Billedserie: Interactivity – Playful Imagination
En gruppe danske kunstnere udstiller i The Nordic Contemporary Art Center (NAC) i fiskerbyen Aotou, der er en forstad til havnebyen Xiamen i det sydlige Kina. Her har galleristen Lan Lan etableret en stor og lys kunsthal, som i flere omgange har dannet ramme om udstillinger med skandinaviske kunstnere. Senest udstillingen Interactivity – Playful Imagination, der kan ses frem til 31. januar 2020.
En gruppe danske kunstnere udstiller i The Nordic Contemporary Art Center (NAC) i fiskerbyen Aotou, der er en forstad til havnebyen Xiamen i det sydlige Kina. Her har galleristen Lan Lan etableret en stor og lys kunsthal, som i flere omgange har dannet ramme om udstillinger med skandinaviske kunstnere. Senest udstillingen Interactivity – Playful Imagination, der kan ses frem til 31. januar 2020.
En gruppe danske kunstnere udstiller i The Nordic Contemporary Art Center (NAC) i fiskerbyen Aotou, der er en forstad til havnebyen Xiamen i det sydlige Kina. Her har galleristen Lan Lan etableret en stor og lys kunsthal, som i flere omgange har dannet ramme om udstillinger med skandinaviske kunstnere. Senest udstillingen Interactivity – Playful Imagination, der kan ses frem til 31. januar 2020.
Billedkunstner Tine Hecht-Pedersen har i samarbejde med billedkunstneren Mette Vangsgaard og den tidligere rektor for Kunstakademiet Else Marie Bukdahl kurateret Interactivity – Playful Imagination, der, som titlen antyder, præsenterer en vifte af publikumsinddragende kunst.
De udstillede værker forholder sig til det relationelle forhold mellem krop og sind med afsæt i kinesisk filosofi og den amerikanske filosof Richard Shustermans (f. 1949) ‘Soma-æstetik’. Shustermans tanker går kort fortalt ud på at påvise, at alle oplevelser og erfaringer har et kropsligt fundament og formidles gennem sanserne.
De udstillende kunstnere har omsat temaet ud fra deres individuelle tilgange og inviterer på forskellig vis beskueren ind som medskaber af kunstoplevelsen.
Malene Hartmanns Passage er dannet af bearbejdede stofbaner med horisontale og vertikale mønstre som genfindes i landskaber og natur.
Frans Jacobi viser på udstillingen de to film BURST og Are you ready?, som behandler en global klimabevægelse med fokus på geopolitisk pleje. Herunder projektet ‘Green Hijab Movement’, hvor den grønne hijab bruges for at vise solidaritet med kvinder fra de muslimske lande, der er blandt de første ofre for klimakrisen.
Med sine tekstilbannere Our complex world ønsker Mette Vangsgaard at henlede opmærksomheden på den komplekse verden, vi lever i, hvor alle konstant overbelastes med nyheder fra elektroniske medier og sociale platforme. Bannerne citerer jokes og tekster, hentet på internettet.
Mette Vangsgaard og Pernille Priegaard Worsøe viser også samarbejdsprojektet Our Mood, som består af en række unika T-shirts, hvoraf en af dem er blevet udvalgt og trykt som multiple til udstillingen, som således flytter ud i byrummet og bliver en del af den omgivende, sociale virkelighed.
Pernille Priergaard Worsøes video Blikkets Tale beskæftiger sig med identitet i en historisk og nutidig kontekst. Vi møder en kvinde, som bærer forskellige masker, der ikke giver hende en ny personlighed, men snarere skjuler hendes sande jeg. Maskerne fra filmen er installeret på væggen, så de besøgende kan tage dem ned, iklæde sig forskellige identiteter og på den måde interagere med videoværket og med hinanden.
Tine Hecht-Pedersen har med sin installation Friendship bygget et spektakulært, rundt rum, hvori hun med forskellige genstande forbinder ord, så der opstår nye associationsmuligheder.
Voksne og børn har også mulighed for at besøge Michael Hansens Wunderkammer. Her kan de ikke blot undersøge en mængde forskellige objekter, men også skabe nye inde i installationen, så der opstår nye opfattelser af hverdagens ting og deres indbyrdes forbindelser.
Jeanette Land Schous Love is in the Air er en række fotografier, taget i Xiamen-bydelen Aotou, hvor kunsthallen ligger. Fotografierne fokuserer på de blå rum, der opstår mellem eksempelvis huse. Land Schou opfordrer os til at være opmærksomme på den fælles luft, vi indånder, uanset hvor på kloden vi befinder os.
Jenny-Marie Johnsen har valgt at præsentere en magisk kunstnerbog, som indeholder visualiseringer af Nye rejser i rummet, der fortæller os om overraskende kontinenter på planeter set fra luften. Bogen vises i et cirkulært rum sammen med vilde svaner på flugt. Derudover præsenteres også farvespektret fra Flower of Life (2019).
Jesper Dalgaard præsenterer en større udendørs skulptur, der er udført i bambus. Bambus Palads er skabt i samarbejde med lokale assistenter og tiltrækker beskueren på en intens måde. Når de ser på den – men især når de kommer ind i den – oplever de nye aspekter af verden, som de ikke tidligere har været opmærksomme på.
What is Grass af Tine Jakobsen tager afsæt i klimaforandringernes påvirkning af naturen. Tyve fællestegninger af danske og kinesiske børn former i dialogisk form en fortælling om græssets betydning – set fra en isbjørn og en elgs synsvinkel.
Bendt Ulrich Sørensen har skabt Cykeltræ, der er et intenst symbol på globalt engagement i vores verden og et ønske om at påtale en større indsats for bæredygtighed og miljøhensyn.
I sit broderi Stars, Sun and Moons in Our Common Sky visualiserer Nils Viga Hausken en langsommere rytme, der tilskynder til dybere tanker i vores hastigt skiftende digitale verden. I værket arbejdes med en vekselvirkning mellem himlens uendelighed og et levende publikumsbidrag, der ender med at overstråle himlens infinitte rum. De besøgende kan opleve, hvordan broderi kræver både fysisk tilstedeværelse og koncentration ved et bord i udstillingsrummet.
Med The Other Half of Life udtrykker Tong Wong sit håb om, at den anden halvdel vil fuldføre det tilsyneladende komplette liv, som alle er på vej til. Værket består af syv meter høje stofbaner, hvor der er flere halve figurer som kompletterer hinanden, hvilket beskueren oplever i bevægelserne ind mellem stofbanerme.
Kilde: Nordic Center of Contemporary Art i Xiamen (NAC)