Apertures: Lasse Bruun, Rosalina Kruse Serup og Trine Struwe

7 jun - 6 jul 2024

Tre samtidige kunstnere, hvis værker udfordrer og udvider fotografiets rolle i dag

Trine Struwe: Safe Light, 2024

Tre samtidige kunstnere, hvis værker udfordrer og udvider fotografiets rolle i dag

info

Apertures: Lasse Bruun, Rosalina Kruse Serup og Trine Struwe7 jun - 6 jul 2024

Fotografiet som praksis og felt i det 21. århundrede fremstår som et forvirrende sammensurium af forskellige praksisser, langt fra mediets oprindelse for næsten to hundrede år siden. Midt i teknologiske fremskridt og diskussioner om computer-genererede billeder præsenterer gruppeudstillingen "Apertures" på Formation Gallery tre samtidige kunstnere, hvis værker udfordrer og udvider fotografiets rolle i dag. Deres individuelle praksisser viser, at en fotosensitiv overflade stadig er et mystisk og magisk territorium, rigt på konceptuelle muligheder og empiriske forbindelser.
Med en bred vifte af teknikker og materialer transcenderer værkerne af Trine Struwe, Rosalina Kruse Serup og Lasse Bruun de traditionelle tilgange til at repræsentere virkeligheden. I stedet bevæger de sig i et grænseområde, hvor de bliver både fotografiske objekter og står i relation til den omgivende verden. Dette afspejler metoder fra fotografiets fødsels, hvor mediet var stærkt afhængigt af de fysiske forhold - såsom lys og kemiske processer - og mere handlede om videnskabelig udforskning og det kunstneriske eksperiment end om at fange "et øjeblik i tid og sted".
Trine Struwes serie af fotogrammer - altså billeder skabt uden kamera - er et vidnesbyrd om den eksperimentelle natur som også sås i det tidlige fotografi. Det er et værk i to dele, hvor de sort-hvide lysfølsomme papirer udsættes for gadebelysning om natten, hvilket skaber en 1:1 indikator for et immaterielt, men afgørende element i det urbane miljø efter mørkets frembrud. Fotogrammernes blanke overflader reflekterer beskueren og udstillingsrummet og fortsætter med at udvikle sig i respons til deres omgivelser, ligesom de tidlige fotografer måtte forholde sig til mediets fysiske uforudsigelighed.
Struwes værk inviterer beskuerne til at overveje deres konstant skiftende forhold til kunsten og rummet, hvilket understreger de magtdynamikker, der er iboende i fotografiet: hvad der vises og hvad der skjules, samt hvem der ser og hvem der ses.
Rosalina Kruse Serup udforsker mediets udvikling ved at kombinere en interesse for digitale teknikker med eksperimenter med fysiske materialer. Ved at bruge 3D-scanningsteknologi kendt som fotogrammetri omdanner hun fotografier til data, hvilket stiller spørgsmål ved fotografiets rolle som blot repræsentation og henviser til den stadig vigtigere økonomiske værdi af digital information. Kruse Serups værk undersøger transformationen af billeder og materialer og rejser spørgsmål om, hvad der går tabt og opnås i den digitale oversættelse. Dette ekkoer de tidlige fotografers processer, som søgte at omdanne virkelighed fra materie til billede på en næsten alkymistisk måde.
Hendes tilgang afspejler det kontinuerlige samspil mellem natur og menneskelig intervention og minder om de accelererende eksperimenter med lys og kemi, der var typiske for 1800-tallets fotografi.
Lasse Bruuns projekt, der starter med fotografier af boligannoncer fra danske ejendomsmæglersites, tilbyder en social kommentar til den standardiserede fremstilling af hjemmets privatsfærer, når det transformeres til markedsformål. Billederne af interiører, uden spor af deres beboere, printes på plastikpapir, der dårligt absorberer blækket, hvilket gør det muligt for Bruun at ændre dem malerisk og derefter overføre dem til brugte sengelagner og dynebetræk. Samspillet mellem mønstrede tekstiler og fotografiske print skaber en illusionseffekt, der får beskuerne til at reflektere over de afbildede rums autenticitet og deres forhold til sådanne billeder.
En stor del af det tidlige fotografi navigerede lignende fascinationer, der udsprang af mediets mulighed for at nedbryde barrieren mellem fiktion og virkelighed. Diskussionerne omkring den faktuelle bevisbyrde og det potentielle bedrag, som blev udløst dengang, er stadig relevante i dagens post-digitale tidsalder, hvor manipulation af billeder er både let tilgængelig og mere sofistikeret.
Tilsammen forbinder de tre udstillende kunstneres værker sig til fotografiets fødsel ved at omfavne eksperimentet, transformation og den iboende usikkerhed i materialevalget. Ligesom de tidlige fotografer måtte udforske mediets grænser for at forstå, hvad det kunne være, skubber Struwe, Kruse Serup og Bruun fotografiet ind i nye konceptuelle territorier i en tid præget af en overflod af billeder, en demokratisering af billedfremstillingsværktøjer og en fluiditet i billedmanipulation og deling. "Apertures" på Formation Gallery inviterer beskuerne til at reflektere over fotografiets løbende udvikling og anerkender det som et dynamisk felt, der fortsat former og afspejler vores forståelse af verden.
Under Copenhagen Photo Festival afholdes tirsdag d. 11. juni kl 16-17 en talk i galleriet med udstillingens kunstnere i samtale med professor og fotografiekspert Mette Sandbye. Arrangementet er støttet af Vesterbro Lokaludvalg.
Udstillingen er en del af Copenhagen Photo Festival, som finder sted på udstillingssteder over hele byen fra d. 6/6 – 16/6
Kilde:
Formation Gallery

