Katrine Dirckinck-Holmfeld: The Christmas Report & Other Fragments
21 maj - 11 jun 2017I Dircknick-Holmfelds solo-præsentation er det ’billedets’ formål og funktion der her undersøges. Udstillingen The Christmas Report & Other Fragments tager udgangspunkt i Dirckinck-Holmfelds tilfældige opdagelse af et familiemedlems dubiøse involvering af et (mislykket) salg af De Vest-indiske Øer i 1901.
I Dircknick-Holmfelds solo-præsentation er det ’billedets’ formål og funktion der her undersøges. Udstillingen The Christmas Report & Other Fragments tager udgangspunkt i Dirckinck-Holmfelds tilfældige opdagelse af et familiemedlems dubiøse involvering af et (mislykket) salg af De Vest-indiske Øer i 1901.
info
“At tage en hvilken som helst genstand og betegne den som kunst er en handling som alene indebærer at man at man ved en bevidst handling reducerer perceptionen (af den pågældende genstand) til fordel for en specifik conception, nemlig hele kunstens (kulturbetingede) forestillingsverden(…) man skyder den velkendte funktion af koppen i baggrunden og påfører den, eller forsøger at påføre den en kunstnerisk funktion.” – Albert Mertz
I Dircknick-Holmfelds solo-præsentation er det ’billedets’ formål og funktion der her undersøges. Udstillingen The Christmas Report & Other Fragments tager udgangspunkt i Dirckinck-Holmfelds tilfældige opdagelse af et familiemedlems dubiøse involvering af et (mislykket) salg af De Vest-indiske Øer i 1901. The Christmas Report & Other Fragments er en personlig og storpolitisk video-installatorisk ’rapport’ der kontekstualiserer et postkolonialt blik på Danmarks koloniale fortid. Titlen på værket stammer fra ’The Christmas Report’, et rets udskrift der omhandler den danske flådeofficer Walter Christmas’ (også omtalt som Dirckinck-Holmfeld) forsøg på at bestikke amerikanske senatorer til køb af St. Croix St. Thomas og St. Jan. Efter dette fejlslagende forsøg vendte en bankerot Christmas tilbage til Danmark hvor han slog sig ned i Svendborg, blev børnebogsforfatter til den populær serie om den unge sejler Peder Most, der i et postkolonialt perspektiv er en racistisk videreførelse af det dansk koloniale regime på De Vest Indiske øer. Bøgerne er i dag mindre kendt, men i Svendborg har man stadig orkestret betitlet Peder Most.
Det er disse nutidige ’koloniale rester’, det personlige spor, samt det officielle billedarkiv fra Det Nationale Arkivs digitale samling, der sammenvæves i Dirckinck- Holmfeld visuelle ’rapport’. ’Rapporten’ er ikke stringent og optaget af sin egen autoritet, det er et spraglet ridt med diverse karakterer som på forskellig vis indskriver sig i den dansk-koloniale fortid (og nutid). Udover Dircknick-Holmfelds egen familiære relation, er Kurt Ravn, youtube klip med Peder Most-orkestret samt digitaliserede billeder fra det Nationale Arkiv nogle af de punktnedslag, der tilsammen danner et dunkelt indtryk af en nation og en kultur med en broget forståelse af sin koloniale fortid. Dirckinck-Holmfelds egen familiære relation, Det Nationale Arkiv aktualiseres ind et postkolonialt perspektiv, Med denne visuelle ’rapport’ bliver billederne katalysatorer for nye og uventede spørgsmål, der vedrører vores alle sammens fælles koloniale fortid.
Med The Christmas Report & Other Fragments, afslutter Ringsted galleriet det 2- årige udstillingsprogram med en indirekte behandling af Metz citatet, der med den underliggende præmis om; at genstanden og billedet altid har en referent der indlæses i vores forståelse af det oplevede. At kategorisere noget som værende kunst er netop en påmindelse om, at billeder ikke er autonome uskyldigheder, de bruges til noget, de har en funktion.
Kilde: Ringsted Galleriet
4100 Ringsted
Se website for aktuelle åbningstider