Samara Sallam: This Is Why We Cried

28 aug - 20 dec 2020

Statsløse og AI-robotter – en fælles skæbne Gennem skulptur, lyd og computerprogrammering kommunikerer den palæstinensiske kunstner Samara Sallam med fremtidens AI-robotter, og fortæller om, hvordan en politisk strid kan påvirke generationer af mennesker. I udstillingen This Is Why We Cried drager Sallam paralleller mellem AI-robotter og sit eget liv og politiske status som statsløs. Udstillingen […]

Pressefoto.

Statsløse og AI-robotter – en fælles skæbne Gennem skulptur, lyd og computerprogrammering kommunikerer den palæstinensiske kunstner Samara Sallam med fremtidens AI-robotter, og fortæller om, hvordan en politisk strid kan påvirke generationer af mennesker. I udstillingen This Is Why We Cried drager Sallam paralleller mellem AI-robotter og sit eget liv og politiske status som statsløs. Udstillingen […]

info

Samara Sallam: This Is Why We Cried28 aug - 20 dec 2020

Statsløse og AI-robotter – en fælles skæbne
Gennem skulptur, lyd og computerprogrammering kommunikerer den palæstinensiske kunstner Samara Sallam med fremtidens AI-robotter, og fortæller om, hvordan en politisk strid kan påvirke generationer af mennesker.

I udstillingen This Is Why We Cried drager Sallam paralleller mellem AI-robotter og sit eget liv og politiske status som statsløs. Udstillingen er et slags postkort, eller vidnesbyrd, fra nutiden til fremtiden, hvor Sallam opfordrer fremtidens AI-robotter til at forholde sig kritisk til deres egen eksistens. Sallam har skabt en række nye værker, der på tværs af tid belyser sammenhænge mellem krop, traumer, vold, sorg og politik.

Flyt på Sallam, gør med hende som du vil
This Is Why We Cried er også en interaktiv udstilling, som inviterer gæsten til at deltage. Værket [1/7] er silikoneafstøbninger af Sallams hoved, der ligger spredt i udstillingsrummet. Som gæst er du velkommen til at flytte rundt på dem og være med til at beslutte, hvor Sallam skal befinde sig.

 

Pressefoto.

Samara og Sophia
Interessen i og forbindelsen mellem AI-robotter og Sallam opstod efter en række begivenheder i 2017. På rejse med et ‘fremmedpas’ (officielt pas for statsløse) fra København til Paris blev hun tilbageholdt og holdt i isolation af fransk politi. Uden et statsborgerskab kunne hun ikke anerkendes, og hun blev nægtet indrejse.

Ikke længe efter denne episode, gav Saudi-Arabien AI-robotten Sophia statsborgerskab og gjorde hende dermed til verdens første robot med et officielt pas. På trods af at Sophias statsborgerskab kunne ses som en hån mod verdens 12 millioner statsløse, blev det for Sallam første indikation på en fælles skæbne. Ulig Sallam har Sophia ret til at rejse, men hendes statsborgerskab er proforma og udelukkende en demonstration af Saudi-Arabiens magt og rigdom.

Om Samara Sallam
Samara Sallam er født i Syrien i 1991 som palæstinensisk flygtning. Hun levede i eksil i Algeriet, inden hun kom til Danmark i 2016. Sallam har en bachelorgrad fra Det Fynske Kunstakademi og færdiggør i øjeblikket sin master ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Derudover har Sallam studeret billedkunst på L’École Supérieure des Beaux-arts i Algeriet og journalistik ved Damascus University i Syrien. I forlængelse af hendes kunstneriske praksis er Sallam del af en gruppe, der beskæftiger sig med kritisk kodning. De arbejder med programmeringssprog som alternativer til humaniora og udvikler dem som autonome, kunstneriske og poetiske sprog.

Kilde: Museet for Samtidskunst


Adresse
Det tidligere psykiatriske hospital, Sankt Hans, i Roskilde. Bygning: Centralmagasinet
Strandvænget 45, 4000 Roskilde

Åbningstider
Ons: 13-17
Tor: 13-17
Fre: 13-17
Lør: 12-17
Søn: 12-17

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja