Ny kunst langsomt på trapperne

Aros præsenterer talentfuld slowkunst fra vækstlaget i udstillingen Understrøm. Fint nok, men hvorfor så ikke tage den alvorligt?

Bjarni Tor Peturrson: Uden titel (udsnit af video still). På Understrøm - ung nordisk kunst, ARoS 2014. Pressefoto

Aros præsenterer talentfuld slowkunst fra vækstlaget i udstillingen Understrøm. Fint nok, men hvorfor så ikke tage den alvorligt?

Det er for så vidt et sympatisk tiltag. Med specialestuderende fra Aarhus Universitet Victoria Marie Christiansen som initiativtager og kurator har Aros lukket døren op for en talentudstilling med studerende eller netop færdiguddannede kunstnere fra kunstakademierne i de nordiske lande.

En sådan udstilling kan give god mening og være en kærkommen mulighed for det brede Aros-publikum til at tage et kig ind i maskinrummet på (dele af) den unge kunstscene. Og kunstnerne på Understrøm er såmænd også virkelige talenter, der går seriøst til værks, og som man godt kan stille visse forventninger til.

Noget der ikke passer
Desværre er der noget, der ikke passer. Udstillingen vises i museets spiralsnoede trappeforløb, og det er så at sige ikke de rigtige kunstnere at vise der – eller omvendt – ikke det rette sted at vise netop disse kunstnere.

Udstillingsview fra Understrøm - ung nordisk kunst med skulptur af Morten Modin. Foto: Ole Bak Jakobsen
Udstillingsview fra Understrøm – ung nordisk kunst med skulptur af Morten Modin. Foto: Ole Bak Jakobsen
Spiraltrappen er – trods det, at det er et sandt rip off fra Frank Lloyd Wrights Guggenheim-museum – et vaskeægte Aros vartegn, men også det urolige transitrum, hvor publikum er på vej fra den ene udstilling til den anden. Det er selvfølgelig fuldt legitimt at vise kunst andre steder end i traditionelle kunstrum. Eksempelvis i byrum, på togstationer – eller på en trappe. Det kræver bare en kunst, der forholder sig aktivt, bevidst og produktivt til denne kontekst. Man kunne sagtens finde kunstnere fra vækstlaget, der arbejder stedspecifikt, strategisk og intervenerende med at sætte kunsten i spil i utraditionelle sammenhænge.

Det er bare ikke sådanne kunstnere, der er med her. Disse 9 Understrøms-kunstnere arbejder – kunne man fristes til at sige – i ekstrem grad med langsommelighed, fordybelse, ro, nærvær. Det matcher usædvanlig dårligt med spiraltrappen, der næppe tillader meget plads til reflekteret, kontemplativ absorbering af værkerne. Her var et neutralt, hvidt rum – en white cube – i sandhed på sin plads.

Slowkunst
Siden 1980’erne er en underskov af langsommeligheds-bevægelser vokset frem: Slow cities, slow living, slow food, slow design etc. Modbevægelser vendt mod ræset og den vækstreligion, som alle samfund og individer tilsyneladende uløseligt og ufrit tilbeder. På samme måde er digitaliseringen og immaterialiseringen mødt af fysiske modsvar. Vinylplader genintroduceres, det er hipt at strikke islændere og koge marmelade selv, og bonderøven går på skærmen.

Udstillingsview fra Understrøm - ung nordisk kunst med værker af Dick Hedlund. Foto: Ole Bak Jakobsen
Udstillingsview fra Understrøm – ung nordisk kunst med værker af Dick Hedlund. Foto: Ole Bak Jakobsen

Slow art kunne være kodeordet for de udvalgte Understrøms-kunstnere og hatten af for det. Det er kunstnere, der investerer tid og opmærksomhed på at se grundigt på verden som en ægte, fysisk og sansbar realitet – og der er brug for et sådant blik. Men hvis man tager dette blik alvorligt, så giver man det også rette betingelser. Det, der var en sympatisk ide, afslører et uskarpt engagement fra museets side – som om man ikke rigtigt har taget projektet alvorligt.

Billedstorm i slowmotion
Synd – for se eksempelvis svenske Dick Hedlunds værkserie Transit 1 – 5. De fem stofkollager ser minimale ud, hvis man haster forbi. Men hvis man benytter det påkrævede dvælende nærsyn åbenbares den nørdede bearbejdning af overfladen. Hedlund har, ved at flytte på de mange enkelte tråde, møjsommeligt skabt mønstre og krusninger i stoffet. Resultatet giver optiske virkninger ala opart og er fuld af tilstedeværelse og en magi, der forvandler en ubetydelig lille overflade til et univers berettiget til fordybelse.

Det er endnu en version af monokromen, som både er en lang tradition i kunsten betrådt af koryfærer som blandt andre Malevich, Klein og Ryman og et (ultimativt) nulpunkt i kunsten, som kunstnere ikke desto mindre til stadighed finder forskydninger, sprækker og betydningsdannelse i. Det er billedstorm i slowmotion mod tidens billedboom. 

Læs Line Rosenvinges klumme Den tager tid

Monokromer af Itso i form af krydsfinerplader, der har været brugt som vinduesafdækning på i tomt hus.. Foto: Ole Bak Jakobsen
Monokromer af Itso i form af krydsfinerplader, der har været brugt som vinduesafdækning på i tomt hus.. Foto: Ole Bak Jakobsen
Dick Hedlund: Transit. Foto: Ole Bak Jakobsen
Dick Hedlund: Transit. Foto: Ole Bak Jakobsen

Hedlund er ikke alene om den monokrom-minimale tiltrækning, som udstillingen næsten får udpeget som en tendens, idet også Jóhan Martin Christiansen (FO), Marie Bonfils (DK) og E.B. Itso (DK) opererer i det felt.

En sæson med Rimbaud
Jóhan Martin Christiansen har lavet gibsafstøbninger af papkassebunde, og det er barberet hverdagspoesi, der kan opleves som en sæson med Rimbaud (et af værkerne har titlen A season with Rimbaud med reference til det franske digterikons samling En sæson i helvede fra 1873).

Jóhan Martin Christiansen: A season with Rimbaud, 2013. Foto: Ole Bak Jakobsen
Jóhan Martin Christiansen: A season with Rimbaud, 2013. Foto: Ole Bak Jakobsen
Jóhan Martin Christiansen: Pink Dancers, Before, 2013. På Understrøm - ung nordisk kunst. Pressefoto
Jóhan Martin Christiansen: Pink Dancers, Before, 2013. På Understrøm – ung nordisk kunst. Pressefoto

Itso har pillet dækpladerne af vinduerne fra et forladt hus – dels som en gestus for at åbne glemte og oversete steder i byen – men også for i samme træk at hænge krydsfinerpladerne op som sakrale ensfarvede `billeder´ i nederste del af trappeforløbet.

Morten Modins (DK) skulpturelle proces- og materialeudersøgelser byder i skulpturen Once I did it for you now I do it for me / Cartesian sculpture på en ganske stoflig oversættelse af 3D printteknik til håndgjort formgivning. Skulpturen bliver i den forstand emblematisk for udstillingen.

Morten Modin: Once I Did It For You Now I Do It For Me / Cartesian Sculpture. Foto: Ole Bak Jakobsen
Morten Modin: Once I Did It For You Now I Do It For Me / Cartesian Sculpture. Foto: Ole Bak Jakobsen

Marie Bonfil lader malingen løsrive sig fra fladen. Foto: Ole Bak Jakobsen
Marie Bonfil lader malingen løsrive sig fra fladen. Foto: Ole Bak Jakobsen

Det gøres med materialemæssigt eftertryk som også hos Marie Bonfils – hendes oversættelse går fra maleriet til skulpturel fysik, hvor malingen hænger frigjort som gummimembran i rummet. Der er altså i princippet nok at standse op for i den akave præsentation på den – af naturlige grunde – urolige spiraltrappe.

Bjarni Tor Peturrson: Uden Titel. Foto: Ole Bak Jakobsen
Bjarni Tor Peturrson: Uden Titel. Foto: Ole Bak Jakobsen
En undtagelse for den ihærdige
Et værk er dog ret fantastisk installeret nemlig Bjarne Tor Peturrsons (IS) video/lyd-værk, som den ihærdige kan finde allerdybest nede klemt ind under trappen, hvor man kan sidde i dyb hemmelighed – mens folket tramper på trappen ovenover – og betragte enigmatiske sorthvide filmbilleder: Er det teaterkulisser, man ser? Modeller af landskaber? Hvad søger lommelygtelyskeglen efter på gulvtæppet? Det er ikke helt til at sige, men ligesom stedet under trappen er et næsten uvirkeligt museumsrum – hemmeligt og intimt – afsøger Peturrson sine uvirkelige omgivelser med stort nærvær og nerve.


Fakta

Udstilling

Understrøm - ung nordisk kunst

9 jan 2014 2 feb 2014

Morten Modin, Maria Norrman, Marie Bonfils, Kaare Sebastian Golles, Jóhan Martin Christiansen, E.B. Itso, Dick Hedlund, Bjarni Tor Petursson, Andreas Albrectsen

ARoS Se kort og tider

Fakta

Understrøm - ung nordsk kunst har til formål at vise et udsnit af samtidskunstnere fra det kreative vækstlag. Efter besøg på Kunstakademiernes sommer- og afgangsudstillinger har ARoS, i samarbejde med specialestuderende fra Aarhus Universitet Victoria Marie Christiansen, inviteret ni unge kunstnere fra henholdsvis Danmark, Sverige, Færøerne og Island til at udstille på udvalgte steder i spiral-trappeforløbet. Læs mere