Kvinder uden kurs

De er kvinder. De er samtidskunstnere. Men hvad er konceptet? Stir Heart på Brandts styrer ikke i nogen retning.

Pipilotti Rist, Stir Heart, Rinse Heart, 2004 Video

De er kvinder. De er samtidskunstnere. Men hvad er konceptet? Stir Heart på Brandts styrer ikke i nogen retning.

Skal kvindelige og mandlige kunstnere have samme mulighed for at havne på de danske museer og kunsthaller? Selvfølgelig! Er det i orden at rette op på den skæve kønsfordeling og skubbe statistikken i den rigtige retning ved at vise ”kvindeudstillinger”. Ja, hvorfor ikke?

Så langt så godt. Med udstillingen Stir Heart, hentet fra Museet for Samtidskunst i Oslo, sætter Brandts fokus på den manglende ligestilling i kunstverdenen. Alle 8 kunstnere er kvinder, og alle har arbejdet innovativt med billedkunsten. Værs’go.

Men er det nok? Desværre vinder Stir Heart ikke denne anmelders hjerte.

Natalie Djurberg, The Rhinoceros and the Whale, 2008 (udsnit) Clay animation video
Natalie Djurberg, The Rhinoceros and the Whale, 2008 (udsnit) Clay animation video
Hvor er vinklen?
Udstillingen mangler slet og ret et samlende greb, der forhindrer, at publikum farer vild mellem groteske menneskekroppe, meditative new-age-scenarier, dekorativ abstraktion og meget mere.

Kunsterne arbejder med vidt forskellige udtryksmåder, materialer, tematikker osv., og hver for sig har damerne helt sikkert noget at byde på. Men sammen står de ikke stærkt – i hvert fald ikke i dette tilfælde, hvor den røde tråd mangler.

Sjove sammenstød
Når det er sagt, så opstår der heldigvis små, pudsige forbindelser undervejs. Fx mellem Natalie Djurberg og Pipilotti Rist.

Mens Djurberg skildrer kroppen som en bunke frastødende flæsk i en absurd dukkefilm, er Rist som altid god for et æstetisk sansebombardement. Her med en videoinstallation, der projicerer kroppens organer op på væggen som smukke landskaber i et farverigt drømmeunivers.

Tilsammen folder de to værker kroppens spændvidde ud. Fra kød, død og dyriske drifter til en verden af livskraft, skønhed og mysterier.

Natalie Djurberg, Putting Down the Prey, 2008 Animation video
Natalie Djurberg, Putting Down the Prey, 2008 Animation video
Ellen Hyllemose, Skulptur / Sculpture, 2010
Ellen Hyllemose, Skulptur / Sculpture, 2010

Stofpose eller hvalros?
En sjov kobling opstår også mellem Djurberg og Ellen Hyllemose. I Djurbergs anden dukkefilm sprætter en eskimolignende kvinde maven op på en hvalros, lægger sig ind i skindet, syr sammen og svømmer af sted. Hyllemoses uformelige stofskulptur ligger lige i nærheden og mimer hvalrossens træk – med tydelige syninger hen over stoffets bulninger. Og som den træt læner sig op ad en stolpe, bliver den næsten til en komisk abstraktion over filmens tema – hvis man selv digter med.

Vibeke Tandberg, Tears, 2008
Vibeke Tandberg, Tears, 2008
Tandberg i dårligt selskab
Men absolut ikke alle værker beriger hinanden.

Et vægmaleri i vilde, psykedeliske farver skæmmer fx Vibeke Tandbergs stramt komponerede sort-hvide fotografier.

Her møder vi en kvinde, der brutalt er overtegnet med tusch-streger og påhæftet forskellige attributter fx en blond paryk. Hun er forslået og gravid, hun græder, bærer maske  – eller er helt streget over. Kombinationen af foto, tusch og collage er enkel og effektiv og skaber foruroligende billeder af en destruktiv leg med identiteter.

Tandberg leverer udstillingens måske bedste indslag, men bliver desværre ikke bakket op af de omgivende værker. Fx virker Josefine Lyches Budda-maskine, der udsender new-age-musik, helt malplaceret i denne forbindelse.

Josefine Lyche, Vex’d Garden Sphere, 2010 (detalje)
Josefine Lyche, Vex’d Garden Sphere, 2010 (detalje)
Udstillingsview: Josefine Lyche, Vex’d Garden Sphere, 2010. Vanessa Baird, Seven steps to Heaven, 1992
Udstillingsview: Josefine Lyche, Vex’d Garden Sphere, 2010. Vanessa Baird, Seven steps to Heaven, 1992

Samspillet mangler
Det hænger bare ikke sammen. Hist og her opstår der sjove dialoger. Især hvis man finder fantasien frem og digter voldsomt med. Men i det store hele bliver udstillingen en fremvisning af enkeltværker, der peger i hver sin retning.

Ja, kunstnerne er kvinder. Og lokker de ligestillingen hele vejen ind i kunstens verden, så tak for det! Men det er desværre ikke nok til at gøre Stir Heart til en helstøbt udstilling med noget på hjerte.


Fakta

Udstilling

Short Notice – Stir Heart

10 sep 2010 9 jan 2011

Pipilotti Rist, Vibeke Tandberg, Vanessa Baird, Josefine Lyche, Gerd Tinglum, Nathalie Djurberg, Dorte Jelstrup, Ellen Hyllemose

Brandts Se kort og tider

Fakta

Stir Heart kommer fra Museet for Samtidskunst i Oslo og er kurateret af Andrea Kroksnes og Randi Godø. Brandts har valgt at supplere med 2 danske kunstnere: Dorte Jelstrup og Ellen Hyllemose.

Med konceptet Short Notice vil Brandts årligt gøre brug af denne form for udstilling, som er lånt fra en anden institution og derfor kan vises med kort varsel.