Regibemærkninger

Under Huskegruppens kuratering blandes tegning, maleri og dramatisk iscenesættelse med ophængte ord i udstillingen Regibemærkninger på Møstings Hus.

Damian Le Bas/Delaine Le Bas: We Are All Human Beings, broderi, stof. Delaine Le Bas: In My Minds Eye No. 2, mixed media. Damian Le Bas: Gypsy Denmark, tusch, DK-kort. På Regibemærkninger, Møstings Hus. Foto: Thomas Cato

Under Huskegruppens kuratering blandes tegning, maleri og dramatisk iscenesættelse med ophængte ord i udstillingen Regibemærkninger på Møstings Hus.

“Det er et møde. Et møde mellem kunst, kunstner og publikum.” Sådan lyder beskrivelsen af udstillingen Regibemærkninger, hvormed kuratorplatformen Huskegruppen ønsker at virkeliggøre kunstens rolle i samfundet.

Det er billedkunstner Peter Brandt og forfatter, dramatiker og billedkunstner Tomas Lagerman Ludme, der tilsammen udgør Huskegruppen. Med udgangspunkt i deres fælles forkærlighed for sammenblandinger af genrer, traditioner og betegnelser, præsenterer de en tværfaglig gruppeudstilling, der bruger teatrets virkemidler til at skabe en dynamisk og anderledes præsentation af billedkunstneriske værker. 

Titlen låner da også fra teaterverdenens terminologi, hvor ordet ‘regibemærkning’ fungerer som betegnelsen for forfatterens eller dramatikerens anvisninger, samt ydre regi, der herunder bl.a. refererer til akt-inddeling og skuespiltekniske udtryk.

Udstillingens fusioner af det teatralse, skriftlige og kunstneriske betegner kuratorerne selv som et ‘skue-spil’, som er skabt specifikt til udstillingsrummene i Møstings Hus. Mens nogle af værkerne er udført til den aktuelle udstilling, er andre hentet frem fra arkiver og blevet indlemmet i en ny sammenhæng, hvori deres visuelle identitet genfortælles med nye stemmer.

Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

You Little Teapot (Lars Rank og Tomas Lagermand Lundme): Bagtæppe og Scene, 2014. Porcelæn. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
You Little Teapot (Lars Rank og Tomas Lagermand Lundme): Bagtæppe og Scene, 2014. Porcelæn. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Kenni Kruse: Forskellige kostumer, 2014. Tekstiler, kostumer, syet af bl.a. vhs-kassettebånd. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Kenni Kruse: Forskellige kostumer, 2014. Tekstiler, kostumer, syet af bl.a. vhs-kassettebånd. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Ann Susan, Claes Cornelius og Poul Borum: Skyhøjt. Plakat for Galleri Projektets første udstilling i 1989, hvor kunstner Ann Susan installerede en række dias og fotografier af skyer, som Poul Borum skrev digte til. Foto: Thomas Cato
Ann Susan, Claes Cornelius og Poul Borum: Skyhøjt. Plakat for Galleri Projektets første udstilling i 1989, hvor kunstner Ann Susan installerede en række dias og fotografier af skyer, som Poul Borum skrev digte til. Foto: Thomas Cato

Jo Spence/Terry Dennett: Jo Spence as a Sexsymbol, 1979/2012. Foto. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Jo Spence/Terry Dennett: Jo Spence as a Sexsymbol, 1979/2012. Foto. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Signe Marie Andersen: Kitchen Sink, 1993. Foto. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Signe Marie Andersen: Kitchen Sink, 1993. Foto. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Gritt Uldall-Jessen: What Happened. A Five Act Play. Gertrude Steins skuespil fra 1913 oversat af Gritt Uldall-Jessen. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Gritt Uldall-Jessen: What Happened. A Five Act Play. Gertrude Steins skuespil fra 1913 oversat af Gritt Uldall-Jessen. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Øystein Wyller Odden (NO 1983): Everything I Have Ever Written.  Indtil 2009 skrev Odden alle sine tekster på skrivemaskine. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Øystein Wyller Odden (NO 1983): Everything I Have Ever Written. Indtil 2009 skrev Odden alle sine tekster på skrivemaskine. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

 Thomas Cato: Min farmor Ingeborg, 2014. Fotografi. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Thomas Cato: Min farmor Ingeborg, 2014. Fotografi. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Joan Rang: Den hvide mand. Tekstuddrag af teaterstykket ”Den Hvide Mand”, urpremiere 2011, udgivet som tekst i 2013. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Joan Rang: Den hvide mand. Tekstuddrag af teaterstykket ”Den Hvide Mand”, urpremiere 2011, udgivet som tekst i 2013. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Tomas Lagermand Lundme: Hvis dit ansigt var en scene, ville jeg hver dag optræde i din mund, 2014. 13 tegninger. Olie, akryl, akvarel, gouache, tusch, blyant på papir. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Tomas Lagermand Lundme: Hvis dit ansigt var en scene, ville jeg hver dag optræde i din mund, 2014. 13 tegninger. Olie, akryl, akvarel, gouache, tusch, blyant på papir. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Erik Hagens: AFR som Teenager, 2013. Maleri. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Erik Hagens: AFR som Teenager, 2013. Maleri. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Charlotte Petersen: Hip, 2005 og Skovens Flag, 2005/14. Træ/papir. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Charlotte Petersen: Hip, 2005 og Skovens Flag, 2005/14. Træ/papir. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Pia Arke: Old School Map, 1992. Blyant/kort over Nordatlanten og Selvvportræt med Kusine, 1992. Foto. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Pia Arke: Old School Map, 1992. Blyant/kort over Nordatlanten og Selvvportræt med Kusine, 1992. Foto. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Charlotte Petersen: Assistance Required, 2014. Træ/papir. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Charlotte Petersen: Assistance Required, 2014. Træ/papir. På Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato

Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato
Udstillingsview fra Regibemærkninger, Møstings Hus, 2014. Foto: Thomas Cato


Fakta

Udstilling

Regibemærkninger

29 apr 2014 15 jun 2014

Gitte Winther, Barbro Westling, Peter Johansson, You Little Teapot, Ann Susan, Claes Cornelius, Poul Borum, Terry Dennett, Jo Spence, Casper Sloth, Joan Rang, Charlotte Petersen, Michael Nebeling Petersen, Øystein Wyller Odden, Susanne Møller Nielsen, Tomas Lagermand Lundme, Kenni Kruse, Line Skywalker Karlström, Gritt Uldall-Jessen, Lone Hørslev, Erik Hagens, Thomas Cato, Peter Brandt, Jens Blendstrup, Delaine Le Bas, Damian Le Bas, Pia Arke, Signe Marie Andersen

Møstings Hus Se kort og tider

Fakta

Huskegruppen er en kuratorgruppe, der består af billedkunstner Peter Brandt og forfatter, dramatiker og billedkunstner Tomas Lagermand Lundme.

De står bl.a. bag projekterne Gæstfrihed, Den Frie Udstillingsbygning, København (2005), flere udstillinger på Galleri Projekt og Mælkebøtteprojektet, Traneudstillingen, Hellerup (2013).

Læs mere på: www.huskegruppen.dk

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst.