Konference om post-internet kunst på Overgaden
For fjerde år i træk inviterer Overgaden indenfor til den internationale konferenceserie Overgaden LECTURES, der hvert år går i dybden med forskellige tendenser på samtidskunstsscenen. Dette efterår undersøges begrebet post-internet kunst.
For fjerde år i træk inviterer Overgaden indenfor til den internationale konferenceserie Overgaden LECTURES, der hvert år går i dybden med forskellige tendenser på samtidskunstsscenen. Dette efterår undersøges begrebet post-internet kunst.
For fjerde år i træk inviterer Overgaden indenfor til den internationale konferenceserie Overgaden LECTURES, der hvert år går i dybden med forskellige tendenser på samtidskunstsscenen. Dette efterår undersøges begrebet post-internet kunst.
Under titlen Superslick Surfaces – Visual Art and The Digital Contemporary afholder Overgaden – Institut for Samtidskunst en konference med indlæg fra danske og internationale teoretikere, kunstnere, kuratorer og formidlere.
Konferencen kommer til at bestå af to enkeltstående sessioner med en måneds mellemrum. Første session løber af stablen torsdag den 13. oktober og vil fungere som et “spørgsmål”, mens session 2 finder sted fredag den 18. november og vil fungere som et opfølgende “svar”.
Internettets betydning for kunsten
Overgaden LECTURES ønsker denne gang at undersøge, hvilken betydning internettet og de sociale mediers indtog har haft for kunsten og kunstinstitutionerne. Herunder spørges der til, hvordan kunsten forholder sig til internettets allestedsnærværende virtuelle univers, og hvilke problematikker, muligheder og strategier fremkomsten af internettet har affødt.
Problemstillingerne vil blive anskuet fra mange forskellige vinkler – både fra et kunstnerisk perspektiv, men også ud fra en samfundsmæssig, kulturel og politisk optik.
For at nå omkring emnet vil konferencens to dage indeholde tre tematiske spor. Det ene gennemgående spor på konferencen handler om forholdet mellem det virtuelle og det materielle i relation til post-internet kunst og til internettet generelt. Herunder hvordan den digitale produktion spiller ind i den globale økonomi og den antropocæne tidsalder.
Det andet spor omhandler fremkomsten af det digitale immaterielle billede, og hvordan den virtuelle billeddannelse er med til at påvirke vores fælles billedforståelse og dermed de kunstneriske udsagn og den kunstneriske produktion. Panelerne vil blandt andet diskutere de kulturelle og kommunikative konsekvenser af vores digitale billedbrug på eksempelvis de sociale medier.
Det tredje spor fokuserer på vores opmærksomhed som en slags ressource eller økonomi og vil diskutere, hvordan cirkulationen af nyheder, idéer, billeder og varer via internettet har været med til at påvirke samfundet og individet.
Konferencen foregår på engelsk og er åben for alle.
Fakta
Paneldeltagere: Torsdag d. 13. oktober: Toke Lykkeberg (kurator og kritiker), Marisa Olson (kunstner), Delphine Bedel (kunstner og kurator), Boris Ondreička (kurator, kunstner, forfatter og sanger), Alessandro Ludovico (professor, kunstner og chefredaktør, Neural magazine), Hannah Black (kunstner og forfatter). Fredag d. 18. november: Mohammad Salemy (kurator og kritiker), Paul Feigenfeld (akademisk koordinator, Digital Cultures Research Lab, Leuphana University Lüneburg), Sandra Mujinga (kunstner), Milena Hoegsberg (senior kurator, Henie Onstaed Kunstsenter, Oslo), Tatiana Bazichelli (kunstnerisk leder, Disrupt Lab, Berlin). Moderator: Andreas Schlaegel (kunstner og forfatter)