Katrine Dirckinck-Holmfeld
Katrine Dirckinck-Holmfeld arbejder med videoinstallation og performative praksisser og har siden 2006 været optaget af at udvikle en kunstnerisk metode omkring begrebet ”reparative critical practises” – på dansk: reparerende kritiske praksisser.
Kollektive udforskninger af, hvordan historiske brudstykker kan skabe nye affektive sammenhænge, er udgangspunktet for den danske kunstner Katrine Dirckinck-Holmfeld. Hendes videoværker undersøger det digitale billedes erindring og affekt som en sammenstilling af kropslige, performative og tekniske elementer, og bliver oftest til i kontekstspecifikke situationer og i samarbejde med deltagere, der optræder i værket som dem selv.
Alle værkerne relaterer på forskellig vis til Dirckinck-Holmfelds praksisbaserede phd-projekt ”Rehearsing Reparative Critical Practices”. Det bygger på den amerikanske queer-feminist Eve Kosofsky Sedgwicks idé om en reparativ læsning – forstået som en kollektiv udforskning af fragmenter til nye assemblager – som Dirckinck-Holmfeld videreudvikler til også at omfatte de kunstneriske praksisser med særligt fokus på digital billedproduktion.