Lejrliv
17 apr - 14 jun 2015CAMP’s første udstilling stiller skarpt på flygtningelejren, asylcentret og detentionscentret som nationalstatens måske mest yderligtgående svar på menneskelig migration.
CAMP’s første udstilling stiller skarpt på flygtningelejren, asylcentret og detentionscentret som nationalstatens måske mest yderligtgående svar på menneskelig migration.
Nogle værker portrætterer hverdagen og administrationen af menneskeligt liv i danske asylcentre, i palæstinensiske flygtningelejre og i australske detentionscentre. Andre værker går bag om lejrens facade og undersøger dens logik som et sted, hvor folket opdeles i to, og hvor de, der er ‘uønskede’, anbringes. Og atter andre værker skildrer de flugtruter, som mange flygtninge og migranter har fulgt forud for deres internering i en flygtningelejr, et asylcenter eller et detentionscenter. Under ferniseringen vil der desuden være modeshow med kunstner-journalisten, filmmageren og modedesigneren Dady de Maximos (født i Rwanda) kollektion If the Sea Could Talk (2014), som er en “hyldest til flygtninge, der er forsvundet eller døde i havene, ørkenerne, containerne og floderne.”
Lejrliv ledsages af artist talks på åbningsdagen, ugentlige omvisninger ved et omviserkorps bestående af brugere fra Trampolinhuset, et debatmøde lørdag 16. maj kl. 13-15, hvor to flygtninge diskuterer dansk asylcenterliv med to fagprofessionelle, samt et gratis formidlingshæfte.
De deltagende kunstnere er: Barat Ali Batoor (Afghanistan / Australien), Ursula Biemann (Schweiz), Nermin Durakovic (Bosnien-Hercegovina / Danmark), Nanna Katrine Hansen (Danmark), Murtaza Ali Jafari (Afghanistan / Australien), Dady de Maximo (Rwanda), Migreurop (transnational) og Trampolinhusets Kvindeklub (transnational / Danmark) i samarbejde med Nanna Katrine Hansen (Danmark), Habib Mohseni (Afghanistan / Danmark), Blake Shaw (USA / Tyskland) & Kipanga Typeson (DR Congo / Danmark).
Lejrliv er kurateret af Kuratorisk Aktion og markerer begyndelsen på CAMP’s første to-årige udstillingsprogram Migrationspolitik. Den følges op af i alt fem solo- og gruppeudstillinger i perioden 2015– 2016, som belyser grundlæggende spørgsmål om fordrivelse, grænser, udokumenteret migration, deportation og visioner for fremtidens migrations- og flygtningepolitik.
CAMP og udstillingen er støttet af: Statens Kunstråd, Knud Højgaards Fond, Bispebjerg Bydelspulje, Billedkunstnernes Forbund og Migrationspolitisk pulje.
Kilde: CAMP
Thoravej 7, stuen
2400 København NV