Gadekunst møder galleriets rammer
Charlotte Fogh Contemporary inviterer den besøgende til en oplevelse af upoleret gadekunst.
Charlotte Fogh Contemporary inviterer den besøgende til en oplevelse af upoleret gadekunst.
info
Seks kunstnere mødes
Udstillingen Coupling, på galleriet Charlotte Fogh Contemporary sammenbringer de seks kunstnere Jan Danebod, HuskMitNavn, Søren Behnke, Kyle Mock (US), Armsrock og Jacob Tækker. De tre førstnævnte er faste kunstnere på Charlotte Fogh Contemporary og har inviteret de sidste tre. Det er kunstnere med vidt forskellige udtryk og omfang, der på den ene eller anden måde har relation til undergrundsmiljøerne og den upolerede gadekunst.
Det upolerede er bevaret
I Jan Danebods del af Coupling, med titlen Nowhere Land, får man en god fornemmelse af ‘gaden’ i udstillingen. Værk-installationen Nowhere Land består af en stor og skramlet mur af træpaller og litografier – sorte billeder med hvide minimalistiske motiver. Muren har en lille indbygget ventilator, hvor intet er gjort for at skjule strømledninger og gøre installationens små detaljer strukturerede. Det upolerede er bevaret. Oven over muren hænger en oppustelig miniversion af jordkloden. Denne blå-grønne badebold er forbundet til Nowhere Lands massive mur og understreger med humor og finurlighed væggens overdimensionerede størrelse.
Bag murens facade
Nowhere Land gemmer på en hemmelighed. Det er muligt at klemme sig om bag muren og opdage en ny side af installationen. Det vil nok ikke falde den gængse beskuer ind at gøre det, men deromme blandt Jan Danebods byggerod hænger et af kunstnerens minimalistiske sort-hvide litografier. Det giver en oplevelse af, at man muligvis har fundet en hemmelig passage ind i installationen som kun få har brugt.
Bag murens facade
Nowhere Land gemmer på en hemmelighed. Det er muligt at klemme sig om bag muren og opdage en ny side af installationen. Det vil nok ikke falde den gængse beskuer ind at gøre det, men deromme blandt Jan Danebods byggerod hænger et af kunstnerens minimalistiske sort-hvide litografier. Det giver en oplevelse af, at man muligvis har fundet en hemmelig passage ind i installationen som kun få har brugt.
Koblingen trækkes
Titlen Coupling refererer til konceptet og målet med udstillingen; at koble den ikke-kommercielle undergrunds- og gadekunst sammen med galleriets interesser og rammer. Gadekunst er ganske populært og sælger tilsyneladende også godt på Charlotte Fogh Contemporary. Især de farverige billeder af HuskMitNavn og Søren Behnke har vundet popularitet hos køberne.
HuskMitNavns del af udstillingen, Aftenbilleder 1-4, indeholder motiver af hverdagssituationer malet i en lidt naivistisk stil. Skygger og detaljer bliver brugt i begrænset omfang og det giver figurerne en to-dimensionel flade. Den naive stil at tegne billedernes figurer synes at gå igen på forskellige måder hos de andre kunstnere. Dog er Armsrocks grove sort-hvide tegninger tættere på en karikeret realisme af mennesker i til tider forvredne stillinger.
Tækkers rum
Jacob Tækker har fået et rum for sig selv hvor hans videoinstallation I’m still falling kan opleves i loop. Rummet er helt mørkt og med et lærred hvorpå kunstneren iført jakkesæt og duplikeret flere gange ses faldende. Lydsiden indeholder susende vind og til tider dovne og drevne "ahh" fra de mange versioner af Jacob Tækker der flyver forbi. Stemmerne udvikler sig langsomt til at blive tonale og pludselig harmonere i en melankolsk og mol-agtig stemning. Lyden af susende vind understøttes af luftblæsere der er opsat bagerst i lokalet og blæser kold luft i nakken på beskueren. Måske er videoinstallationen I’m still falling ikke lige frem noget man støder ind i på gaden, men videoen fungerer som et fint modspil til de andre dele af Coupling og udstillingen efterlader den besøgende med en æstetisk og varieret oplevelse.
Fakta
Udstilling
Gadekunst møder galleriets rammer
23 nov 2007 22 dec 2007
Jan Danebod, HuskMitNavn, Søren Behnke, Kyle Mock (US), Armsrock og Jacob Tækker.
Charlotte Fogh Gallery Se kort og tider