Asmund Havsteen-Mikkelsen: The Territorial Trap

24 sep - 22 okt 2016

I serien af nye malerier til udstillingen The Territorial Trap afsøger Asmund Havsteen-Mikkelsen (f. 1977) grænserne for rum og territorium. En proces, der i høj grad skal ses i lyset af det seneste års tids turbulente migrationer i Europa, hvor spørgsmålet om den territoriale suverænitet er vendt tilbage i den offentlige diskurs.

Asmund Havsteen-Mikkelsen: Equatic Regime, 2016

I serien af nye malerier til udstillingen The Territorial Trap afsøger Asmund Havsteen-Mikkelsen (f. 1977) grænserne for rum og territorium. En proces, der i høj grad skal ses i lyset af det seneste års tids turbulente migrationer i Europa, hvor spørgsmålet om den territoriale suverænitet er vendt tilbage i den offentlige diskurs.


info

Asmund Havsteen-Mikkelsen: The Territorial Trap24 sep - 22 okt 2016

I serien af nye malerier til udstillingen The Territorial Trap afsøger Asmund Havsteen-Mikkelsen (f. 1977) grænserne for rum og territorium. En proces, der i høj grad skal ses i lyset af det seneste års tids turbulente migrationer i Europa, hvor spørgsmålet om den territoriale suverænitet er vendt tilbage i den offentlige diskurs. På malerierne er der dog ingen flygtninge, der krydser landegrænser eller kravler over pigtrådshegn, men en række arkitektoniske motiver, hvor horisonten viser sig som noget uklart eller faretruende.

Udstillingens største værk, Tectonic Dreams Against the Great Outdoors, præsenterer beskueren for et modernistisk rum, hvor Havsteen-Mikkelsen i kraft af en kryds-komposition skaber en dynamisk bevægelse imod et udenfor, hvor en mærkelig tågelignende naturformation synes at ville invadere det private. Rummet er i opløsning, på vej til at omdanne sig selv til noget andet, men hvad?

Asmund Havsteen-Mikkelsen: Equatic Regime, 2016
Asmund Havsteen-Mikkelsen: Equatic Regime, 2016

Et farvemæssigt mere stilfærdigt værk, No Nation is an Island, har ligeledes et klart udsyn fra en moderne bygning til en horisontlinje af blåt hav. Er det udsynet fra en villa på en græsk ø mod flygtninge i gummibåd? Hvor er vi henne? Denne svæven i uvished, antydninger og spil på titler over for gådefulde rum, er et karakteristisk træk ved de nye malerier.

Ud over oliemalerierne præsenteres også en edition bestående af spray-prints: Burning Modernity. Her er brugt stencil og spraymaling til at skabe et brændende ildhav omkring Le Corbusier’s ikoniske Villa Savoye.

Titlen på udstillingen og dens tematik er fra en artikel af samme navn skrevet af politologen John Agnew i 1994, hvori han advokerer for en mere global forståelse for nationalstaternes indbyrdes afhængighed. Territoriets fælde opstår, når nationen, og dermed det kollektive rum, lukker sig om sig selv. Udstillingens malerier kan derfor opfattes som meditationer, der tilsammen danner et tankerum, hvorudfra beskueren kan indlede sin egen refleksion over grænserne for rum, arkitektur og menneskeligt liv. Hvor i territoriet befinder vi os selv? Hvilke grænser har vi sat for vores eget liv?

The Territorial Trap er Asmund Havsteen-Mikkelsens anden soloudstilling i Galleri KANT. Han har siden sommeren 2015 været bosiddende i København efter 8 år i Berlin. Ud over talrige solo- og gruppeudstillinger i ind – og udland, har han udført en række udsmykninger for bl.a. Ny Carlsberg Fondet, Jazzhus Montmartre, og Nyborg Gymnasium. Hans værker er erhvervet af bl.a. Statens Kunstfond, Novo Nordisk Foundation og Kastrupgaardsamlingen. For tiden deltager han i gruppeudstillingen Idealer – Konkret Kunst Dengang og Nu, der vises på Fuglsang Museum og som siden skal vandre til Esbjerg & Randers Kunstmuseum i 2017. I 2018 vil Viborg Kunsthal præsentere en større separatudstilling med Asmund Havsteen-Mikkelsen.

Kilde: Galleri KANT


Adresse
Galleri KANTSt. Kongensgade 3,
1264 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja