Christian Vium om IKERASAK – en udstilling du snart kan se
Nu lysner det, og snart kan vi forhåbentlig komme ud og opleve kunsten live. Mens vi venter, løfter vi lidt på sløret for de udstillinger, der ligger i dvale lidt endnu. Her fortæller kunstner og antropolog Christian Vium om sin udstilling IKERASAK på Fotografisk Center.
Nu lysner det, og snart kan vi forhåbentlig komme ud og opleve kunsten live. Mens vi venter, løfter vi lidt på sløret for de udstillinger, der ligger i dvale lidt endnu. Her fortæller kunstner og antropolog Christian Vium om sin udstilling IKERASAK på Fotografisk Center.
Nu lysner det, og snart kan vi forhåbentlig komme ud og opleve kunsten live. Mens vi venter, løfter vi lidt på sløret for de udstillinger, der ligger i dvale lidt endnu. Her fortæller kunstner og antropolog Christian Vium om sin udstilling IKERASAK på Fotografisk Center.
Kan du fortælle lidt om din udstilling IKERASAK på Fotografisk Center, som vi på grund af coronasituationen ikke kan opleve lige nu?
IKERASAK er udstilling, der tager form som en total-installation bygget op omkring 8 billedkanaler og 16 stereo-lydkanaler, der inviterer publikum på en rejse til bygden af samme navn i det nordvestlige Grønland. Den er indlejret i mit treårige forskningsprojekt Reframing Colonial Histories.
I udstillingen sammenstilles filmoptagelser lavet af fotografen og filmskaberen Jette Bang i området i 1938-39 med beboernes egne private fotografier, og nye film- og fotooptagelser fra mit besøg i Ikerasak i 2019.
Sammen med beboerne har jeg analyseret det forskelligartede arkivmateriale, og udstillingen er vokset ud af deres fortællinger om hverdagen og bygden igennem tiden, der er løftet ind i et multimodalt narrativ.
Hvis du kort skulle karakterisere din kunstneriske praksis, hvad vil du så lægge vægt på?
Samarbejde, nysgerrighed og respekt.
Hvordan påvirker situationen dig og din kunstneriske praksis? Og hvordan påvirker situationen en institution som Fotografisk Center?
For mit vedkommende er jeg i mit arbejde som antropolog ofte i udlandet, da de fleste af de projekter, jeg er engageret i foregår andre steder end i Danmark. Det er en udfordring under Covid19, men på den anden side har det givet mig mulighed for at rette blikket indad og få taget fat på arbejde fra mine arkiver.
For Fotografisk Center er det selvsagt en stor udfordring, da nedlukningen har stået på siden før jul sidste år. Min udstilling har stået klar siden januar, og på Fotografisk Center har de måttet rykke på deres program, og det forestiller jeg mig er en udfordring. Jeg er taknemmelig for, at det nu ser ud til at udstillingen kan åbne og møde publikum trods den lange forsinkelse.
Hvilke tanker gør du dig om nedlukningen af kulturlivet?
Jeg tænker på alle de mennesker, der til dagligt arbejder på at udvide vores forståelsesverden og stimulere vores sanser, og som er udfordret af pandemien.
Jeg kender flere, der har måttet tage solo-udstillinger ned, uden at de har mødt et publikum, og udøvende kunstnere der har mistet deres indtægter.
Kunsten er fundamental for vores dannelse og for vores samfund og fremtid. Derfor er min holdning, at vi som samfund til enhver tid skal støtte op om kunsten og kunstinstitutionerne. Særligt i krisetider.
Fakta
Forskningsprojekt Reframing Colonial Histories er finansieret af Ny Carlsbergfondet og Aarhus Universitet.