Et Borges-blik for det magiske

Af
12. november 2013

Andre fiktioner er en ambitiøs og langt hen ad vejen vellykket udstilling med udgangspunkt i forfatteren Jorge Luis Borges’ magiske realisme.

Stine Ljungdalh, Meta-fiktioner 2013. (Pressefoto)

Andre fiktioner er en ambitiøs og langt hen ad vejen vellykket udstilling med udgangspunkt i forfatteren Jorge Luis Borges’ magiske realisme.

Af
12. november 2013

Den argentinske forfatter Jorge Luis Borges’ fortællinger har blik for verdens gådefulde og fantastiske dimensioner. De lader os dykke ned i filosofiens labyrinter, hvor sprog og billede bliver til noget nyt og fremmed.

Som afsæt for en udstilling er Borges’ fortællinger et inspirerende kuratorisk greb, jeg har stor sympati for.

Det åbner op for spændingsfeltet mellem sprog og billede, og kan samtidigt vise os, at ikke alting i vores nøje kortlagte verden er fuldt ud forklaret.

Tid og rum
Men det er også et ambitiøst kuratorisk greb, fordi man uvægerligt kommer til at måle værkerne med Borges, og det er trods alt vanskeligt at nå hans kunstneriske niveau.

Det handler bl.a. om at finde balancen mellem det genkendelige og det magiske, så vi som beskuere hverken finder det hele alt for uforståeligt eller alt for banalt. Og så må perspektivet foldes helt og holdent ud.

Line Kallmayer, Us, 2013. (Pressefoto)
Line Kallmayer, Us, 2013. (Pressefoto)

Det nytter ikke noget i samspil med Borges at levere et lille værk. Tid og rum skal helst gå lidt af led.

Borges’ Bestiarium
Men det lykkedes faktisk virkeligt godt i mange af udstillingens værker. Mest af alt imponerer Morten Søndergaards Borges’ Bestiarium.

Jeg går ud fra, at det er samme Morten Søndergaard, der har oversat en del af Borges’ fortællinger, og ligesom han i så fald har nørklet med Borges’ sprog, har han her nørklet med at samle en fantastisk og overvældende gruppe af mærkelige dyr:

Morten Søndergaard, Borges Bestiarium, 2013, (Foto: Thomas Degner)
Morten Søndergaard, Borges Bestiarium, 2013, (Foto: Thomas Degner)

Udstoppede, konserverede, forstenede, udformet i plastik, papir, tegnet eller helt enkelt beskrevet, som i den velkendte reference fra Borges om en kinesisk encyklopædi, der inddeler dyr efter:

a) de tilhører kejseren
b) de balsamerede
c) de dresserede
d) pattegrise
e) havfruer
f) fabeldyr
g) løse hunde

… og sådan fortsætter det på en måde, som ikke fremstår umiddelbart logisk for en moderne betragtning.

Også Søndergaards Bestiarium er organiseret efter en egen logik, der bl.a. tæller kunstnerens (fiktive?) forhold til tigre i sin barndom.

I kulturhistorisk perspektiv rækker installationen tilbage til fortidens eksotiske samlinger, som videnskabens rationelle beskrivelser har bidraget til at forklare, men måske alligevel ikke helt afmystificeret. Hvis vi altså har blik for det – og det har Søndergaard.

Morten Søndergaard, Borges Bestiarium, 2013, (Foto: Thomas Degner)
Morten Søndergaard, Borges Bestiarium, 2013, (Foto: Thomas Degner)

 

Mellem sprog og billede
Ikke alle værker på udstillingen forholder sig lige så direkte til Borges. For langt de flestes vedkommende er der tale om en egen fri forundring over verden og en insisteren på fortællingens magt, og så arbejder man effektivt med sprækkerne imellem sprog og billede.

Fotografiet er måske et aftryk af virkeligheden, men betydningerne af dette aftryk opstår i dialogen med andre billeder, med tekst i form af fortællinger eller titler og så vores egne associationer. Der er meget poesi og magi i sprækkerne på udstillingen, også i de små fortællinger.

Fra barndommen til det spirituelle
Magien kan træde frem på mange måder, men genkommende perspektiver på udstillingen er barndommens blik for det eventyrlige og forskellige spirituelle forestillinger.

Det ser man bl.a. hos udstillingens to kuratorer, Thomas Lagermand Lundme og Stine Ljungdalh, der begge deltager med nogle af udstillingens bedste værker.

Sværdets mærke
Thomas Lagermand Lundme præsenterer bl.a. en række sort-hvide familiefotografier – muligvis fra hans egen barndom(?) – som han har tilføjet en magisk dimension ved hjælp af enkelte korte beskrivelser, der ser ud som om, de kommer fra et barns perspektiv og i hvert fald beskriver aspekter ved de enkelte billeder, der ikke umiddelbart er synlige.

Fx ”Sværdets mærke”, ”Du så sådan på mig” og ”Jeg har gemt mig her”. Lagermand Lundme mestrer kunsten at sige meget med få, men præcise ord og billeder.

Stine Ljungdalh, Meta-fiktioner 2013. (Pressefoto)
Stine Ljungdalh, Meta-fiktioner 2013. (Pressefoto)

Stine Ljungdalhs projekt trækker derimod på det spirituelle, såvel som konspirationsteorier og forestillinger om nutidens radikale terrorceller.

I samarbejde med Charlotte Bergson, som måske, måske ikke, eksisterer i virkeligheden, optrævler hun gennem fotografier og objekter en række hemmelige organisationer som The Hunting Society og Cow Girls International og de personer, som har været involveret eller associeret med disse grupper og søger efter både det usynliges væsen og alkymiens ultimative mål.

Det hele præsenteret i plakater, tekster og en ottekantet montre med fotografier og objekter.


Fakta

Udstilling

Andre fiktioner

12 okt 2013 24 nov 2013

Stine Ljungdalh, Thomas Lagermand Lundme, Ayse Dudu Tepe, Mads Ananda Lodahl, Anat Ben-David, Loukia Alavanou, Line Kallmayer, Audrey Reynolds, Jo Stockham, Lizette Bryrup, Thomas Cato, Nicky Coutts, Hélène Martin, Martina Hoogland Ivanow, Morten Søndergaard, Cecilia Jardemar, Nina Strand, Geir Moseid, Jytte Rex

Fotografisk Center Se kort og tider

Fakta

THE CIRCULAR RUINS, BORGES BESTIARIUM, OPLÆSNING & LYD Torsdag 14. nov. kl. 16-16.45 i Fotografisk Center Velkommen til oplæsning og musik i Fotografisk Center. Lizette Bryrup, som deltager med værket The Circular Ruins (2007) og Morten Søndergaard, der har installeret Borges Bestiarium (2013) på udstillingen Andre fiktioner i Fotografisk Center, læser dels Borges’ og dels egne, performative tekster. Lizette Bryrup akkompagneres af musiker Erik Hagström.