Dystre toner på slottet

Thomas Bang, Poul Ingemann og Ingvar Cronhammar indtager Sønderborg Slot med udstillingen Langsomt hen mod udkanterne af det forgangne.

Thomas Bang: Stuelandskab, 2012, detalje. Pressefoto.

Thomas Bang, Poul Ingemann og Ingvar Cronhammar indtager Sønderborg Slot med udstillingen Langsomt hen mod udkanterne af det forgangne.


info

Udstillingskatalog med tekst af Anders Troelsen: På hjemmefronten. Thomas Bang, Ingvar Cronhammar og Poul Ingemann i grænselandet (Udgiver: Museum Sønderjylland – Sønderborg Slot).

Dialog med steder, der tidligere har tjent andre formål, er det overordnede tema i Langsomt hen mod udkanterne af det forgangne af Bang, Ingemann og Cronhammar.
I udstillingen fortolker kunstnerne Sønderjyllands historie gennem indragelse af museets genstande og slottets arkitektur.

Thomas Bang: Fra Sted til Sted (Tankerne går til baby Elena og Baby Nicholae) - Ceausescu Gul, 2012, installation. Pressefoto.
Thomas Bang: Fra Sted til Sted (Tankerne går til baby Elena og Baby Nicholae) – Ceausescu Gul, 2012, installation. Pressefoto.

Utrygge installationer

Thomas Bang arbejder med museumsgenstande. Bang har i sit rum opbygget tre installationer. Den første installation, Fra Sted til Sted (Tankerne går til baby Elena og Baby Nicholae) – Ceausescu Gul består af en række døre fra 16-1700-tallet, tilføjet to gule døre, hvorpå der er fæstnet børnehatte, som er forbundet med et sort bånd.
Thomas Bang: Ohne Worte, 2012, installation. Pressefoto.
Thomas Bang: Ohne Worte, 2012, installation. Pressefoto.

Hattene og den gule farve associerer til henrettelsen af den rumænske diktator Ceausescu og hans hustru i 1989.

Installationen, Ohne Worte, består af syv gamle vugger, senge, et badekar og en båre, der fremstår som tomme beholdere med menneskelige spor. Her er volden også trængt ind, illustreret med puder, hvori der er brændt sorte huller.

Thomas Bang: Stuelandskab, 2012, installation. Pressefoto.
Thomas Bang: Stuelandskab, 2012, installation. Pressefoto.

Den sidste installation, Stuelandskab, består af en kasse på størrelse med en dobbeltseng, som er overdækket med grønt stof fra en operationsstue. I stoffet er der syet et operationshul, som afslører et landskab af rifler. Igen er volden til stede – nu med en usikkerhed om, hvorvidt det skadevoldende er ved at blive repareret eller ved at komme til syne.

Poul Ingemann: Slagstol hjemsendt 1, 2012. Pressefoto.
Poul Ingemann: Slagstol hjemsendt 1, 2012. Pressefoto.
Dyriske slagstole
Poul Ingemann har med sit bidrag Slagstole hjemsendte, placeret “møbler” i slottets sale. Stolene er forsynet med dyriske ben og overdelene har forskellige menneskelige former.

Med antydninger af løsrevne stoleben og former under forvandling, skildrer stolene grader af lemlæstelse og deformation.

Poul Ingemann: Slagstol hjemsendt 2, 2012. Pressefoto.
Poul Ingemann: Slagstol hjemsendt 2, 2012. Pressefoto.

Poul Ingemann: Slagstol hjemsendt 3, 2012. Pressefoto.
Poul Ingemann: Slagstol hjemsendt 3, 2012. Pressefoto.

Poul Ingemann: Slagstol hjemsendt 4, 2012. Pressefoto.
Poul Ingemann: Slagstol hjemsendt 4, 2012. Pressefoto.

Fortællinger på facaden
Ingvar Cronhammars installation: Det døve og det blinde udnytter slotsgårdens facader, hvor der efter et tilfældigt mønster er opsat 11 ensartede elementer under vinduerne. De er fremstillet i aluminium, rustfrit stål og bakelit samt behandlet i matsort farve.

Det døve og det blinde giver på en gang associationer af at være højttalere for et budskab og lytte-relæer, der skal fange meddelelser udefra. På den måde symboliserer de Sønderborg Slot som afsender og modtager af fortællinger.

Ingvar Cronhammar: Det døve og det blinde 1, installation. Pressefoto.
Ingvar Cronhammar: Det døve og det blinde 1, installation. Pressefoto.

Ingvar Cronhammar: Det døve og det blinde 2, installation. Pressefoto.
Ingvar Cronhammar: Det døve og det blinde 2, installation. Pressefoto.
Ingvar Cronhammar: Det døve og det blinde 3, installation. Pressefoto.
Ingvar Cronhammar: Det døve og det blinde 3, installation. Pressefoto.
Ingvar Cronhammar: Det døve og det blinde 4, installation. Pressefoto.
Ingvar Cronhammar: Det døve og det blinde 4, installation. Pressefoto.

Fakta

Udstilling

Langsomt hen mod udkanterne af det forgangne

31 maj 2012 16 sep 2012

Poul Ingemann, Ingvar Cronhammar, Thomas Bang

Museet på Sønderborg Slot Se kort og tider

Fakta

Langsomt hen mod udkanterne af det forgangne er den fjerde i rækken af ”beboelser”, hvor Thomas Bang, Poul Ingemann og Ingvar Cronhammar går i dialog med steder, der tidligere har tjent andre formål.

De første tre var på Brænderigården i Viborg (gammel købmandsgård), Kunstindustrimuseet (gammelt hospital) og Sophienholm (gammelt højborgerligt landsted). Som fjerde og sidste udstilling, har de tre kunstnere valgt Sønderborg Slot, dels som eksempel på et tidligere kongeslot, dels i kraft af dets rolle som symbol for et grænseland, der har oplevet skiftet mellem krig og fred.

Samtidig har museet i de seneste to år haft et tæt samarbejde om udstillingsdesign med Ingvar Cronhammar om Første Verdenskrig og Poul Ingemann om Genforeningen.

Til udstillingen udgives et katalog, med tekst af Anders Troelsen: På hjemmefronten. Thomas Bang, Ingvar Cronhammar og Poul Ingemann i grænselandet (Udgiver: Museum Sønderjylland – Sønderborg Slot).

Læs mere om udstillingen her