Gud og hver mand på Esbjerg Kunstmuseum

Billedkunstner Per Bak Jensen og teolog Povl Götke har sammensat en udstilling om relationer mellem kunst og religion.

Claus Bergs værksted: Kristus som smertensmand, ca. 1510 (træ) overfor Freddie A. Lerche: P 12-03, 2003 (Akryl på lærred)

Billedkunstner Per Bak Jensen og teolog Povl Götke har sammensat en udstilling om relationer mellem kunst og religion.

På Esbjerg Kunstmuseum kan man lige nu opleve udstillingen an sigt, som er et must see, hvis man interesserer sig for nyskabende og subtile kunstudstillinger. an sigt er den første udstilling i en udstillingsrække, der under konceptet ’kunst i kontekst’, tager afsæt i et kuratorisk samarbejde mellem en billedkunstner og faglig ekspert. Kuratorparret bag an sigt er billedkunstneren Per Bak Jensen og teologen Povl Götke. Ud fra temaet kunst og religion har de sammen skabt en udfordrende og anderledes udstilling bestående af nøje udvalgte værker, der folder sig flerstemmigt ud. Uden man føler sig omsluttet af moralske pegefingre, formår Per Bak Jensen og Povl Götke at stille væsentlige spørgsmål til de relationer, der måske finder sted mellem kunst og religion.

Udstillingsvue. Forrest - Bertel Thorvaldsen: Hebe, 1816 (gips) og Sophia Kalkau: Oh no not again, 2006 (bemalet træ)
Udstillingsvue. Forrest – Bertel Thorvaldsen: Hebe, 1816 (gips) og Sophia Kalkau: Oh no not again, 2006 (bemalet træ)

 Græsvender fra Vester Nebel Maskinforretning!
Græsvender fra Vester Nebel Maskinforretning!

I lighed med middelalderens kosmologiske verdensbillede kan udstillingen opleves som et samlet billede på kaos og kosmos: Ved udstillingens begyndelse ledes museumsgæsten gennem et mørkt rum, hvorefter man mødes af et glødende flammehav, der indfanger de forbigående gæsters skyggebilleder. Derfra går man videre ind i et oplyst udstillingsrum, hvor et større galleri af alverdens kunstværker og hverdagsobjekter er stillet op side om side. Det er et rum, hvor både ’Gud og hver mand’ synes repræsenteret. Brugte fiskekasser og en blodrød landbrugsmaskine er blandet med antikke gipsafstøbninger, en superrealistisk skulptur af Kurt Trampedach, store fotografier og modernistiske monokrome malerier. Udstillingens kulminationspunkt er et mindre afskærmet rum, hvor en kristusfigur er ophængt overfor en rød monokrom. Symbolikken og referencerne til Kristi lidelseshistorie er ikke til at tage fejl af.

Bertel Thorvaldsen: Hebe, 1816, Erik Steffensen: Hjemløs, 2003 (C-print), Anita Jørgensen: Sarkofag, 1999 (jern), Bjørn Nørgaard: Fra stald/rituel dissektion af en hest, 1970 (hestekød, glas, formalin, forseglingslak)
Bertel Thorvaldsen: Hebe, 1816, Erik Steffensen: Hjemløs, 2003 (C-print), Anita Jørgensen: Sarkofag, 1999 (jern), Bjørn Nørgaard: Fra stald/rituel dissektion af en hest, 1970 (hestekød, glas, formalin, forseglingslak)
an sigt er en udstilling, der i en positiv retning udfordrer museumsgæstens tilgang til kunsten. Man bliver ikke mødt med lange formidlingstekster, og de gængse skilte ved værkerne er udeladt. Herved opfordres museumsgæsten til at kaste sig ud i egne værkfortolkninger. Selv gik jeg rundt som en anden Robert Langdon fra Da Vinci Mysteriet og forsøgte at løse den tilsyneladende skjulte ’kode’. Om jeg løste koden eller ej, ved jeg ikke, men det var klart, at svaret ikke var at finde i de enkelte værker men i udstillingen som helhed. Og som kronen på værket havde en lille uindbudt gæst fundet bolig i toppen af den røde landbrugsmaskine. Oppe blandt landbrugsmaskinens skarpe pigge sad nemlig en langbenet korsedderkop, der til alles store overraskelse virkede som en mystisk symbolsk gestus fra oven.  


Fakta

an sigt

13 jan 2007

Esbjerg Kunstmuseum Se kort og tider