Ulden udstilling
Merete Vyff Slyngborgs fuzzy-kunst viser, at der er noget uldent ved den måde, som vi adskiller og kategoriserer tingene på. Det er ikke mind-blowing, men en mindre mental hjernerystelse kan også gøre det.
Merete Vyff Slyngborgs fuzzy-kunst viser, at der er noget uldent ved den måde, som vi adskiller og kategoriserer tingene på. Det er ikke mind-blowing, men en mindre mental hjernerystelse kan også gøre det.
Merete Vyff Slyngborg viser der er noget uldent ved den måde vi kategoriserer tingende på. Det gør hun ved at ensrette tingene; forskellige hylder og sokler får samme auberginerøde farve.
Vaseformer fra forskellige tider smelter sammen i auberginefarven, og en stor væg i samme farve hviler mod den hvide væg.
Fuzzy mængdelære
Merete Vyff Slyngborg er studerende ved Det Fynske Kunstakademi. Hun er interesseret i ´Fuzzy Set´ eller ´fuzzy mængdelære´; en matematisk teori om mængde, der arbejder uden om – eller i mellem – den klassiske mængdelæres adskillelse af sandt eller falsk.
Ifølge fuzzy mængdelære er mængdeforholdet derimod gradvis eller ”fuzzy” eller ”ulden”.
Det er svært at forstå, men det er ikke svært at forstå Merete Vyff Slyngborgs interesse for mellemrummene mellem begrebslige modsætningspar, hvad enten det er sandt/falsk, fortid/nutid, kunst/ikke-kunst eller noget andet.
Der er stadig mange kategorier og modsætninger, der mangler at blive pillet ved.
Fuzzy kunst er altså ikke værker, der er skabt ud fra en hurtig idé. Det er kunst ud fra tung teori, og det er jo heldigvis sådan, at kunst er en fantastisk formilder af netop tung teori. Intet som kunst kan sætte form på noget, som forstanden og sproget har svært ved at indfange.
Auberginefarvet
Gulvet og alt det, der er i kontakt med gulvet, er farvet i den samme auberginefarve; bortset fra et system af sten, som ligger i et mønster i rummets bageste ende. Når man bøjer sig ned, opdager man en vis systematik i stenene.
Kunstneren fortæller, at hun har samlet sten op i løbet af en årrække. Disse sten ligger nu i kronologisk rækkefølge på gulvet foran en tiltet, auberginefarvet væg.
Kunst/ikke-kunst
I den anden ende står skulptur-installationen af auberginefarvede hylder, sokler og vaser. At gulvet er en del af hylderne, som er en del af vaserne osv. er en selvstændig pointe.
Merete Vyff Slyngborg fortæller, at hun er interesseret i, hvilke kvaliteter en genstand skal have, for at det er kunst eller ikke-kunst.
Et auberginefarvet kunstrum
Alligevel er det hele iscenesat som kunst. Man får aldrig fornemmelsen af, at noget skulle være ikke-kunst.
I det øjeblik, man træder ind på det auberginefarvede gulv, går man i kunst-koreograferede bevægelser rundt om kunstværker i et kunstrum.
Det kan dårligt være anderledes, og det er også for meget at forlange, at en kunstner skal lave ikke-kunst.
Ikke desto mindre kunne Merete Vyss Slyngborgs auberginefarvede kunst godt være mere ulden. Der kunne godt være en større sammensmeltning eller ensretning af ting, vi normalt tilskriver forskellige kategorier.
Men den er ulden nok til, at man overhovedet forsøger at tænke sig derud, hvor forstanden og sproget har svært ved at være med. Således går man fra Fuzzy Set Theory med en hjerne, der forsøger at tænke mere, længere eller højere, end den er vant til.
Fakta
Udstilling
Fuzzy Set Theory
11 feb 2011 14 feb 2011
Merete Vyff Slyngborg
FAA Project Room Se kort og tider
Fakta
Merete Vyff Slyngborg (f. 1982) er studerende ved Det Fynske Kunstakademi, hvor hun tager afgang til sommer.
FAA Project Room er Det Fynske Kunstakademis udstillingssted. Læs mere her.