Afgang fra Det Fynske Kunstakademi: Q & A med Ida Dorthea Thorrud
Den 7. maj præsenterede fem dimittender fra Det Fynske Kunstakademi deres afgangsudstilling i akademiets skulptursal. Kunsten.nu har talt med tre af kunstnerne om deres afgangsværker, samt den forgangne tid som studerende på akademiet. Her fortæller Ida Dorthea Thorrud hvordan begær, det kvindelige blik og kapitalismen fungerer som inspirationskilder i hendes arbejde.
Den 7. maj præsenterede fem dimittender fra Det Fynske Kunstakademi deres afgangsudstilling i akademiets skulptursal. Kunsten.nu har talt med tre af kunstnerne om deres afgangsværker, samt den forgangne tid som studerende på akademiet. Her fortæller Ida Dorthea Thorrud hvordan begær, det kvindelige blik og kapitalismen fungerer som inspirationskilder i hendes arbejde.
info
Det Fynske Kunstakademi afholder afgangsudstilling i akademiets skulptursal i disse dage. Her fortæller dimittend, Ida Dorthea Thorrud, om sin kunstneriske praksis, og om hvordan begær, det kvindelige blik og kapitalismen fungerer som inspirationskilder i hendes arbejde.
Hvis du kort skulle karakterisere din kunstneriske praksis, hvad vil du så lægge vægt på?
Jeg arbejder primært med fotografi, video og installation. I mit arbejde udforsker jeg temaer som kvindens blik på manden; manden som muse, kapitalismens indtrængen i intime relationer, begær og lyst.
Mit arbejde tager inspiration i alt fra mit eget liv, til generelle klichéer om begær og idealer. Samtidig udforsker jeg, hvordan kapitalismen kravler ind i det underbevidste og styrer vores ønsker og idealer.
Igennem en interesse i det allerede eksisterende billedarkiv, drager mit arbejde ofte paralleller til populærkultur, reklame og kunsthistorie.
Fortæl om dit afgangsværk på udstillingen?
Til min afgangsudstilling har jeg en serie værker med, der består af en videoinstallation, 5 fotografier og en serie skulpturer.
Videoen er filmet over en sommer hos mine svigerforældre i Sydfrankrig af min partner. Det er et værk, der prøver at omfavne en svær tid med depression og usikkerhed, og det at være på grænsen af at smelte sammen, med frygt for at kvæle hinanden mentalt. Den består af forskellige, langsomme, intime klip, der bliver brudt op af tekst der står i kontrast til de ellers romantiske og intime billeder.
Fotografierne er en serie på fem billeder taget og fremkaldt analogt. De to større portrætter er også af min partner og muse Lully og kommer af en frustration over at falde ind i kønsstereotyper. Sammen med et ønske om at kunne iscenesætte en fantasi om en mere futuristisk, kinky og luksuriøs hverdag i det ellers mondæne og prøve at sætte nogle ellers banale scenarier på spidsen.
I de tre andre fotografier arbejder jeg mere arkivbaseret med symboler samt fusionen af krop og overflade.
Fotografierne er installeret sammen med fire hjerter, der starter fra gulvet og spænder sig op til loftet i en metal kæde. De hænger og dingler, som hvis de var i en souvenirbutik.
Hvad har du lært på Det Fynske Kunstakademi?
I løbet af mine 5 år som studerende på Det Fynske Kunstakademi har jeg fået erfaringer fra forskellige institutioner i udlandet samt professionel erfaring, der har klædt mig bedre på til, hvad fremtiden har at byde på, og givet mig et større indblik i den internationale scene.
Det at være på så lille og fattig en skole gør også, at folk er gode til at støtte hinanden og hjælpe hinanden, også efter at de er uddannede.
Jeg har også fået et indblik i hvor mange forskellige måder, der er at stykke en uddannelse og karriere sammen på, som jeg tror har gjort sig ekstra gældende, fordi at skolen har de udfordringer, den har, og at den ligger, hvor den gør.
Fakta
Afgang 2021 / hold on tight Det Fynske Kunstakademi – Skulptursalen 7. maj – 26. juni 2021