Hæder til fem kvindelige billedkunstnere
I fredags blev fem kvindelige kunstnere over 40 år hædret med hver 100.000 kr. Det skete ved en festlig ceremoni i Kuppelsalen på Charlottenborg.
I fredags blev fem kvindelige kunstnere over 40 år hædret med hver 100.000 kr. Det skete ved en festlig ceremoni i Kuppelsalen på Charlottenborg.
I fredags blev fem kvindelige kunstnere over 40 år hædret med hver 100.000 kr. Det skete ved en festlig ceremoni i Kuppelsalen på Charlottenborg.
Anne Marie Telmányi, født Carl-Nielsen’s Fond til støtte for kvindelige billedkunstnere over 40 år blev fredag tildelt fem kunstnere: Sophie Dupont, Trine Søndergaard, Karen Land Hansen, Ingrid Kæseler og Louise Hindsgavl.
Prisoverrækkelsen fandt sted i Charlottenborgs Kuppelsal ved en festlig ceremoni, hvor billedkunstnerne Anita Jørgensen og Kit Kjærbye motiverede pristildelingerne, efter at advokat Poul Flemming Hansen havde holdt et oplæg om maleren Anne Marie Telmányis liv og kunst.
Fra abstrakt antropologi til følelsesbaseret virkelighed
I sin motivering til Sophie Dupont fremhævede Anita Jørgensen bl.a., at ”Sophie arbejder som en slags antropolog med et abstrakt koncept. Her undersøger hun åndedræt, hjerteslag, køn, tanker og intellekt, politik, religion og filosofi og bearbejder det til utraditionelle kunstværker og performances.”
Om Trine Søndergaard sagde Anita Jørgensen: ”Trine Søndergaard er en insisterende kunstner, som sensibelt sætter det skulpturelle, det maleriske, ja ALT i spil for at opnå de sublime fotografier.”
Om Ingrid Kæseler udtalte Kit Kjærbye bl.a.: ”Ingrid Kæseler anvender serielle greb i sin udforskning af det modsætningsfyldte farverum. Netop dette greb opleves som en form for seriel arkitektur, hvor værk og rum skiftes til at være i forgrund og baggrund.”
Karen Land Hansen fik bl.a. disse ord med på vejen: ”Hun inddrager i sine projekter visuelle udtryk fra den fysiske virkelighed til at understrege sin pointe. Hendes bearbejdning af den allerede eksisterende æstetik og arkitektur, stiller den konkrete virkelighed op overfor den ikke rationelle – og følelsesbaserede virkelighed,” sagde Kit Kjærbye, der også karakteriserede Louise Hindsgavl, som ”iscenesætter det pæne porcelæn med et dybt originalt greb – hvor pænheden forvandles til surreelle universer, hvor dyr og mennesker smelter sammen i nye fantasier og fortællinger,” hed det bl.a. i motiveringen.
Efter prisoverrækkelsen leverede saxofonisten Christina Dahl og pianisten Simon Toldam nogle jazznumre.