FROKOSTPAUSE – en udstilling der tager 20 minutter

Af
22. november 2019

Læsetid: 20 Minutter. Normalt har vi ikke læsetid på vores artikler. I dette tilfælde er det dog nødvendigt at afsætte nøjagtig 20 minutter til artiklen, som i tekst, billeder og videoer dokumenterer den netop afsluttede udstilling FROKOSTPAUSE i rum46. Udstillingens kurator claus ejner forklarer her hvorfor.

Daniel Svarre: En hilsen til claus ejner, en hilsen til Andy Warhol, en hilsen til Jørgen Leth. Videostill.

Læsetid: 20 Minutter. Normalt har vi ikke læsetid på vores artikler. I dette tilfælde er det dog nødvendigt at afsætte nøjagtig 20 minutter til artiklen, som i tekst, billeder og videoer dokumenterer den netop afsluttede udstilling FROKOSTPAUSE i rum46. Udstillingens kurator claus ejner forklarer her hvorfor.

Af
22. november 2019

Læsetid: 20 Minutter.
Normalt har vi ikke læsetid på vores artikler. I dette tilfælde er det dog nødvendigt at afsætte nøjagtig 20 minutter til artiklen, som i tekst, billeder og videoer dokumenterer den netop afsluttede udstilling FROKOSTPAUSE i rum46. Udstillingens kurator claus ejner forklarer her hvorfor.

FROKOSTPAUSE blev vist i rum46 fra fredag den 1. november til fredag den 22.november kl. 15:00. Udstillingen var kurateret af claus ejner.

FROKOSTPAUSE var en udstilling med adgangskrav:
1) Der var kun adgang ved omvisning.
2) Man skulle indvilge i at bruge 20 minutter på at se udstillingen.
3) Man skulle indvilge i at bruge 2 minutter og 30 sekunder på hvert værk.

De 20 minutter, det tog at se udstillingen, svarede til det antal minutter en frokostpause normalt varer (1). Og det var meningen, at udstillingen skulle kunne ses i ens frokostpause. Derfor havde udstillingen også titlen: FROKOSTPAUSE.

Der deltog 8 kunstnere på udstillingen. De havde hver lavet et værk, som præcist krævede, at man skulle bruge 2 minutter og 30 sekunder på at se på det. Udstillingens ide var at pointere, at det tager tid at se på og dermed forstå kunst/et kunstværk. Der var ikke nogle krav til kunstnerne om, at de skulle forholde sig til et bestemt tema. De skulle udelukkende skabe et værk, der overholdt tidskriteriet.

Omvisningen foregik således, at beskuerne blev præsenteret for én kunstners værk ad gangen. Værkerne var installeret, som om det var en almindelig udstilling, men såfremt et værk anvendte lyd eller det var video, blev der først tændt for det ved præsentationen, og værket blev slukket efter præsentationen. Det var claus ejner, der fungerede som omviser.

På udstillingen deltog:, Line Sandvad Mengers, claus ejner, Noelia Mora Solvez, Mads Mygind, Daniel Svarre, Louise Vind Nielsen, Alex Mørch og Tanja Nellemann Kruse.

Du har nu mulighed for at se udstillingen her på kunsten.nu. Den tager, ligesom udstillingen i rum46, 20 minutter at se – d.v.s..: DU SKAL BRUGE 2 MINUTTER OG 30 SEKUNDER PÅ HVERT VÆRK.

Rækkefølgen som kunstnerne præsenteres i, svarer til rækkefølgen som omvisningen præsenterede kunstnerne i.

(1) Normalt varer en frokostpause på 29/30 minutter, men fra disse minutter skal fratrækkes det antal minutter, man bruger på at transportere sig frem til det sted, hvor man skal holde frokostpause og tilbage til arbejdspladsen. 20 minutter er derfor et gennemsnitstal.

FROKOSTPAUSE på rum46. Foto: claus ejner.
FROKOSTPAUSE på rum46. Foto: claus ejner.
Installation af Line Sandvad Mengers (venstre side) og claus ejner (højre side). Foto: Barbara Katzin.
Line Sandvad Mengers: Samling figurer. Foto: Barbara Katzin.
Line Sandvad Mengers: Samling figurer. Foto: Barbara Katzin.
Line Sandvad Mengers: Samling figurer. Foto: Barbara Katzin.
Line Sandvad Mengers: Samling figurer. Foto: Barbara Katzin.
Line Sandvad Mengers: Samling figurer. Foto: Barbara Katzin.
Line Sandvad Mengers: Samling figurer. Foto: Barbara Katzin.
Line Sandvad Mengers: Samling figurer. Foto: Barbara Katzin.
claus ejner:
Et forsøg på at formulere mig pædagogisk om hvad kunst kan være, hvis man ser
lavpraktisk på det
. Foto: Barbara Katzin.
claus ejner:
Et forsøg på at formulere mig pædagogisk om hvad kunst kan være, hvis man ser
lavpraktisk på det
. Foto: Barbara Katzin.
claus ejner:
Et forsøg på at formulere mig pædagogisk om hvad kunst kan være, hvis man ser
lavpraktisk på det
. Foto: Barbara Katzin.
claus ejner:
Et forsøg på at formulere mig pædagogisk om hvad kunst kan være, hvis man ser
lavpraktisk på det
. Foto: Barbara Katzin.
claus ejner:
Et forsøg på at formulere mig pædagogisk om hvad kunst kan være, hvis man ser
lavpraktisk på det
. Foto: Barbara Katzin.
claus ejner:
Et forsøg på at formulere mig pædagogisk om hvad kunst kan være, hvis man ser
lavpraktisk på det
. Foto: Barbara Katzin.
claus ejner:
Et forsøg på at formulere mig pædagogisk om hvad kunst kan være, hvis man ser
lavpraktisk på det
. Foto: Barbara Katzin.
Installtion af Mads Mygind (venstre side) og Noelia Mora Solvez (højre side). Foto: Barbara Katzin.


Noelia Mora Solvez: Banana fly.

Mads Mygind: Nu. Foto: Barbara Katzin.
Mads Mygind: Nu. Foto: Barbara Katzin.
Mads Mygind: Nu. Foto: Barbara Katzin.
Installation af Daniel Svarre. Foto: Barbara Katzin.


Daniel Svarre: En hilsen til claus ejner, en hilsen til Andy Warhol, en hilsen til Jørgen Leth.

Installaion af Louise Vind Nielsen. Foto: Barbara Katzin.


Louise Vind Nielsen: Mælkevejen.

Installation af Alex Mørch. Foto: Barbara Katzin.

Alex Mørch: Infrasonisk Kabine, 2019.
Det var meningen, at beskueren skulle sætte sig på knæ foran en højtaler og læne hovedet så tæt mod skulpturen som muligt.

Installation af Tanja Nellemann Kruse. Foto: Barbara Katzin.


Tanja Nellemann kruse: Daglig ernærning. En avis-skulptur.
claus ejner viste videoen på sin mobiltelefon ved at holde den i hånden. Videoen er derfor lavet i et lille format (ikke HD format), således at den kunne vises på en smartphone.