Mødesteder
Roskilde Festivalens midlertidige arkitektur og kunstinstallationer indbyder til aktivitet, interaktion, fællesskab og hyrdetimer.
Roskilde Festivalens midlertidige arkitektur og kunstinstallationer indbyder til aktivitet, interaktion, fællesskab og hyrdetimer.
To store trappeformationer bygget i træ placeret ligeoverfor hinanden som to samtalepartnere. Trappen Why don’t we do it on the stairs, som er Roskilde festivalens nyevartegn, finder man over for Orange Scene. Med udsigt over festivalpladsenmøder festivalgæsterne her hinanden såvel under som på trappen for at snakke,flirte, lege og tage et break mellem koncerter.
”Der er altid brug for siddepladser. Jeg er ved at starte enclub op i Kødbyen, hvor vi også arrangerer siddepladser med lyskæder under forat skabe stemning. Man tror, det er vigtigst med plads til at danse og feste,men folk vil også gerne mødes og have et sted at slappe af. Jeg synes, de hertrapper er et godt initiativ, selv om jeg lige er kommet og ikke ved så megetom det”, siger DJ Mai Schaarup i en pause fra musikken.
I trappernes konstruktioner er desuden indbygget bokse efteret Piet Mondrian princip, og i hver boks finder forskellige aktivitet sted. Påden led skaber konstruktionen udover et større fællesskab også en mængde mindrerum, som det står publikum mere eller mindre frit for at bruge som de ønsker.
What to build here?
Sidste år indgik Rosklide festivalen og Dansk ArkitekturCenter et samarbejde omkring arkitektkonkurrencen What to build here?, hvor arkitekter, designere, kunstnere og andrekreative sjæle kunne komme med ideer til et nyt arkitektonisk vartegn samtopholdsted for festivalen.
De to unge arkitekter Anders Grivi Norman og VictorSelanders forslag Why don’t it on thestairs? vandt og står nu indbydende til aktivitet og et rendez-vous inattemørket i festivalens Culture Zone.
Lyd, tid ogfleksibilitet
”Det virker sjovt nok mere intimt, når man fester her medhøretelefoner på. Man er både i sit eget lille musikalske rum, men ogsåforbundet tæt med de andre om at høre den samme DJ i høretelefonerne. Og da manikke kan tale sammen og høre hinanden, bruger man sit kropssprog endnu mere,når man kommunikerer”, forklarer festivaldeltager og kommunikationskonsulentPernille Jeppsson.
Hun danser iført ørebøffer til Silent disco, som er en af eftermiddagsaktiviteterne ikunstnergruppen AVPD’s kuber i det nye tiltag på Roskilde festivalen SocialZone.
AVPD består af de danske kunstnerne Aslak Vibæk og PeterDøssing. Gruppen arbejder tværfagligt i et felt mellem kunst, arkitektur ogvidenskab. Ideen med deres installationer, som det også er tilfældet med Super Cubes på Roskilde festivalen, erofte at undersøge menneskets sanser og opfattelse af verden. Hvordan vi ser.
AVPD’s Super Cubes,en blanding mellem arkitektur, installation og billedkunst, et mini bylandskab,står nu som den nye Social Zones markante varemærke.
På kubernes facaderspiller solens lys og bevægelser både på og igennem de farvede acrylplader, såinstallationens struktur tegner sig som et bevægeligt grafisk grit idagtimerne.
”Det er en slags lysmaskine, og der opstår også en voyeursituation, da man kan kigge ind på de der opholder sig inde i kuberne, mens de,der kigger ud, ser et monokromt billede. Rumdesignet handler om lys, tid ogforanderlighed. Og om aftenen laver forskellige VJ’s grafik og film påfacaderne”, forklarer den ene halvdel af kunstnergruppen Aslak Vibæk.
Fleksibititet ogsamvær
I Roskilde festivalens midlertidige arkitektur kan man altsåmuligvis hente inspiration til de oaserum og den kreative aktivitet, som er vedat forsvinde i det permanente og funktionsprægede bylandskab.
Såvel AVPD’s SuperCubes som Why don’t we do it on thestairs inviterer til at legemed i skabelsen af rammerne for rummene. Mødet folk i mellem og med rummet -fleksibilitet, sanseoplevelser og samvær bliver pejlemærkerne.
Fakta
Festival
Why Don't We Do It on The Stairs, AVPD: Super Cubes
30 jun 2011 3 jul 2011
Peter Døssing, Aslak Vibæk, AVPD:, Victor Serrander, Anders Grivi Norman
Roskilde Festival Se kort og tider