Lisbeth Bondes tekster til bogen ROAD.

Steen Larsen (f. 1960 i København) bor og arbejder i Aarhus. Han er uddannet fra Den Frie Kunstskole i Odense i 1980-83, samt Dartington College of Arts 1984-86

Litteratur
Steen Larsen bogen ROAD,
Kan købes på Sophienholm, Silkeborg Bad og galleri NB – webshop.