Tag til Thy

Af
29. januar 2009

– og se en god udstilling. Den fjerde udgave af Thisted Biennalen er nu åben.

Fra Espen Lomsdalen, Marthe Waltinsen og Marte Hodne Haugens TextFukkers

– og se en god udstilling. Den fjerde udgave af Thisted Biennalen er nu åben.

Af
29. januar 2009

Biennale
Ordet biennale får mig til at tænke på noget med at rejse langt væk for at se toppen af noget international kunst; til eksempelvis Venedig eller Busan.

Så jeg kunne ikke undgå at opfatte titlen Thisted Biennalen som lidt af en spøg – en bisar overdrivelse, som skulle få det hele til at virke som en rigtig thy-bo-spøg.

Udstillingsvue. Foto: Marie Norman Nyeng
Udstillingsvue. Foto: Marie Norman Nyeng
Deirdre Humphrys og Andreas Johansens Slide ShowFoto: Marie Norman Nyeng
Deirdre Humphrys og Andreas Johansens Slide ShowFoto: Marie Norman Nyeng
Udstillingsvue. Foto: Marie Norman Nyeng
Udstillingsvue. Foto: Marie Norman Nyeng
Magnus Pettersens Jewel. Foto: Marie Norman Nyeng
Magnus Pettersens Jewel. Foto: Marie Norman Nyeng

Men, men, men
Man skulle næsten tro, at det var internationalt. Alene Udstillingsbygningen, hvor kunstforeningen Det Ny Kastet har til huse, modsiger alle fordomme om en kunstforening med egen udstillingspraksis tæt på den yderste klitrække.
Det ser professionelt ud: her er plads og det er bare gennemført ordentligt. Selv belysningen ligger mange niveauer over, hvad man ellers ser på udstillingssteder og kunsthaller rundt omkring på de mere centrale venues for samtidskunst.


Espen Lomsdalen, Marthe Walthinsen og Marte Hodne Haugens TextFukkers. Foto: Marie Norman Nyeng
Espen Lomsdalen, Marthe Walthinsen og Marte Hodne Haugens TextFukkers. Foto: Marie Norman Nyeng

Fuck-tekst
Noget af det første man bliver mødt af på udstillingen er Espen Lomsdalen, Marthe Walthinsen og Marte Hodne Haugens band TextFukkers: to musikvideoer vist på fladskærm opsat på pidestal.
Bandet TekstFukkers spiller tung guitar og keyboard, mens sangerinden hæst synger for i numrene ‘Minimalism and the Rethoric of Power’ og ‘The Culture Industry (Enlightment as Mass Deception)’. Sangteksterne er baserede på tekster af henholdsvis Anne C. Chave og gode gamle Adorno og Horkheimer; begge kunstteoretiske klassikere.

Hvor kunstnere som Elmgreen og Dragset i deres meget omtalte teaterforestilling Drama Queens har en underholdende nærmest sarkastisk tilgang til den del af kunsthistorien, der består af skulpturer fra den modernistiske seriøsitet til den postmodernistiske overseriøsitet, går TextFukkers et skridt videre. De gør den tunge del af kunstteorien til post 80’er glam-punk.

Fra Espen Lomsdalen, Marthe Walthinsen og Marte Hodne Haugens TextFukkers. Foto: Marie Norman Nyeng
Fra Espen Lomsdalen, Marthe Walthinsen og Marte Hodne Haugens TextFukkers. Foto: Marie Norman Nyeng
Deirdre Humphrys og Andreas Johansens Slide Show Foto: Marie Norman Nyeng
Deirdre Humphrys og Andreas Johansens Slide Show Foto: Marie Norman Nyeng
Deirdre Humphrys og Andreas Johansens Slide ShowFoto: Marie Norman Nyeng
Deirdre Humphrys og Andreas Johansens Slide ShowFoto: Marie Norman Nyeng
Fra Espen Lomsdalen, Marthe Walthinsen og Marte Hodne Haugens TextFukkers. Foto: Marie Norman Nyeng
Fra Espen Lomsdalen, Marthe Walthinsen og Marte Hodne Haugens TextFukkers. Foto: Marie Norman Nyeng

Og hvis man ikke lige er typen, der har kunstteori præsent og parat i ethvert møde med kunst, så fungerer billedsiden med skarptskårne frisurer og enkle musikvideosprog i sorte, hvide, blå og grå toner rigtig fint sammen med Hilda Ekeroths malerier.

Og så bliver det først rigtig godt

Denne form for sarkastiske, underholdende og også kunstverdens-interne værker er ikke, hvad man forventer at finde på en udstilling i Thy. Og det er da slet ikke her, man forventer, at det kommer til sin ret.
Men det gør det, fordi tingene er sat ordentligt op og fordi der ikke er nogen af de varmende og velplacerede projektører, som skinner i skærmen. De oplyser i stedet de tre malerier, som fylder det første af udstillingens rum.

Udstillingsvue. Foto: Marie Norman Nyeng
Udstillingsvue. Foto: Marie Norman Nyeng
Linn Halvorsrøds installation Just Before, Before, Just After, After.Foto: Marie Norman Nyeng
Linn Halvorsrøds installation Just Before, Before, Just After, After.Foto: Marie Norman Nyeng
Linn Halvorsrøds installation Just Before, Before, Just After, After. Foto: Marie Norman Nyeng
Linn Halvorsrøds installation Just Before, Before, Just After, After. Foto: Marie Norman Nyeng
Udstillingsvue. Foto: Marie Norman Nyeng
Udstillingsvue. Foto: Marie Norman Nyeng

Ydermere har man sat udstillingen op, så når man vender ryggen til den sarkastiske video/musikproduktion, står man ansigt til ansigt med Tyra Tyngleffs abstrakte brune maleri uden titel. Begge værker får en hel del kvaliteter af, at man bliver nødt til at vælge imellem dem på den måde.

Delphine Béchards Something with Art.Foto: Marie Norman Nyeng
Delphine Béchards Something with Art.Foto: Marie Norman Nyeng
Delphine Béchards Something with Art.Foto: Marie Norman Nyeng
Delphine Béchards Something with Art.Foto: Marie Norman Nyeng
Delphine Béchards Something with Art.Foto: Marie Norman Nyeng
Delphine Béchards Something with Art.Foto: Marie Norman Nyeng
Deirdre Humphrys og Andreas Johansens Slide ShowFoto: Marie Norman Nyeng
Deirdre Humphrys og Andreas Johansens Slide ShowFoto: Marie Norman Nyeng

Og det bliver ved
Det samme er på spil i det store udstillingsrum, hvor Magnus Pettersens fotogene skulptur af trekanter i krydsfiner er hængt på væggen overfor Derdre Humpry og Andreas Johansen stofbanner fra projektet Slide Show, som handler om rutchebaner.

Og igen er man så nødt til at stille sig med ryggen til rutsjebanerne, når man betragter Anu Ramdas værk Snogen.

Kort sagt: jeg er imponeret og en smule oprigtig begejstret!


Fakta

Udstilling

Thisted Biennalen

24 jan 2009 15 feb 2009

Espen Lomsdalen (NOR), Delphine Béchard (FRA), Hilda Ekeroth (SWE), Linn Halvorsrød (NOR), Deirdre Humphrys (IRL), Magnus Pettersen (NOR), Anú Ramdas (IND/DK), Javier Tapia (CL), Tyra Tingleff (NOR), Vladimir Tomic (BOS)

Udstillingsbygningen Se kort og tider