Bare unge mænd?

Et dansk-arabisk fotoprojekt ønsker at opløse mediernes ensidige portrætter af ‘dem’ og ‘os’, men griber netop om ‘det eksotiske’.

Michel Sayegh: Den daglige mælk fra Skovbakkegård, Regstrup, Danmark.

Et dansk-arabisk fotoprojekt ønsker at opløse mediernes ensidige portrætter af ‘dem’ og ‘os’, men griber netop om ‘det eksotiske’.

De er allefødt i 1980’erne, i starten af deres bedste tyvere, på vej til at at indtageverden med deres håb og drømme. De kommer fra vidt forskellige baggrunde iBeirut, Algeriet, Cairo, København og Regstrup. De unge mænd er fremtidens håb,men de har også været vidne til de sidste årtiers historiske omvæltninger medøget ligestilling og stigende globalisering, der forrykker deres rolle fagligtog socialt.

Nikolai Linares-Larsen: De andres drømmehuse, Kairo.
Nikolai Linares-Larsen: De andres drømmehuse, Kairo.
Ahmed Hayman: At leve med Hans Kristian Andersen, København.
Ahmed Hayman: At leve med Hans Kristian Andersen, København.

En presset generation
Imellemøsten og i Nordafrika udgør unge mænd, der er født i 1980’erne den hidtilstørste generation. Samtidig med skyhøje forventninger er de underlagt enstigende ungdomsarbejdsløshed, der i nogle lande runder de tredive procent.

Herhjemmetilhører danske unge mænd én af århundredets mindste generationer, der sakkerbagud på uddannelserne og i erhvervslivet, i forhold til deres kvindeligejævnaldrende.

Mads Nissen: Oasis Beirut, Libanon.
Mads Nissen: Oasis Beirut, Libanon.
Et dansk-arabisk eksperiment
Fotoprojektet“Unge mænd” retter fokuset mod netop denne gruppe, og er et samarbejde mellemtre fotografer fra Berlinske Tidende og tre fotojournalister fra aviser iLibanon, Egypten og Algeriet. De skulle hver især tilbringe en uge i et fremmedland og skildre virkeligheden for disse mænd født I 1980’erne.

Påudstillingen møder man de almenmenneskelige følelser, som rummer meningsløshed,glæde, forventning, håb og overlevelse. Og man bliver opmærksom på, hvor lidtdenne generation er defineret, i al sin mangfoldighed, i det aktuellemediebillede.

I en spillehal i Algeriet…
I enspillehal et sted i Algeriet sidder et par teenagedrenge og spiller FIFA 2010.Rummet er tæt pakket. Under plakater af fodboldspillere og idoler kan man anebetonen og fugten bag den krakelerede blå maling. En plakat af rapperen 50-center skødesløst klistret op med malertape.

Christian Als: Haraga Dreams, Algeriet.
Christian Als: Haraga Dreams, Algeriet.

Midt irummet står en mand og viser sin store hvide mave frem. Den er fyldt med smårøde snitsår, der ikke ser ud til at være mange dage gamle. “Were alive, butwere dead!” står der under billedet taget af fotografen Christian Als fraBerlingske Tidende.

Hans Kristian Andersens København
Udover atdele navn med hele Danmarks eventyrer H. C. Andersen, er den 24-årige RUC-studerendeHans Kristian Andersen en veltrænet og flittig ung fyr. Han drikker lidt formange bajere i weekenden og er foreslsket i Stine, der ikke gengælder hanskærlighed.

Ahmed Hayman: At leve med Hans Kristian Andersen, København.
Ahmed Hayman: At leve med Hans Kristian Andersen, København.

Igennemfotografen Ahmed Haymans linse følger vi ham til foreslæning i auditoriet medopslået Mac Book, på løbetur rundt om søerne eller til fest på Stines kollegie.Hans Kristian Andersen har ydmyge, men gode mål med sit liv og uddanelse,spiller fordbold og prioriterer fritiden med vennerne.

Modsatte verdener
Udstillingenvil nuancere fotojurnalistikkens måde at skildre unge danske ogarabiske mænd på, ved at opløse mediernes ensidige repræsentationer af“dem” og “os”, hvor der først og fremmest er tale om ‘unge mænd’.

Når det ersagt, er det interessant, at alle seks fotografer hver især har søgt ‘deteksotiske’ hos den anden. Det, der adskiller ‘os’ fra ‘dem’ og som mangenkender fra tidstypiske pressebilleder.

Et Danmarks-billede
Det danskesamfund ‘brander’ sig ofte på uddannelse, sport, karriere, økologi ogmiljøbevidsthed. Temaer, som er repræsenteret i portrættet af Hans KristianAndersen og i serien Den daglige mælk fraSkovbakkegård. Glansbilledet, som vi genkender fra pressens fokus påvestlige værdier og her stillet overfor et konfliktflyldt mellemøsten med ar påkrop og sjæl.

Michel Sayegh: Den daglige mælk fra Skovbakkegård, Regstrup, Danmark.
Michel Sayegh: Den daglige mælk fra Skovbakkegård, Regstrup, Danmark.

Forudsigelig reproduktion
Fotojounalistikkensfornemmeste opgave er, at dokumentere uden hensyn til politiske budskaber. Menfotojounalistikken skaber også følelsesladede fortællinger. Og med de visuellevirkemidler har den en vigtig rolle som formidler af sociale og kulturellekoder i Danmark og i Mellemøsten.

Ved atbetone ‘det eksotiske’ vendes udstillingens styrke til en svaghed, nårbillederne reproducerer tidstypiske billeder af andethed: ‘det civiliserde’Danmark stillet overfor ‘det konfliktfyldte’ Mellemøsten.

Der finderikke noget lykkeligt kulturmøde sted i Diamanten. Der er snarere tale om enunderstregning af den globale diversitet og en uheldig bekræftelse af pressensforudsigelige fascination af ‘det eksotiske’.


Fakta

Udstilling

Unge mænd - Nærbilleder af en presset generation et arabisk-dansk eksperiment 2010-2011

13 jan 2011 1 apr 2011

Christian Als, Souhil Baghdadi, Nikolai Linares-Larsen, Mads Nissen, Michel Sayegh, Ahmed Hayman

Den Sorte Diamant Se kort og tider

Fakta

Projektet er iværksat af DEDI – Dansk-Egyptiske Dialoginstitut i Kairo og den globale avisorganisation WAN-IFRA, (World Association of Newspapers and News Publishers). DEDI arbejder på at forbedre den interkulturelle dialog igennem tværkulturelle samarbejder mellem den danske og arabiske verden. Udstillingen blev vist sidste vinter på kulturinstituttet i Kairo, og kan nu opleves i Den Sorte Diamant.