Skriften på væggen / Tegninger / Naturen på skinner
6 apr - 5 maj 2019HUSET i Asnæs præsenterer fra d. 6. april til d. 5. maj 2019 en udstilling med Karen Gabel Madsen og Lars Abrahamsen, udstillingen Skriften på væggen af Birgit Krogh og Charlotte Krogh, en udstilling med tegninger af Dag Aronson og udstillingen Naturen på skinner af Pernille Bøggild. Karen Gabel Madsen og Lars Abrahamsen Karen Gabel […]
HUSET i Asnæs præsenterer fra d. 6. april til d. 5. maj 2019 en udstilling med Karen Gabel Madsen og Lars Abrahamsen, udstillingen Skriften på væggen af Birgit Krogh og Charlotte Krogh, en udstilling med tegninger af Dag Aronson og udstillingen Naturen på skinner af Pernille Bøggild. Karen Gabel Madsen og Lars Abrahamsen Karen Gabel […]
info
HUSET i Asnæs præsenterer fra d. 6. april til d. 5. maj 2019 en udstilling med Karen Gabel Madsen og Lars Abrahamsen, udstillingen Skriften på væggen af Birgit Krogh og Charlotte Krogh, en udstilling med tegninger af Dag Aronson og udstillingen Naturen på skinner af Pernille Bøggild.
Karen Gabel Madsen og Lars Abrahamsen
Karen Gabel Madsen laver malerier med mange lag og med motiver fra arkitektur og natur. Maleriernes lag er bygget op af et lag, hvor det rå lærred er synligt; et motiv er malet op med den hvide grunder og overlejret af oliemaling i transparente og federe lag. Det væsentlige er interaktionen mellem lagene; det sirlige mod det voldsomme, naturens kræfter mod en ”civilisation”, et opbygget perspektiv, der spoleres igen, det rolige mod det dynamiske. Af og til er der bevidste sammenhænge mellem lagene, andre gange sammenstød mellem den arkitektur, der næsten altid ligger som en strukturel bund i værkerne, og et overlejrende malerisk lag.
Som billedhugger arbejder Lars Abrahamsen ofte i træ og gerne i stort format. Ofte skaber han skulpturer af genbrugstræ, som omhyggeligt samles til organiske former og bearbejdes til træet form har opnået nærmest hudlignende overflade. Håndværket er nærværende og håndgribeligt i Lars Abrahamsens skulpturer. Træet er limet sammen af små dele og derefter bearbejdet med høvl, økse og sav. Hist og her er træet sat sammen med trædyvler, der peger tilbage til en håndværksmæssig tradition indenfor møbelsnedkeri og bådebyggeri, en tradition som Lars Abrahamsen har sine rødder i.
Naturen er altid udgangspunktet, men herfra transformeres inspirationen til nyt liv, til en slags væsener, som med indlevelse og sarthed hentes ud af materialernes iboende muligheder.
På udstillingen i HUSET viser Lars Abrahamsen fire store skulpturer og to mindre. Alle værker er fremstillet i træ på nær et, som er en bronzeafstøbning af en træskulptur. Karen Gabel viser en blanding af store formater og helt små malerier.
Birgit Krogh & Charlotte Krogh: Skriften på væggen
Keramiker og billedkunstner – mor og datter – har lavet en fælles udstilling med arbejdstitlen ”Skriften på væggen”. Arbejdstitlen bruges helt bogstaveligt, men også i en mere abstrakt betydning.
Skriften på væggen er ifølge det Gamle Testamente historien om en mystisk indskrift på væggen hos babylonierkongen Belshazzar. Skriften skrives på væggen af en pludseligt opstået hånd, men ingen kan umiddelbart tyde eller aflæse det skrevne. Kun én mand kan tyde teksten, som varsler Babylon og kongens endeligt. I dag bruges udtrykket om det, der er den skinbarlige virkelighed – en virkelighed, vi bliver nødt til at bøje os for.
Birgit Krogh har herudover arbejdet med fortællingen om den romerske gud Janus. Han havde et dobbelt ansigt, der så i hver sin retning. Tilbage i fortiden og ind i fremtiden. Janus symboliserede forandring og overgange fra en tilstand til en anden. Derfor blev Janus tilbedt ved bryllupper, fødsler og andre begyndelser.
Charlotte Krogh fortæller: ” I modsætning til de to fortællinger, håber vi på, at de øjne, der ser, selv vil kunne tillægge værkerne en betydning eller få associationer til fortiden eller måske endda fremtiden. Mine papirarbejder, tager konkret afsæt i titlen Skriften på væggen. Jeg har arbejdet med skrifttegn som billedelementer, der ikke har et konkret budskab.”
Birgit og Charlotte arbejder med hver sit hovedmateriale. Birgit i leret og Charlotte på papiret. På udstillingen vises helt nye arbejder. Charlotte præsenterer, udover sine arbejder på papir, lertavler lavet i sort stentøjsler.
1. SAL: Dag Aronson: Tegninger
I sit maleri ved vi, at Dag Aronson er optaget af menneskefiguren og relationerne mellem mennesker, og i hans tegneudstilling ser vi en undersøgelse af de samme temaer.
I 24 portrættegninger af drenge ser vi blandt andet en optagethed af forskellige menneskelige udtryk og forhold. Drenge befinder sig i en tilstand mellem barn og voksen, hvor drengeansigtet kan udtrykke en særlig åbenhed og sårbarhed. Det ufærdige og nogle gange tvetydige udtryk fascinerer kunstneren og giver derfor muligheder for psykologisk og kunstnerisk fortolkning.
X-rummet: Pernille Bøggild: Naturen på skinner
Naturen på skinner er en udstilling om natur og unatur, om det naturlige og det unaturlige. Billedkunstneren Pernille Bøggild indsamler, bearbejder, organiserer og ”harmoniserer” fundne småting og materialer fra naturen – og udfordrer det traditionelle biologiske og geografiske nomenklatur. I udstillingen skabes der nye systemer og skulpturelle objekter, hvor frø, plantedele, græs, muslinger, småskrald fundet på gaden og glemte genstande får ny værdi. Det er orden, og det er kaos – og måske trædesten til en ny natur. Pernille Bøggild arbejder som billedkunstner ofte med udgangspunkt i den konkrete kontekst og bruger både HUSET i Asnæs og HUSETs omgivelser i Asnæs by og Odsherred som inspirations og materialebank. Farverne henter hun fra naturen og unaturen, skoven, den brune pløjejord, rapsmarkernes gule, havet og kemiens blå.
Kilde: HUSET i Asnæs
4550 Asnæs
Tirsdag: 13:00 - 17:00
Onsdag: 13:00 - 17:00
Torsdag: 13:00 - 17:00
Fredag: 13:00 - 17:00
Lørdag: 13:00 - 17:00
Søndag: 13:00 - 17:00