Redaktionen anbefaler her en håndfuld aktuelle kunstudstillinger, som åbner i uge 38. Du kan også få det fulde overblik i vores Art Guide.
Den omfattende udstilling inviterer publikum ind i et hypermoderne citadel. Et digitalt forsvarsværk, hvor arkitektur, digitale visioner og menneskets forhold til teknologi smelter sammen i store skulpturelle værker.
Cyper Citadel fremstår som et hybridt rum, hvor det organiske og det kunstige mødes, og virkelighed og simulering konstant overlapper hinanden. Udstillingen udforsker menneskets søgen efter identitet, tryghed og mening i en tid præget af datakontrol, industrielle materialer og kunstig intelligens.
Med Prospekt som base viderefører de deres feltarbejde fra affaldspladser og nedrivningssager, hvor materialer, der tidligere er blevet anset som værdiløse, bearbejdes og sættes sammen som nye komponenter. Med modeller, mock-ups, tegninger og materialeprøver åbnes der op for skjulte fortællinger og værdier i de henkastede materialer.
Som besøgende inviteres du til at sanse, stable, gentænke og undersøge materialerne på nært hold – og tage del i en større samtale om de logistiske udfordringer og den æstetik, der følger med genanvendelsen af vores fælles bygningsarv.

Cecilie Morsbøl & Thelma Slaattoo, Hands On. Foto: Slaatto Morsbøl.
Udstillingen Håb, håndværk og historier: Afghanske kvinder i kunst og handel skildrer de afghanske kvinders hverdags- og arbejdsliv med kunsthåndværk og fødevarer – to af de sektorer, hvor kvindelig arbejdskraft endnu er tilladt.
Journalist Birk Sebastian Kotkas har sammen med fotojournalist Marie Ravn været i Afghanistan for at interviewe og portrættere kvinder, der arbejder i disse sektorer for de danske virksomheder Østerland og Warfair. Fortællingerne fra kvindernes hverdag og arbejde bliver udstillet sammen med portrætter og eksempler på afghanske kvinders kunsthåndværk. Sammen giver det et unikt indblik i kvindernes hverdag, udfordringer og håb for fremtiden.

Kvinder i Herat sorterer og renser safran. Foto: Marie Ravn.
En jungle af strikkede skulpturer lavet af plastikposer hænger fra loftet og breder sig på gulvet sammen med et væld af fantasifulde keramikfigurer og linoleumstryk i kolossale formater. Her myldrer billeder og ord ind og ud mellem hinanden med en detaljerigdom, der inviterer til at gå på opdagelse i alle krinkelkroge af den kunstners sind, som står bag.
For Kenneth Rasmussen er kunsten helende. Den kunstneriske proces skaber balance i krop og sind, og den giver hans tankemylder en æstetisk form og et aktivistisk sprog. Vi, der træder ind i hans værker, er i virkelighed på vandring i et andet menneskes indre liv.

Kenneth Rasmussen, installationsfoto. Foto: Mark Dyer og Randers Kunstmuseum.
I år er det 200 år siden, at Gammel Strand, som en af de første kulturinstitutioner i Danmark, blev grundlagt. Det markeres med udstillingen Når vi døde vågner, der er en tour de force gennem kunsthistorien, som den har strømmet gennem Gammel Strand fra 1825 til 2025. Fra kunstforening til kunsthal. Fra guldaldermalerier til samtidskunst. Fra afgangsudstillinger til historiske blockbustere. Fra C.W. Eckersberg og Edvard Munch til Tal R og Kara Walker.
Udstillingens mere end 39 kunstnere har alle allerede udstillet i Gammel Strand – nogle som helt nyuddannede, andre i omfattende soloudstillinger. På tre etager kan publikum opleve over 100 værker, hvor nye forbindelser opstår mellem guldrammer og installationskunst, mellem maleri og video og mellem tegning og skulptur.

Udsnit af Anthonore Christensen,
Eng med valmuer og margueritter, u.å. Danh Vo/Nick Ash