Struwes værk inviterer beskuerne til at overveje deres konstant skiftende forhold til kunsten og rummet, hvilket understreger de magtdynamikker, der er iboende i fotografiet: hvad der vises og hvad der skjules, samt hvem der ser og hvem der ses.
Lasse Bruuns projekt, der starter med fotografier af boligannoncer fra danske ejendomsmæglersites, tilbyder en social kommentar til den standardiserede fremstilling af hjemmets privatsfærer, når det transformeres til markedsformål. Billederne af interiører, uden spor af deres beboere, printes på plastikpapir, der dårligt absorberer blækket, hvilket gør det muligt for Bruun at ændre dem malerisk og derefter overføre dem til brugte sengelagner og dynebetræk. Samspillet mellem mønstrede tekstiler og fotografiske print skaber en illusionseffekt, der får beskuerne til at reflektere over de afbildede rums autenticitet og deres forhold til sådanne billeder.
Tilsammen forbinder de tre udstillende kunstneres værker sig til fotografiets fødsel ved at omfavne eksperimentet, transformation og den iboende usikkerhed i materialevalget. Ligesom de tidlige fotografer måtte udforske mediets grænser for at forstå, hvad det kunne være, skubber Struwe, Kruse Serup og Bruun fotografiet ind i nye konceptuelle territorier i en tid præget af en overflod af billeder, en demokratisering af billedfremstillingsværktøjer og en fluiditet i billedmanipulation og deling. "Apertures" på Formation Gallery inviterer beskuerne til at reflektere over fotografiets løbende udvikling og anerkender det som et dynamisk felt, der fortsat former og afspejler vores forståelse af verden.
Formation Gallery
Fakta
Om de tre kunstnere:
Lasse Bruun (f.1990) er født og opvokset i Odense men bor i København. Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler – Skolen for maleri og billedbaseret praksisser v. Ferdinand Krag i 2021. Arbejder med maleri, fotografi og diverse trykke- og printeteknikker.
Udvalgte udstillinger inkluderer “SHOWPIECE” by Pro Tempore.art Galleri Nicolai Wallner, 2018, “Vault7(compromised)” – Erik Hed & Lasse Bruun, Magasin Lotus, 2019, “Sankt Antonius Fristelser” Tom Christoffersen, 2019, “Det 2.Bud” Richard Winthers Hus, 2019, “JUNE 5 6 7” af Ed Atkins Williams Wainsgade 10, “From one comes two, from two comes three…” Ekely, 2020, “noZzzle”, Collaborations, 2022, ”GEWGAW GIMCRACK”, Annika Nuttall Gallery, 2024
Rosalina Kruse Serup (f. 1991) tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademis skoler for arkitektur, design og konservering i efteråret 2019. Derudover har hun en Bachelor i Fotografisk kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hendes arbejde er blevet vist både i nationale og internationale aviser og udstillinger. For nylig har hun deltaget på udstillingen Ung Dansk Fotografi 2019 på Fotografisk Center og Coleurs du Nord - Trois Photographes Danoises på Gallerie Clémentine de la Féronnière i Paris i samarbejde med Maison du Danemark og fotofestivalen Lumières Nordiques (2020), samt på gallerierne Format Artspace (DK) og Sharp Projects (DK).
Trine Struwe (f. 1988) er en dansk billedkunstner, der bor og arbejder i København (DK). Hun har en MA fra Royal College of Arts i London, UK (2020) og en BA fra Cooper Union i New York, US og Malmö Art Academy, SE (2016). Struwe arbejder på en feministisk og minimalistisk måde med skulptur, tekst og fotografi i et krydsfelt mellem materiale og koncept. Værkerne er ofte baseret på associationer og historier knyttet til hverdagsmaterialer og er præcist afstemt til den arkitektoniske ramme, de eksisterer i. Hendes arbejde undersøger omhyggeligt de strukturer, vi bebor, og den usynlige regulering og kontrol, de udsætter os for. Hendes udstillinger i de seneste år inkluderer bl.a. Safe Light på Fotografisk Center, 2024, en stedsspecifik installation på Roskilde Festival (DK) 2023, Open Studio på Sorø Kunstmuseum (DK) 2023, soloudstillingerne HOLE NO BOTTOM på Bladr (2023) og I, I, I, ), )), ))) på Kunsthal Kongegaarden (DK), 2021. I 2023 modtog hun talentprisen for billedhuggere, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat.