Ugens Kunstner: Thierry Geoffroy / Colonel
Thierry Geoffroy er konceptkunstner og arbejder med såkaldte art formats. Hans ofte relationelle værker skal stimulere publikums engagement, afsløre samfundsmæssige strukturer og forsøger at løse globale, akutte og dramatiske problemstillinger inden for klima, social nød og politiske konflikter.
Thierry Geoffroy er konceptkunstner og arbejder med såkaldte art formats. Hans ofte relationelle værker skal stimulere publikums engagement, afsløre samfundsmæssige strukturer og forsøger at løse globale, akutte og dramatiske problemstillinger inden for klima, social nød og politiske konflikter.
Thierry Geoffroy er konceptkunstner og arbejder med såkaldte art formats. Hans ofte relationelle værker skal stimulere publikums engagement, afsløre samfundsmæssige strukturer og forsøger at løse globale, akutte og dramatiske problemstillinger inden for klima, social nød og politiske konflikter.
Thierry Geoffroy eksperimenterer med den kunstneriske rolle i forhold til de kriser, verden står over, for ifølge Geoffroy er det netop kunstens pligt at agere fortrop og italesætte disse kriser i offentligheden, så katastrofen kan afværges. Dette reflekteres i hans valg af kunstneriske projekter og aktioner, der spænder over installation, performance, skulptur, readymades, litteratur, debat og maleri.
For Geoffroy er ikke blot kunsten og kunstinstitutionerne men hele verden i en krisetilstand, og der er derfor al mulig grund til at stille spørgsmålstegn ved det etablerede. Med afsæt i den relationelle kunst er Geoffroy bedst kendt for sine (ofte uindbudte) interventioner på eksempelvis MOMA og Venedig Biennalen. Med sit særlige, performative kunstformat infiltrerer kunstneren de etablerede kunstinstitutioner og udfordrer derved de institutionelle konventioner.
Udfordring af institutionerne
Et centralt format er de såkaldte Emergency Rooms, der har været installeret mange steder i verden, fra København til Hanoi. Udstillingsformatet danner en løs ramme, hvor kunstnere inviteres til dagligt at forholde sig til samtidens kriser og søge at etablere en dialog om disse.
Under aliasset Colonel indtog Geoffroy i 2007 Venedig Biennalen med værket Biennalist, hvor 35 performere spredte rygter, mobile værker og indtog de nationale pavilloners udstillingsrum for at diskutere kriser.
I 2007 lancerede Geoffroy sine Critical Runs, der blandede motionsløb og kunstdebat for at “træne” deltagernes “Awareness Muscle”. I de cirka 20 minutter hvert løb varede, blev en række kunst- og kulturfolk inviteret til at deltage i løbet, og undervejs diskutere spørgsmål, som f.eks. ”Har kunst en foregribende funktion?” og ”Kan kunstnere producere visioner?”
Er det for sent?
I den aktuelle udstilling TOO LATE på SABSAY lægger Geoffroy også op til refleksion over kunstens og kunstnerens mulighed for at komme samfundsmæssige katastrofer i forkøbet. I udstillingen italesættes spørgsmål om klimaforandringer, fremmedhad og krig. Kunstneren baserer tematikken i denne udstilling på katastrofer, som synes at have nået et stadie, hvor der ikke længere er nogen vej tilbage.
Geoffroy har gennemgået en forandring gennem den seneste periode af sin kunstneriske praksis, hvilket genspejles i værkerne, hvor man fornemmer en tydelig ændring af kunstnerens fokus. Budskabet om kriser og nødsituationer har altid været centralt, men Geoffroys værker er blevet mere konkrete, og budskabet træder tydeligere frem. Geoffroys seneste omjustering resulterer i en udstilling, som mere direkte forsøger at påvirke og berøre publikum til at forandre verden.
“Efterhånden er jeg nok blevet mere pessimistisk. Måske er gestik og opråb om handling utilstrækkeligt. Måske er det for sent. Eller måske er dette “for sent” netop sidste udkald, en sidste chance, en sidste mulighed for at slå alarm. Måske er TOO LATE en ny strategi for at skabe opmærksomhed om den overhængende fare”, udtaler Thierry Geoffroy.