To dage i lydkunstens tegn i Odense
Kunstnere indtager Odenses musikbibliotek under lydkunstfestivalen TINNITUS, som foregår mandag den 26. og tirsdag den 27. september. Festivalen undersøger spændingsfeltet mellem musik og kunst med så forskellige genrer som true crime, feministisk poesi, overflader og elektroniske improvisationer.
Kunstnere indtager Odenses musikbibliotek under lydkunstfestivalen TINNITUS, som foregår mandag den 26. og tirsdag den 27. september. Festivalen undersøger spændingsfeltet mellem musik og kunst med så forskellige genrer som true crime, feministisk poesi, overflader og elektroniske improvisationer.
Kunstnere indtager Odenses musikbibliotek under lydkunstfestivalen TINNITUS, som foregår mandag den 26. og tirsdag den 27. september. Festivalen undersøger spændingsfeltet mellem musik og kunst med så forskellige genrer som true crime, feministisk poesi, overflader og elektroniske improvisationer.
Den gamle banegårdsbygning, som i dag huser Musikbiblioteket i Odense, vil i næste uge danne ramme om en to dages festival, hvor publikum kan opleve live lydkunstperformances af Sif Hedegård, Sune Lysdal, Cilla Leitao, Nat Bloch Gregersen, Kim Richard Adler Mejdahl, Søren Krag og Anna Samsøe.
Sif Hedegård udforsker med inspiration fra true crime-genren spændingen mellem fakta og fiktion i sin performance Teenage Lesbian Truck Murder, mens Sune Lysdal bruger bibliotekets inventar og kontaktmikrofoner i sin tegne-lydperformance Der er ikke nogen overflade.
Festivalen er kurateret af multimediekunstner Maj Bjørnholdt Kjærsig, der også bidrager med sit eget lydværk In the Non Loop, som man kan opleve til og med lørdag den 1. oktober. Værket danner med sine mekaniske skulpturer af jernrør, fjernsyn, dele af pladespillere, motorer, timere, klokker, beton, glaskollager og video et lydbillede i én lang foranderlig komposition, som placerer sig imellem lyd og musik.
Lydkunstfestivalens program starter kl. 19 begge dage.
Fakta
TINNITUS er en del af Musikbibliotekets Takeover-koncept, hvor kunstnere og musikere med tilknytning til Odense indtager rummet med egne installationer og koncerter. Festivalen fungerer også som optakt til den rolige og dæmpede elektroniske musik, der kan opleves fredag den 30. september i forbindelse med en 12-timers sovekoncert på Musikbiblioteket. Kurator Maj Bjørnholdt Kjærsig er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og hos kunstnergruppen Vinyl Terror & Horror.