Richard Winther: Konkrete og konstruktive undersøgelser

24 aug - 29 sep 2018

Mellem alt det andet i Richard Winthers frodige livsværk ses arbejdet med det konkrete og konstruktive, og med et egentligt non-figurativt billedsprog. Man kan dog ikke påstå, at det var her hans egentlige ærinde var, men hans årelange beskæftigelse med ”det konkrete” og undersøgelserne i denne retning kan fortælle noget om, hvor bredt hans kunstneriske arbejde rakte og strakte sig.

Richard Winther. Pressefoto

Mellem alt det andet i Richard Winthers frodige livsværk ses arbejdet med det konkrete og konstruktive, og med et egentligt non-figurativt billedsprog. Man kan dog ikke påstå, at det var her hans egentlige ærinde var, men hans årelange beskæftigelse med ”det konkrete” og undersøgelserne i denne retning kan fortælle noget om, hvor bredt hans kunstneriske arbejde rakte og strakte sig.


info

Richard Winther: Konkrete og konstruktive undersøgelser24 aug - 29 sep 2018

Mellem alt det andet i Richard Winthers frodige livsværk ses arbejdet med det konkrete og konstruktive, og med et egentligt non-figurativt billedsprog. Man kan dog ikke påstå, at det var her hans egentlige ærinde var, men hans årelange beskæftigelse med ”det konkrete” og undersøgelserne i denne retning kan fortælle noget om, hvor bredt hans kunstneriske arbejde rakte og strakte sig. På udstillingen viser vi dele af dette arbejde, både de to og tre-dimmensionelle værker, og både de helt tidlige værker fra slutningen af 1940’erne (han fik meget tidligt kontakt til Richard Mortensen) og frem til hans død i 2007.

Richard Winther. Pressefoto

Richard Winther arbejdede med et væld af materialer – var ikke forfinet – og brugte, udover de klassiske materialer som lærred og ler, hønsenet, træ, snor, metal, gips, beton, bølgepap, masonit mm. I 1947 var Richard Winther medstifter af Linien II, der fik stor kunstnerisk og kunsthistorisk betydning. Gruppen arbejdede med abstraktion – eller man skulle måske hellere sige konkretion. Samlet set, og med en historisk afstand til det, var Linien II ude i et ærinde som i Danmark ikke var set før. Kunstnere som bl.a. Albert Mertz, Bamse Kragh-Jacobsen, Ib Geertsen, og altså Richard Winther udstillede her en avantgardistisk kunst, der vendte sig bort fra ”det fortællende” og følelsesladede. Med det konkrete udtryk forstået lidt banalt som at en rød farve er en konkret rød klat maling før det viser hen til og konnoterer f.eks. en tomat, fandt de her en måde i efterkrigstiden, hvorpå de kunne beskæftige sig med virkeligheden uden at sætte alvoren over styr. Geometri, og andre både rationelt strukturerende og mere frie metoder, indgik på lige fod med en reference til den abstrakt-surrealistiske forløber Linien, der med folk som Wilhelm Bjerke-Petersen, Ejler Bille, og Asger Jorn havde udstillet i 1930’erne. Efterkrigstidens kunst blandt Linien II’s medlemmer, vidner og er et udsagn om et behov i tiden hos disse kunstnere for at slå sig løs og gøre noget hidtil uset, samtidigt med at de indoptog tendenser fra det 20. århundredes begyndelse som det havde set ud i dele af kunsten i Vesteuropa og Rusland.

Kilde: Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel

 


Adresse
Banja Rathnov Galleri og Clausens KunsthandelStudiestræde 14, 1. sal
1455 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 17:00
Torsdag: 12:00 - 17:00
Fredag: 12:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré