Mens vinden og regnen bliver hverdag igen, er skybrud og vejrforandringer begyndt at blive en del af vores hverdag. Dette er blot en reminder om, at naturen også har sin egen vilje og kraft uanset, hvor meget vi gerne vil tøjle den. Af samme årsag synes Brandts’ nyåbnede udstilling at være relevant. Havet er større end os, det er en politisk slagmark, en naturlig grænse, fascinerende, skræmmende, uforudsigelig, og alligevel søger vi det, når vi skal slappe af.

Dansk kunst- og kulturhistorie på display
Første del af udstillingen belyser livet på og ved havet fra starten af 1800-tallet og frem. Her kan C.W. Eckersbergs overbevisende og sikre strøg for eksempel ses i værket To russiske linieskibe og en fregat lægger bi (1829). Adskillige af Skagens-malerne og Fynbo-malerne er repræsenteret på udstillingen, og det er muligt at se værker af både Michael Ancher, Holger Drachmann, Fritz Syberg og Johannes Larsen.


Et koldt skyl
I bevægelsen væk fra den ældre og mere klassiske del af udstillingen skylles oliestrøget væk med massive vandmængder i Bill Violas videoværk The Raft (2004). Her bliver en broget mængde mennesker overfaldet af voldsomme vandmasser, som får dem til at falde både sammen og ind i hinanden. Alt sammen i slowmotion. Værket har den samme vilde fremstilling af den uigennemtrængelige natur, som man også ser hos blandt andre Holger Drachmann. The Raft rummer på den måde fint udstillingens tanke om at sammenstille den kunsthistoriske tradition med nyere kunstformer.


En øjenåbner
Midt i rummet har den japanske kunstner Jacob Hahimoto hængt 600 sejlbåde op (Armada, 2010), som i rolige bevægelser sejler vægtløse i rummet. Et interessant og nærmest terapeutisk vue, der af og til forstyrres af, når sejlbådene uforudsigeligt rammer hinanden. Desværre går de ikke kun i interferens med sig selv, men også med rummets mange øvrige værker. De 600 gyngende sejlbåde mangler plads, og dermed forklejnes oplevelsen af værkets potentiale.

Fakta
Udstilling
Havet - Det andet landskab 10 okt 2014 1 mar 2015
Flaske Peter, J.F. Willumsen, Johannes Wilhjelm, Sigurd Wandel, Massimo Vitali, Bill Viola, Ernst Zeuten, Frits Thaulow, Jens Søndergaard, Fritz Syberg, Allan Sekula & Noël Burch, Vilhelm Rosenstand, Carl Rasmussen, Paul Pfeiffer, Pipilotti Rist, Thorvald Niss, Carl Neumann, Christian F.A. Mølsted, Ulrik Møller, Anna E. Munch, Vilhelm Melbye, Anton Melbye, Michael Marten, Gerhard Mantz, Carl Locher, Johannes Larsen, Vilhelm Kyhn, Peder Severin Krøyer, Christian Krohg, Ruprecht von Kaufmann, Viggo Johansen, Valdemar Irminger, Einar Hein, Jacob Hashimoto, Fritz Henle, Palle From, Erwitt Elliott, Torben Eskerod, C.W.Eckersberg, Dankvart Dreyer, Holger Drachmann, Gustave Doré, Thomas Joshua Cooper, Christian Blache, Oscar Björck, Helge Bertram, Carl Baagøe, Carl Bille, Hans Op de Beeck, Michael Ancher, Anna Ancher, Else Alfelt.
Brandts
Se kort og tider
Havets alt for mange udtryk
Det er let at se, hvor kurator Lene Burkard har villet bevæge sig hen med udstillingen. Hun har villet se på temaet med kunstnernes øjne: hvad er det, de har set, hvad har optaget dem, og hvor har deres fokus været, når de har set på havet. Denne tilgang har bibragt et væld af muligheder, hvad angår såvel ophængning, som sammensætning og udvælgelse. Desværre er der flere steder, hvor pladsen simpelthen bliver for trang og hvor ens bekymringer går på ikke at støde ind i sidemanden eller værket bagved.