Fakta

Om de tre kunstnere:

Lasse Bruun (f.1990) er født og opvokset i Odense men bor i København. Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler – Skolen for maleri og billedbaseret praksisser v. Ferdinand Krag i 2021. Arbejder med maleri, fotografi og diverse trykke- og printeteknikker.
Udvalgte udstillinger inkluderer “SHOWPIECE” by Pro Tempore.art Galleri Nicolai Wallner, 2018, “Vault7(compromised)” – Erik Hed & Lasse Bruun, Magasin Lotus, 2019, “Sankt Antonius Fristelser” Tom Christoffersen, 2019, “Det 2.Bud” Richard Winthers Hus, 2019, “JUNE 5 6 7” af Ed Atkins Williams Wainsgade 10, “From one comes two, from two comes three…” Ekely, 2020, “noZzzle”, Collaborations, 2022, ”GEWGAW GIMCRACK”, Annika Nuttall Gallery, 2024

Rosalina Kruse Serup (f. 1991) tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademis skoler for arkitektur, design og konservering i efteråret 2019. Derudover har hun en Bachelor i Fotografisk kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hendes arbejde er blevet vist både i nationale og internationale aviser og udstillinger. For nylig har hun deltaget på udstillingen Ung Dansk Fotografi 2019 på Fotografisk Center og Coleurs du Nord - Trois Photographes Danoises på Gallerie Clémentine de la Féronnière i Paris i samarbejde med Maison du Danemark og fotofestivalen Lumières Nordiques (2020), samt på gallerierne Format Artspace (DK) og Sharp Projects (DK).

Trine Struwe (f. 1988) er en dansk billedkunstner, der bor og arbejder i København (DK). Hun har en MA fra Royal College of Arts i London, UK (2020) og en BA fra Cooper Union i New York, US og Malmö Art Academy, SE (2016). Struwe arbejder på en feministisk og minimalistisk måde med skulptur, tekst og fotografi i et krydsfelt mellem materiale og koncept. Værkerne er ofte baseret på associationer og historier knyttet til hverdagsmaterialer og er præcist afstemt til den arkitektoniske ramme, de eksisterer i. Hendes arbejde undersøger omhyggeligt de strukturer, vi bebor, og den usynlige regulering og kontrol, de udsætter os for. Hendes udstillinger i de seneste år inkluderer bl.a. Safe Light på Fotografisk Center, 2024, en stedsspecifik installation på Roskilde Festival (DK) 2023, Open Studio på Sorø Kunstmuseum (DK) 2023, soloudstillingerne HOLE NO BOTTOM på Bladr (2023) og I, I, I, ), )), ))) på Kunsthal Kongegaarden (DK), 2021. I 2023 modtog hun talentprisen for billedhuggere, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat.

Adresse
Gasværksvej 9,
1656 København V

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 17:00
Torsdag: 12:00 - 17:00
Fredag: 12:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja