Balder Olrik: Under Reconstruction – Notes from the Couch
8 apr - 13 maj 2017Mennesketomme billeder af ombygninger ledsaget af noter fra et terapiforløb. Værkerne tegner et metafysisk portræt af en ung kvinde, som har svært ved at forlige sig med sine skamfulde tanker og handlinger. Og ikke mindst med sin nye identitet som mor.
Mennesketomme billeder af ombygninger ledsaget af noter fra et terapiforløb. Værkerne tegner et metafysisk portræt af en ung kvinde, som har svært ved at forlige sig med sine skamfulde tanker og handlinger. Og ikke mindst med sin nye identitet som mor.
info
Efter sit overraskende comeback til den danske kunstscene forrige år, er det gået stærkt for Balder Olrik. Flere danske museer har allerede føjet den tidligere malers gådefulde og kølige fotografier til deres samlinger, en håndfuld udenlandske institutioner har vist interesse, og senest har også Statens Kunstfond erhvervet fem værker fra serien Nodak Moments.
Balder Olriks fotografiske virke baserer sig på en metode, han kalder “System 2”. Betegnelsen er hentet hos den israelsk-amerikanske psykolog og nobelprismodtager Daniel Kahneman, der bruger systemtænkning til at forklare, hvordan menneskets kognitive processer fungerer.
System 1 er den mekanisme som sædvanligvis aktiveres og opererer i vores møde med omverdenen. Denne varetager kategoriseringen af det uproblematiske indtryk, hvis forekomst er så hyppig og mondæn, at det ikke gøres til genstand for analyse eller refleksion, da vi allerede kender det til hudløshed og ved, hvad det betyder. I mødet med en stol behøver vi eksempelvis ikke analysere dens konstruktion eller reflektere over de fysiske regler, denne måtte forlade sig på – vi kan nøjes med at trække den ud og sætte os, da uendeligt mange tidligere møder har lært os, at dette er forsvarligt.
System 2 er den mekanisme, som aktiveres, når vi møder noget, vi ikke umiddelbart forstår: Scenen er velkendt, men noget er forkert. System 2 varetager behandlingen af det komplekse, det ufuldstændige, det mystiske. Vi tvinges til at kigge to gange og analysere på indtrykket. Hvad var det præcis, der forstyrrede os?
Det er dette andet blik, Balder Olrik ønsker at fremprovokere. Med sine omhyggeligt placerede farvefelter, bortretoucherede detaljer og minutiøse afvigelser i passepartouttes forløb tvinger Olrik beskueren til at stoppe op og reflektere i en verden, hvor den skånselsløse og uendelige billedstrøm let kan efterlade os blaserte. Det er en fordring om eftertanke i en overfladisk tid.
I sin nye serie, Under Reconstruction, søger Balder Olrik med egne ord “at tegne et metafysisk portræt af en ung kvinde, der kæmper med rollen som nybagt mor”. Igennem 16 manipulerede fotos af huse og konstruktioner under ombygning akkompagneret af noter fra et terapiforløb indkredser Olrik en grundlæggende følelse af eksistentiel uro og ensomhed, som ifølge kunstneren rammer mange nybagte mødre. I værkerne finder vi vanen tro ingen mennesker, dyr eller maskiner, og de sirligt placerede farvefelter, som kendetegner System 2-metoden, giver endvidere beskueren en fornemmelse af uigennemtrængelighed og censur.
Olriks værker har en sælsom evne til at aktivere følelserne hos publikum. Og kombinationen af knappe, næsten lakoniske tekster, der leder tankerne hen på Raymond Carver, og dystre, mennesketomme fotos af stilladsindhyllede bygningsværker, rammer også denne gang lige i mellemgulvet.
Om kunstneren
Balder Olrik blev født i 1966 i Virum. Han er uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi i 1985 og var i en årrække tilknyttet Gallery Faurschou.
Som maler opnåede Olrik op igennem 80’erne og 90’erne stor succes og anerkendelse, og det kom som en overraskelse for de fleste, da han i 1998 trak stikket på sit kunstneriske virke for at forfølge en karriere inden for digital innovation.
16 år senere – efter salget af virksomheden GoViral til IT-giganten AOL – besluttede Olrik sig for atter at vende tilbage til billedkunsten; denne gang med fotoet som det primære medie og adfærdspsykologien som rettesnor.
Balder Olrik er repræsenteret i adskillige private og offentlige samlinger herhjemme, han har modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat og udstillet på bl.a. Esbjerg Kunstmuseum, Kastrupgårdsamlingen og Ball State University Museum i USA.
Kilde: Hans Alf Gallery
1057 København K
Tirsdag: 12:00 - 18:00
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 15:00
Søndag: Lukket
Handicaptoilet – nej
Gratis for ledsager – ja