Hannah Toticki Anbert: Reservat – Holstebro Kunstmuseum
Med udstillingen Reservat, sætter billedkunstneren Hannah Toticki Anbert fokus på den accelererede klima- og biodiversitetskrise, og det opdyrkede landskabs konsekvenser for artsrigdommen.
Med udstillingen Reservat, sætter billedkunstneren Hannah Toticki Anbert fokus på den accelererede klima- og biodiversitetskrise, og det opdyrkede landskabs konsekvenser for artsrigdommen.
Med udstillingen Reservat, sætter billedkunstneren Hannah Toticki Anbert fokus på den accelererede klima- og biodiversitetskrise, og det opdyrkede landskabs konsekvenser for artsrigdommen.
I sin skulptur- og installationsbaserede praksis anvender Hannah Toticki Anbert (f. 1984) ofte modens og teaterscenografiens slagkraftige visuelle koder, og gerne i kombination med performance, foredragsvirksomhed, tekst, video og musik – altid i et særegent formsprog, der indeholder lige dele humor, eftertænksomhed og anarkistiske spark til vanetænkningen.
Reservat fremstår som en stilisering af et opdyrket kulturlandskab med marker i ensfarvede felter i brun-, grøn- og gullige nuancer. Heri optræder en række skulpturelle monumenter over sjældne eller uddøde insekter i den danske natur. De er blandt andet udført i keramik og monteret på beklædningsgenstande, hvorved insekterne og den menneskelige krop forbindes i et symbiotisk skæbnefællesskab.
Udstillingen er debatterende i sit anslag og ønsker samtidig at anskueliggøre, hvordan vores landskabsopfattelse på afgørende måder er æstetisk betinget. Det, vi opfatter som smukke og gode danske naturkvaliteter, er i grunden ganske udpinte og artsfattige miljøreservater.
Reservat etablerer et absurd og dystert-humoristisk scenarie, der samtidig er en besyngelse af kunstens forandringskraft mod en bæredygtig verden. Det åbne spørgsmål er, om billedkunsten også i dag kan påvirke og ændre vores natursyn, ligesom det i sin tid var tilfældet med guldaldermalernes idealistiske danmarksbilleder.
Udstillingen ledsages af en lydkomposition skabt i samarbejde med musiker og komponist Sven Dam Meinild, der består af abstraktioner over velkendte, idylliske skildringer af dansk landbrug, såsom fx Marken er mejet. Alle stammer de fra en tid, hvor vi endnu ikke havde konstateret de omfattende virkninger af intensiv dyrkning og ensretningen af naturen. Du kan høre lydværket via afspilleren nedenfor. Bemærk at der er tale om en stereoversion af værket. Originalt er kompositionen et 4-kanalsværk, hvor denne version er lavet særligt til online brug.
Kilde: Holstebro Kunstmuseum