Just Because You Feel It
4 apr - 12 maj 2019Der er mange måder at tilgå et værk på – både for beskueren og for kunstneren. I udstillingen ’Just Because You Feel It..’ på Boulevard156 afsøger kunstnerne relationerne mellem følelsernes univers og den konkrete verden. Blot, fordi man kan mærke det, betyder det ikke nødvendigvis også, at det er virkelighed. Modsætningen, at virkeligheden ikke altid […]
Der er mange måder at tilgå et værk på – både for beskueren og for kunstneren. I udstillingen ’Just Because You Feel It..’ på Boulevard156 afsøger kunstnerne relationerne mellem følelsernes univers og den konkrete verden. Blot, fordi man kan mærke det, betyder det ikke nødvendigvis også, at det er virkelighed. Modsætningen, at virkeligheden ikke altid […]
info
Der er mange måder at tilgå et værk på – både for beskueren og for kunstneren. I udstillingen ’Just Because You Feel It..’ på Boulevard156 afsøger kunstnerne relationerne mellem følelsernes univers og den konkrete verden. Blot, fordi man kan mærke det, betyder det ikke nødvendigvis også, at det er virkelighed. Modsætningen, at virkeligheden ikke altid opleves følelsesmæssigt, kommer ind som en naturlig følge.
Det er nogle af de emner, der bliver behandlet i Østerbro-galleriets forårsudstilling med de fire mandlige kunstnere, Kaspar Bonnén, Anders Moseholm, Per Mølgaard og Lars Tygesen.
”Netop de fire kunstneres køn er afgørende i denne sammenhæng,” udtaler galleristen Klaus Koenig, ”for de bevæger sig alle inden for det, man kunne kalde det følelsesdrevne univers. Det kan dels give sig udtryk i de behandlede emner, dels i selve maleprocessen, der i højere grad er baseret på intuition og følelser end på et fastlagt koncept, hvor hver en lille prik er forud bestemt”.
I udstillingen får man dog både følelser og konkrete oplevelser med sig hjem; det er bare ikke sikkert, at noget af det kommer fra den virkelige verden. Man kunne kalde det for en mental realisme.
”I det sanselige maleri har kunstneren ofte en idé med værket på forhånd, men lader det udvikle sig organisk igennem selve maleprocessen. Det kan være gældende både for farverne, kompositionen og motivet. Ligesom et digt kan begynde ’at skrive sig selv’, når forfatteren først har sat det i gang, så kan der ske uforudsete hændelser i udviklingen af et maleri. På denne måde bliver processen en afgørende del af det endelige værk,” slutter Klaus Koenig.
Aldersmæssigt er kunstnerne spredt over flere årtier med forskellige temaer. Per Mølgaard behandler primært det enkelte menneske, mens Kaspar Bonnén og Lars Tygesen ofte tager de murede rammer omkring os i behandling. Anders Moseholm går skridtet videre og fremstiller byerne og naturen omkring os. Men som det er med de mentale malerier, er grænserne flydende og resultatet ukendt på forhånd. De fire kunstnere supplerer og styrker hinanden i en smuk forening – følsomt og forførende.
Kilde: Boulevard 165
2100 København Ø