Nøne Futbol Club – virkelighedens hackere
Under dette års Cph Art Week er der inviteret en meget aktiv og fantasifuld kunstnerduo i form af franske Nøne Futbol Club. De agerer årets bykunstnere, og skal man en tur rundt på de forskellige kunstinstitutioner og events, kan de næsten ikke undgås. Kunstnerne bliver synlige i byrummet og på et museum, når de med […]
Under dette års Cph Art Week er der inviteret en meget aktiv og fantasifuld kunstnerduo i form af franske Nøne Futbol Club. De agerer årets bykunstnere, og skal man en tur rundt på de forskellige kunstinstitutioner og events, kan de næsten ikke undgås. Kunstnerne bliver synlige i byrummet og på et museum, når de med […]
Under dette års Cph Art Week er der inviteret en meget aktiv og fantasifuld kunstnerduo i form af franske Nøne Futbol Club. De agerer årets bykunstnere, og skal man en tur rundt på de forskellige kunstinstitutioner og events, kan de næsten ikke undgås. Kunstnerne bliver synlige i byrummet og på et museum, når de med linedance, performances og ikke mindst fugleklatter hacker sig ind i København. I værkerne anvendes humor, politik og poesi, når Nøne Futbol Club med deres indgreb forskyder dagligdagens koder. De ser sig selv som hackere, der vil ændre vores rum.
Du skal, du skal, du skal
Nøne Futbol Club (Séraphim Ranson og Colas Claiss) har udført deres værker både i offentlige rum og på kunst- og kulturinstitutioner i en række byer rundt omkring i verden. Et af disse værker er Bird’s Thoughts – deres mægtige fuglebur fyldt med mågefinker, der løbende vil kreere værket Get Likes. Fuglene vil under deres ophold begynde at klatte på burets bund, men i stedet for et kaotisk rod vil der gradvist fremstå et budskab ud af efterladenskaberne, ordene: “Get Likes”. Kunstnerne har tidligere efterfølgende installeret burets mørke bund med ord-klatterne på galleriers vægge, og på afstand ligner det skam noget, der nemt kunne hænge på en hvidmalet gallerivæg.
For Nøne handler det om at gøre os opmærksomme på, hvordan reklamer taler til os i de offentlige rum:
”Du kan se det som noget humoristisk, men også poetisk. Der vil altid være flere lag i vores værker, og du må selv om, hvilket lag du lægger henover. Buret er godt nok et lukket rum, men det handler om at åbne dine øjne for, hvordan vi styres af reklamers budskaber, der hele tiden fortæller os: ”du skal, du skal , du skal”.
Derfor fortæller den Nønes fugleværker os både, at vi skal Get Likes, Get High, Get Rich og Get a Booby Job. Get Likes vil foregå på Københavns Hovedbibliotek i Krystalgade. Ud over dette værk kan duoen opleves ved indgangen til Copenhagen Contemporary, hvor de, i løbet af Art Bar-programmet (29. aug. – 4. sep. hver aften kl. 19-21) i samarbejde med dansere og koreografer, vil udføre deres performance Line Dance den 4. september. For kunstnerne er der dog ikke den store forskel på at bevæge sig i kulturinstitutionerne og i de offentlige rum. Det er begge steder systemer med koder, de vil bryde.
En simpel gestus
Et værk, der også bryder med koder er duoens værk Just Married, som ligeledes kan opleves, når de hacker sig ind på bussen, ART SHUTTLE, der kører mellem SMK og CHART Art Fair under åbningsaftenen. Her klæbes ganske enkelt et enormt skilt med ordene “Just Married” på den offentlige transport, og dermed tilføjer duoen et system noget surrealistisk og poetisk:
”Det er en simpel gestus, der kan ændre og åbne betydningen af et system. En gestus ind i et eksisterende system kan åbne dens kontekst på nye måder.”
Duoen anvender netop deres greb i offentlige rum til at skabe nye betydninger eller tilføje lag. Som et helt nyt og stedspecifikt værk til Copenhagen Art Week udfører Nøne performancen Carousel i gården ved Thorvaldsen Museum. Her har selve stedet i høj grad været grundlag for udformningen af deres værk:
”Det er en materiel undersøgelse af livet som en cyklisk rejse. Vi blev inspireret af museets facade, der mindede om egyptiske tegninger. Vi tog udgangspunkt i arkitekturen, men også i at Thorvaldsen rejste meget i sit liv.”
Denne inspiration munder ud i en bagage-’karrusel’ med en god håndfuld frivillige, der udfører værket onsdag den 31. august. Her vil performerne stå ved hver deres spraglede kuffert, og stedet vil midlertidigt mime en lufthavnsterminal. Performerne forlader deres kufferter, når de kaldes ud af stedets højtalere, der taler forskellige sprog. Performerne vender konstant tilbage eller forlader stedet og danner dermed en cyklisk rejse. Dette understreges af gårdhavens sti, der i høj grad minder om de bagagebånd, som mange af os nok har stået utålmodigt og ventet ved i lufthavnen. Carousel bliver dermed et nyt værk, der kendetegner Nøne både poetiske, men også humoristiske tilgang til offentlige rum, og hvordan kunstnerisk indflydelse også påvirker deres værker.
Fra flade til rum
Nøne Futbol Club startede i 2009 som en duo og mødtes på en fælles skole. Her studerede de begge grafisk design, men dette blev for kedeligt for dem. Det blev for fladt. Derfor startede de Nøne Futbol Club og bevægede sig ud i rummet, ind i billedkunsten og DNSAP, Beaux-arts de Paris. Nye steder giver altid nye udfordringer for dem. Ud over deres egne værker er duoen målsatte på at se så meget som muligt under deres ophold i København:
”Vi vil se det hele. Der er mange museer og gallerier, vi gerne vil besøge. Når vi rejser, åbner vores værker sig. Ved vores nyere performances er vi begyndt at samarbejde med andre folk for første gang. Det ændrer vores kunst meget, og vi lærer og deler med andre. Når vi er nye steder, er der nye systemer og traditioner at åbne for. I vores hjemby Paris ville det i disse tider i høj grad være den forhøjede sikkerhed. Nu er vi i en helt ny kontekst.”
Duoen fortæller, at de også i den kommende fremtid skal udstille rundt omkring i verden. De er taknemmelige over at komme ud og samarbejde og på den måde møde nye systemer, de kan hacke sig ind på.