LYDKUNST #37: Christiansen & Christiansen – En kærlighedshistorie
Et pladekøb, der begynder som et mysterie og viser sig at være en kærlighedshistorie. En film, der er optaget efter partituret. En musik, der har plads til oprigtighed og inderlighed. En opera til Folket, som Folket ikke vil have.
Et pladekøb, der begynder som et mysterie og viser sig at være en kærlighedshistorie. En film, der er optaget efter partituret. En musik, der har plads til oprigtighed og inderlighed. En opera til Folket, som Folket ikke vil have.
Et pladekøb, der begynder som et mysterie og viser sig at være en kærlighedshistorie. En film, der er optaget efter partituret. En musik, der har plads til oprigtighed og inderlighed. En opera til Folket, som Folket ikke vil have.
Denne LYDKUNST-podcast handler om to kunstnere, der har været gift med hinanden, arbejdet tæt sammen, men som også har haft to fuldstændig forskellige kunstkarrierer, nemlig om komponist og billedkunstner Henning Christiansen og billedkunstner Ursula Reuter Christiansen.
Henning og Ursula Reuter Christiansen møder hinanden til en performance i Düsseldorf arrangeret af den tyske Fluxus-kunstner Joseph Beuys i 1966. I 1967 bliver de forlovede, og året efter bliver de gift. I 1969 får de deres første barn, og samme år modtager Henning Christiansen Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat. Med det får de råd til at købe en nedlagt gård på Møen. Op gennem 70’erne skaber de flere kollektive kunstprojekter, både sammen og hver for sig, og i samarbejder med andre eksperimenterende kunstnergrupperinger, som f.eks. ABCinema og Eks-skolen.
De to kunstnere er aktuelle igen:
På Museet for Samtidskunst viser de lige nu udstillingen “Christiansen i Høj Sø – Nyromantik i Henning Christiansens kunst i 1970’erne”, som sætter fokus på en overset periode i kunstneren og komponisten Henning Christiansens arbejde. En periode, som starter med kompositionerne “Satie i Høj Sø”, inspireret af den franske komponist Eric Satie, og slutter med kompositionerne til filmatiseringen af Hans Scherfigs roman “Den Otteøjede Skorpion”, som blev et kæmpe flop og en mindre medieskandale.
På Statens Museum for Kunst kan man opleve udstillingen “Skarpretteren”. I samarbejde med Ursula Reuter Christiansen har Museet skabt en totalinstallation med afsæt i filmen af samme navn, som anses for et af de vigtigste værker i dansk feministisk kunst. Filmen viser Ursula Reuter Christiansen i en serie tableauer: som Moderen, der leger med sit barn, som den opofrende kvinde, der ammer en udmattet soldat. Filmen slutter med at kvinden lader sig halshugge af Skarpretteren. Den ene kvinde må dø, for at den anden kan eksistere.
I denne podcast møder du kurator Magnus Kaslov, som står bag udstillingen på Museet for Samtidskunst. Han fortæller om et mysterium, som viser sig at være en kærlighedshistorie – endda en kærlighedshistorie med en dramatisk slutning.
Og så møder du Ursula Reuter Christiansen, som er en af nøglerne til at forstå Henning Christiansens kunstneriske skifte fra stramme, minimalistiske værker til melodisk og fortællende musik. Hun fortæller om sit tætte samarbejde med Henning Christiansen, men også om den daglige kamp det har været at holde fast i sig selv og sit kunstneriske virke, når hun samtidig skulle tage sig af børn, gård og husholdning langt væk fra det kunstcentrum, hun kom fra.
Lyt med og få svaret på, hvordan det kan være at Henning Christiansen, som er kendt for sin rolle i fluxusbevægelsen og for sine stramme, minimalistiske værker, pludselig sætter sig ved klaveret og komponerer skønne valse, operetter og – i tonesproget – langt mere traditionel musik.
God fornøjelse!
Fakta
Ursula Reuter Christiansen (f. 1943 i Trier, Tyskland) blev uddannet i 1969 fra Akademie der Künste i Düsseldorf, hvorfra hun blev kåret som mesterelev. Reuter Christiansen har været professor ved kunstakademiet i Hamburg fra 1992-97 og professor i malerkunst - som den 2. kvindelige - ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København fra 1997-2006. Hun har udstillet på Charlottenborg (2016), MOCA, Los Angeles (2007-08), Kunsthallen Brandts Klædefabrik (2000) m.fl. Derudover repræsenterede hun og Henning Christiansen Danmark på Venedig Biennalen i 2001, hvor elementer fra Skarpretteren var en del af udstillingen. Henning Christiansen (1932-2008) var komponist og billedkunstner. Christiansen havde studeret til klarinettist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i starten af 1950’erne og vendte i 1961 tilbage for at studere videre til komponist. I 1985 blev han professor ved Hochschule für Bildende Künste i Hamburg, og han skabte en stor mængde visuelle værker, performances og installationer. Ursula Reuter Christiansen: Skarpretteren, Statens Museum for Kunst. Udstillingsperiode: 8. februar - 10. juni 2018 Læs mere her. Christiansen i Høj Sø - Nyromantik i Henning Christiansens kunst i 1970’erne, Museet for Samtidskunst, Roskilde. Udstillingsperiode: 19. januar – 22. april 2018. Læs mere her. Denne podcast indeholder klip fra følgende af Henning Christiansens kompositioner; "7 sange til Anna (Brøndum Ancher) op. 89" (1974), "Det er forår op. 56" (1970), "Satie i høj sø. op. 52" (1969), "Den otteøjede skorpion" (1979) og fra filmen "Skarpretteren" (1969). Denne podcast er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening/KODA's kulturelle midler. I LYDKUNST-redaktionen sidder Anne Neimann Clement og Rosa Marie Frang.