Søren Thilo Funder: The Watchers of Malheur (TWEET TWEET)
19 jan - 12 maj 2019Anbefalet under Det skal du se! uge 3
En række intense politiske hændelser omkring et fredet naturreservat i Oregon, USA, er omdrejningspunktet for Søren Thilo Funders, på én gang, dybt seriøse og besynderlige videoværk The Watchers of Malheur (TWEET TWEET).
Anbefalet under Det skal du se! uge 3
En række intense politiske hændelser omkring et fredet naturreservat i Oregon, USA, er omdrejningspunktet for Søren Thilo Funders, på én gang, dybt seriøse og besynderlige videoværk The Watchers of Malheur (TWEET TWEET).
info
Anbefalet under Det skal du se! uge 3
En række intense politiske hændelser omkring et fredet naturreservat i Oregon, USA, er omdrejningspunktet for Søren Thilo Funders, på én gang, dybt seriøse og besynderlige videoværk The Watchers of Malheur (TWEET TWEET). Her mødes reportage med spekulativ fiktion, politiske begivenheder med udstrakt venten, rå natur med digitale sanseapparater og den filmiske konstruktion med det virtuelles flygtighed. Fotorealistisk camouflage, et motion capture studie med hest og Berlingo, øde udstrakte Americana landskaber, fetischeret optik-tech og en ildestedt animeret TWITTER-fugl, er bare nogle af de mange lag, som tilsammen udgør fortællingen om en væbnet konfrontation mellem ornitologer og militsmedlemmer på kanten af Malheur Naturreservat.
Fortællingen udspiller sig omkring et optrin, som fandt sted 2. januar i 2016, da den væbnede milits Citiziens for Constitutional Freedom (C4CF) besatte hovedkvarteret for Malheur National Wildlife Refuge. Deres mål var, at overbevise de statslige amerikanske forvaltningsorganer om at rettigheden til føderalt offentligt land burde overdrages til de enkelte amter og derved tilbage til kvægfolket, skovhuggerne og minearbejderne. Stor utilfredshed og bekymring bølgede gennem den lokale befolkning, da størstedelen af borgere ikke var interesseret i militsens indblanding. I takt med omverdenens interesse for konflikten, tiltrak besættelsen af naturreservatet også hurtigt naturentusiaster og ornitologers opmærksomhed. Fuglekiggersamfundet proklamerede i sociale fora online deres kommende entré ind i konflikten med truslen om at dokumentere militsmedlemmernes ulovlige aktiviteter med deres specialiserede observationsudstyr. Denne del af konflikten udviklede sig dog aldrig til en konfrontation udenfor de sociale medier. Ikke før nu, hvor Funder iscenesætter netop det fysiske opgør, der egentlig aldrig fandt sted.
I værket benytter Funder naturreservatet som scene for undersøgelser af frihedsbegreber som landrettigheder, naturbevarelse og civilret samt forholdet mellem midlertidige politiske og økonomiske tilstande og de permanente aftryk på omgivelserne disse sætter. Begivenheden kan sammenlignes med den aktuelle vision om boligbyggeri på det fredede naturområde Amager Fælled. Planer der endnu ikke er blevet realiseret grundet stor folkelig modstand.
Landskabet, som danner rammen for The Watchers of Malheur (TWEET TWEET), er blevet filmet ”on location” i Malheur National Wildlife Refuge, mens genskabelsen af konfrontationen, der aldrig fandt sted, udspiller sig i et motion capture filmstudie. På den måde står konstruktionen af det filmiske narrativ i stærk kontrast til den uorganiserede ”vilde” natur. Computergenereret videomateriale af bl.a. ynglende fugle tilfører endnu et indholdslag, som danner passager til helt nye digitale billedparadigmer. Som Funder selv forklarer om sin praksis ”roder jeg mig ind i komplekse situationer og politiske scenerier, og tillader mig at bruge emotionelle værktøjer i forsøget på at rode mig ud igen.”
Kilde: Den Frie Udstillingsbygning
2100 Kbh Ø
Tirsdag: 12:00 - 18:00
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 21:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 18:00
Søndag: 12:00 - 18:00
Studerende: 50 DKK
Pensionister: 50 DKK
Under 12 år: Gratis
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja