Richard Winther: Paintings & Sculptures 1943-2007
8 apr - 1 maj 2021Mesteren fra Vindeby har nogen kaldt Ricard Winther. I et nedlagt alderdomshjem isolerede han sig de sidste 14 år og malede på døre, vægge og lofter. Bag sig havde han et oeuvre af imponerende dimensioner. Drevet af en usædvanlig intellektuel og visuel nysgerrighed og med en umættelig fascination af kvinden. modellen, elskerinden – der udgør […]
Mesteren fra Vindeby har nogen kaldt Ricard Winther. I et nedlagt alderdomshjem isolerede han sig de sidste 14 år og malede på døre, vægge og lofter. Bag sig havde han et oeuvre af imponerende dimensioner. Drevet af en usædvanlig intellektuel og visuel nysgerrighed og med en umættelig fascination af kvinden. modellen, elskerinden – der udgør […]
info
Mesteren fra Vindeby har nogen kaldt Ricard Winther. I et nedlagt alderdomshjem isolerede han sig de sidste 14 år og malede på døre, vægge og lofter. Bag sig havde han et oeuvre af imponerende dimensioner. Drevet af en usædvanlig intellektuel og visuel nysgerrighed og med en umættelig fascination af kvinden. modellen, elskerinden – der udgør et absolut centrum i hans produktion
I årene 1946-1949 rejser han gentagne gange til Paris. Som en seismograf orienterer hans sig mod den nyeste kunst og erhverver værker af bl.a. Alberto Giacometti, Max Ernst og Joan Miró. Værkerne af Giacometti erhvervede han direkte af kunstneren. Galleriet udgav i 2013 faksimilen ’Et besøg hos Giacometti 20-5-1948’, der i 24 fotografier gengiver Winthers atelierbesøg i Paris 1948.
I perioden 1947-1951 var han som ledende medlem af Linien II en del af opgøret med det spontane og ekspressive maleri der kendetegnede generationen før ham. Men han forlader de konstruktive. Tror for meget på fantasien, følelserne, fortællingerne til at være fastlåst i en enkelt stilretnings dogmatik.
Ti år senere – i 1961 – er han medstifter af Eks-skolen sammen med bl.a. Troels Andersen og Poul Gernes, om end medlemsskabet er kortvarigt. Mens Eks-skolens kunstnere bl.a. er optaget af kollektivitet og broderskab lader Winther i 1960’erne sig inspirere af tibetansk kunst.
Fra 1976 til 83 er han med i værkstedet Arme og Ben og igen i særdeles godt selskab med Lene Adler Petersen, Bjørn Nørgaard, Poul Gernes, Erik Hagens og Per Kirkeby. Allegorien bliver en afgørende fortælleform. Vi møder Hieronumus, Niepce, Wiedevelt og de beskrives ofte for at indkredse kunstneren selv.
Mesteren fra Vindeby afsøger og fordyber sig og han gør det med en kraft og indsigt der gør en svimmel. Hans egentlige elskerinde er og bliver kunsten.
1159 København K
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: Lukket