Thomas Bang: Toward Other Possible Conditions
22 sep - 21 okt 2018Thomas Bang er lige rundet 80 år, og udstillingen vil vise en række væsentlige historiske værker fra 1969 – 1980 i det ene af galleriets rum og helt nye værker fra 2018 i det andet rum.
Thomas Bang er lige rundet 80 år, og udstillingen vil vise en række væsentlige historiske værker fra 1969 – 1980 i det ene af galleriets rum og helt nye værker fra 2018 i det andet rum.
Thomas Bang er lige rundet 80 år, og udstillingen vil vise en række væsentlige historiske værker fra 1969 – 1980 i det ene af galleriets rum og helt nye værker fra 2018 i det andet rum.
Thomas Bang flyttede som 11-årig med sin familie fra Danmark til USA. Her blev han uddannet på blandt andet Cleveland Institute of Art 1958-61, Yale University 1961-62 og University of Southern California 1962-64. Senere flyttede han til New York, hvor han blev professor på University of Rochester, New York 1970-91.
I 80´erne boede han i både Danmark og USA for til sidst at flytte til Danmark. Allerede tidligt tiltrak Bang sig opmærksomhed med sin kunstneriske praksis og var udstillingsaktiv i USA fra 60’erne og op gennem 80’erne. I 1969 blev han udtaget til at bidrage med et nyt værk til den legendariske udstilling When Attitudes Become Form. Han deltog i adskillige skelsættende museumsudstillinger af den nye skulptur inden for Post Minimalismen såsom Soft Art, Between Object and Environment, New Materials og TWENTY SIX BY TWENTY SIX.
Bang havde i denne periode tillige en række væsentlige soloudstillinger i gallerier i New York, navnlig hos O.K. Harris. I de tidlige år arbejdede kunstneren med materialer som gips, hydrostone, gulvtæppe, skumgummi, klude og gummislanger. Værkerne bestod ofte af talrige komponenter fordelt ud over rummet. Brud, fejl, beskadigelse og gentagne forsøg på reparationer og hvad der forekommer som fuldbyrdelse gestaltes i de givne materialer til en slags fortælling med sin egen indre logik.
Bang har i sin mangeårige karriere som skulptør og installationskunstner behandlet fænomenerne skrøbelighed og sårbarhed. Således har han i sine skulpturelle og konceptuelle værker ofte foretaget fysiske indgreb, der fremtræder som fragmenteringer og penetreringer. Ligeledes har han i perioder haft fokus på vores fælles verden af genstande, kendt fra hjemmet og fra nytte- og kropsorienterede sammenhænge. Siden Bangs genoptagede kontakt med Danmark i 80’erne og hans endelige tilbagekomst til landet i 1991 har han deltaget i utallige gruppeudstillinger på museer og kunsthaller i Europa.
Et besøg på Ny Carlsberg Glyptotek i København i 2009 får afgørende betydning for hans senere kunstneriske praksis. Thomas Bang støder tilfældigt på et egyptisk begravelsesportræt fra den romerske periode. Mumieportrætternes naturalistiske stil afviger radikalt fra det generelle billedsprog i Egypten på det tidspunkt, og kompleksiteten i disse ofte svært beskadigede og næsten opløste motiver relaterer umiddelbart til Bangs mangeårige interesse for nedbrydning af billede, objekt og betydning. Thomas Bangs nyere vægværker med kontinuerlig akkumulering, modifikationer, erosion og følgende ændring af strukturer og betydningsskabende omstændigheder er tydelige resultater af denne fornyede fokus på en tidligere problematik. Undersøgelser og refleksioner over ustabilitet og midlertidighed som aspekter af den menneskelige tilværelse og mellemmenneskelige relationer er til stadighed betydningsfulde elementer af Bangs arbejde.
Kilde: KANT
1264 København K
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: Lukket
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja