For første gang bliver natten belyst i en særudstilling på Øregaard Museum. Her kan man opleve natten som motiv og begreb set igennem dansk kunst fra det sene 1700-tal frem til begyndelsen af det 20. århundrede.
Med kronologiske nedslag udforsker udstillingen, hvordan danske kunstnere igennem tiden har arbejdet med forskellige temaer og idéer relateret til nattens rum. Skildringen af natten forandrer sig nemlig parallelt med samfundsudviklingen fra romantikken til moderniteten, der er præget af en mere rationel og videnskabelig tænkning.
Fra romantisk nattesyn til stille symbolisme:
Udstillingen indledes med 1700-tallets optakt til romantikken. Før elektriciteten er månen oftest den primære nattebelysning. Her dominerer måneskinsbilleder som en selvstændig genre. 1800-tallets sidste halvdel bliver perioden, hvor først gasbelysning og siden elektriciteten bliver opfundet og udbredt. Det kommer også til at præge tidens skildringer af natten. Den nye belysning giver langt flere muligheder for et varieret natteliv i det storbymiljø, som former sig. Desuden skaber den stigende industrialisering en grundlæggende demografisk ændring i samfundet, da flere og flere søger mod byerne. Teatre, spisesteder og beværtninger blomstrer som aldrig før, og det nye forlystelsessyge aftenpublikum bliver yndede motiver i samtidens billedkunst.
Udstillingen indledes med 1700-tallets optakt til romantikken. Før elektriciteten er månen oftest den primære nattebelysning. Her dominerer måneskinsbilleder som en selvstændig genre. 1800-tallets sidste halvdel bliver perioden, hvor først gasbelysning og siden elektriciteten bliver opfundet og udbredt. Det kommer også til at præge tidens skildringer af natten. Den nye belysning giver langt flere muligheder for et varieret natteliv i det storbymiljø, som former sig. Desuden skaber den stigende industrialisering en grundlæggende demografisk ændring i samfundet, da flere og flere søger mod byerne. Teatre, spisesteder og beværtninger blomstrer som aldrig før, og det nye forlystelsessyge aftenpublikum bliver yndede motiver i samtidens billedkunst.
For andre kunstnere betyder den evigt oplyste storby, at fraværet af kunstig belysning i de mere tyndt befolkede
landdistrikter pludselig får en fornyet tiltrækningskraft. I landskabsmaleriet kommer aften- og nattestemninger igen
til at få en særdeles prominent placering. De sidste årtier af 1800-tallet bliver i høj grad de lyse nætters periode, hvor kunstnere som P.S. Krøyer, Julius Paulsen og Harald Slott-Møller skildrer den danske sommernat.
landdistrikter pludselig får en fornyet tiltrækningskraft. I landskabsmaleriet kommer aften- og nattestemninger igen
til at få en særdeles prominent placering. De sidste årtier af 1800-tallet bliver i høj grad de lyse nætters periode, hvor kunstnere som P.S. Krøyer, Julius Paulsen og Harald Slott-Møller skildrer den danske sommernat.
Kilde:
Øregaard Museum
Øregaard Museum