Uncertain States of America på Herning Kunstmuseum

Herning Kunstmuseum viser omfattende udstilling af ung, amerikansk kunst i det nye årtusinde.

Mike Bouchet: Top Cruise. Foto: Kristian Handberg.

Herning Kunstmuseum viser omfattende udstilling af ung, amerikansk kunst i det nye årtusinde.

US Art unlimited i Herning
Dette år byder på en hel række udstillinger af amerikansk kunst på danske museer. Mens der vises etablerede navne som Duane Hanson på Arken, Paul McCarthy på ARoS og Cindy Sherman på Louisiana, kan Herning Kunstmuseum præsentere the cutting edge med en omfattende udstilling af kunst fra det nye årtusinde. Udstillingen Uncertain States of America – American Art in the 3rd Millenium er arrangeret af Amerika-specialisten Astrup Fearnley Museet i Oslo og stjernekuratorerne Daniel Birnbaum og Hans Ulrich Obrist. De har med det ambitiøse mål at skabe et billede af den nyeste amerikanske kunst rejst landet rundt og blandt 000 kunstnerprofiler udvalgt godt 50 unge kunstnere til at tegne ’the uncertain states’. De var nok bevidste om, at det ville blive et billede mere præget af forskelle end iøjnefaldende ligheder og konstaterer også, at ’pluraliteten’ og ’polyfonien’, lysten til at blande medier og stilarter samt de åbne og flertydige historier er iøjnefaldende karakteristika i katalogets præsentation.

Udstillingsbilleder. Foto: Kristian Handberg.
Udstillingsbilleder. Foto: Kristian Handberg.
Foto: Kristian Handberg.
Foto: Kristian Handberg.

Selvsagt rummer udstillingen mange udsagn om ’amerikanskheden’, og hvis nogle skulle være i tvivl, er dét en mangetydig og omspændende størrelse. Det er blandt andet medie- og varekulturens globaliserede ikoner, fra Coca-Cola og Budweiser til Tom Cruise, hvis hoved optræder i 1000 keramiske afstøbninger i Mike Bouchets Top Cruise, der danner hele kontinenter ud over museets gulv, som en illustration af hans globale berømmelse. Arven fra den måske største amerikanske kunstretning, popkunsten, er tydelig mange steder, både i konkrete referencer og i hele udtrykket. Der er dog også langt mere lokale kulturelle referencer, som i Mario Ybarras store udstilling af rave-kulturen i halvfemsernes Los Angeles eller de mange input fra etniske subkulturer.

Det personlige forhold til de store myter er illustreret i Edgar Arceneaux og Rodney McMillians The Michael Jackson Project, hvor en undersøgelse af ikonet resulterer i en lang, associativ sammenstilling af referencer, der inkluderer Gladys Knight og seriemorderen Maust. Sammenhæng og facit er ikke sådan at aflæse utvetydigt at aflæse, og de åbne og flertydige historier er som nævnt til stede mange steder. Lignende fusionslyst er der ved anvendelse af materialer og medier, hvor afstøbninger, readymades og reproduktioner hyppigt finder sammen. Og det ekstensive videoprogram har en samlet spilletid på adskillige timer!

Paul Chan: 1st Light. Videoprojektion. Foto: Kristian Handberg.
Paul Chan: 1st Light. Videoprojektion. Foto: Kristian Handberg.

Blandt de bemærkelsesværdige værker skal Paul Chans 1st Light nævnes. En lydløs videoprojektion på gulvet, der viser silhuetten af nogle telefonledninger mod en farverig himmel. Diverse ting såsom stole, biler og computere begynder at stige op forbi dem, mens små menneskeskikkelser glider den anden vej. De kan ikke undgå at give mindelser om de mennesker, der spang i døden fra de styrtende tårne den fatale 9. september 2001. I denne apokalypse stiger tingene op, mens menneskene styrter i fortabelsen – ”som hvis Jesus kom, men kun reddede vores yndlingsting”, som kunstneren siger i kataloget. Og alt foregår i en yndefuld, meditativ ro i værket.

Tingene spiller i det hele taget en væsentlig rolle på Uncertain States, både i egen materialitet og i deres symbolværdi. Mange gange i uventede sammenstillinger, som i Hannah Greelys Alice for at ”ændre noget almindeligt til noget ualmindeligt”, som kunstneren nævner i kataloget. Igen er poptraditionen yderst tilstedeværende. Men hvor den klassiske popkunst fremstiller en ensrettet mainstream-kultur, benyttes dens virkemidler her ofte til at referere til sub- og minoritetskulturer. Udtrykket er således forskelligartet, måske ud fra en erfaring om ’usikker tilstand’, men med sikkerhed i udtryk og virkemidler.

Udstillingen er mangfoldig og farverig. Den udspiller sig i mange medieformer, der er flyttet ind i Herning, og her er indrettet ganske fortrinlig i den gamle skjortefabriks bygninger. Det vil være umuligt at nævne alle værker og indtryk fra dette overflødighedshorn, og jeg vil således kun nævne enkelte af de mest iøjnefaldende og søge at komme med generelle karakteristika – og forresten appellere til at begive sig af sted og opleve det ved selvsyn!

Herning Kunstmuseum proklamerer, at det er den ”største og mest internationale udstilling, museet hidtil har bundet an med”, som museumsdirektør Holger Reenberg skriver i kataloget. Man kan kun byde dette ambitiøse tiltag velkommen. Både på grund af udstillingens kvalitet og selve intentionen om at tage temperaturen på ’the uncertain states’.


Fakta

Udstilling

Uncertain States of America - American Art in the 3rd Millennium

30 jun 2007

Mike Bouchet, Mario Ybarra, Edgar Arcenaux, Rodney McWilliams, Paul Chan, Hannah Greely, m.fl.

HEART Herning Museum of Contemporary Art Se kort og tider