Ugens kunstner – Amalie Smith

Af
9. december 2015

Amalie Smith kobler i sin kunst både tekst og billede i bøger og udstillinger og har for sit arbejde som forfatter og billedkunstner for nylig modtaget Kronprinsparrets Stjernedryspris.

Amalie Smiths afgangsprojekt fra Det Kgl. Danske Kunstakademi: Eyes Touching, Fingers Seeing, 2015. Foto: David Stjernholm

Amalie Smith kobler i sin kunst både tekst og billede i bøger og udstillinger og har for sit arbejde som forfatter og billedkunstner for nylig modtaget Kronprinsparrets Stjernedryspris.

Af
9. december 2015


info

Amalie Smiths værker kan lige nu også opleves i udstillingen Korrespondance på Galleri Image i Aarhus frem til 20. december. Læs mere her

Amalie Smith kobler i sin kunst både tekst og billede i bøger og udstillinger og har for sit arbejde som forfatter og billedkunstner for nylig modtaget Kronprinsparrets Stjernedryspris. Eksempler på hendes fotografi og videokunst kan lige nu opleves i udstillingen Korrespondance på Galleri Image i Aarhus, samt på Kunstforeningen GL STRAND i København, hvor hun er udtaget til prisudstillingen EXTRACT – YOUNG ART PRIZE – CPH 2015.

Amalie Smith er uddannet fra Forfatterskolen i 2009 og Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2015, og hendes værker udfolder sig i en bred vifte af medier på tværs af tekst, video, foto, objekt og installation. I sin tid på Forfatterskolen kombinerede hun tekst og billede i filmmediet, og da hun debuterede i 2010 var det med et hæfte med plakatindstik på det lille kunstforlag Emancipa(t/s)ionsfrugten og med hybridbogen De næste 5000 dage på Gyldendal.

Samme år begyndte hun sine studier på Det Kgl. Danske Kunstakademi, hvor hun fortsatte sin skrift- og billedpraksis i flere bogudgivelser, udstillinger, fotografier og filminstallationer. Hun benytter sig både af litterære og billedkunstneriske produktions- og distributionsformer, ikke som to adskilte praksisser, men som forskellige måder at nærme sig samme stof, og hendes arbejde krydser ofte genrekonventioner i hybride mellemformater.

Amalie Smith. Foto: Lærke Posselt
Amalie Smith. Foto: Lærke Posselt

Foruden at arbejde tværmedialt kaster Amalie Smith ofte sin interesse på områder, som bedst kan belyses gennem flere fagligheder, herunder fx naturvidenskaben og kunsthistorien. Dette ses fx i den anmelderroste roman Marble (Gladiator 2014), som i en skønlitterær form kredser om bemalingen i antikkens skulpturkunst, idet den trækker på forskellige fagligheder og vidensområder såsom arkæologi, kemi, kulturhistorie, kunsthistorie og 3D-modellering.

Den tværfaglige tilgang står også centralt i Amalie Smiths afgangsværk fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, filminstallationen Eyes Touching, Fingers Seeing (2015). Værket er en levende og fragmentarisk billedcollage, bygget op som en essayistisk refleksion over touch-screen teknologiens sammenkobling af syn og berøring, sat i et kunsthistorisk og teknologikritisk perspektiv. Amalie Smiths voice-over fører beskueren fra overvejelser om synssansens og følesansens særegne karakteristika over teorier om rum versus flade til vor tids udvikling af digitale interfaces.

Spørgsmålene om rum versus flade behandles også i den tekstløse film Screening, som Amalie Smith præsenterede på Fotografisk Centers udstilling Ung Dansk Fotografi ’15. Her projiceres Carl Th. Dreyers film fra 1949 om Thorvaldsens skulpturer på en skærm, som kunstneren bøjer, så nye amorfe billeder af de filmede skulpturer opstår i refleksionen fra skærmen. Det skaber et sammenbrud i Dreyers glidende panoreringer af de fuldendte, nyklassicistiske skulpturer, men frembringer samtidig en ny kropslighed og rumlig dimension til filmmediet.

Korrespondance 4, 2015. Kan opleves på udstillingen af samme navn på Galleri Image, Aarhus. Foto: David Stjernholm
Korrespondance 4, 2015. Kan opleves på udstillingen af samme navn på Galleri Image, Aarhus. Foto: David Stjernholm

Bevægelser og overgange mellem billede og tekst er talrige i Amalie Smiths virke, og i den aktuelle gruppeudstilling Korrespondance i Galleri Image i Aarhus deltager hun med infrarøde fotografier, der korresponderer med hendes roman Marble.

På den ligeså aktuelle udstilling EXTRACT V i Kunstforeningen GL STRAND har hun skabt en større videoinstallation, der ligger i forlængelse af et eget tidligere publiceret essay om en svampedykker, der i år 1900 finder antikke skulpturer på havbunden i det græske øhav. Installationen hedder Michanikos og er en genfortolkning af en græsk folkedans af samme navn, hvori en enkelt danser spiller en svampedykker ramt af dykkersyge, men i denne fortolkning sættes dansen i relation til et 3D-animeret havbundslandskab i en undersøgelse af gensidige påvirkninger mellem det digitale rum og menneskekroppen.

Portfolio

Michanikos, 2015. Still fra video. Kan opleves på udstillingen EXTRACT V, Kunstforeningen GL STRAND
Michanikos, 2015. Still fra video. Kan opleves på udstillingen EXTRACT V, Kunstforeningen GL STRAND
Michanikos, 2015. Still fra video. Kan opleves på udstillingen EXTRACT V, Kunstforeningen GL STRAND
Michanikos, 2015. Still fra video. Kan opleves på udstillingen EXTRACT V, Kunstforeningen GL STRAND
Installationsview fra udstillingen Korrespondance, Galleri Image. Foto: David Stjernholm
Installationsview fra udstillingen Korrespondance, Galleri Image. Foto: David Stjernholm

Eyes Touching, Fingers Seeing, 2015. Fra Afgangsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg, 2015. Foto: David Stjernholm
Eyes Touching, Fingers Seeing, 2015. Fra Afgangsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg, 2015. Foto: David Stjernholm
Installationsview af værket Screening fra udstillingen Ung Dansk Fotografi '15, Fotografisk Center, 2015. Foto: Kevin Broadbery
Installationsview af værket Screening fra udstillingen Ung Dansk Fotografi ’15, Fotografisk Center, 2015. Foto: Kevin Broadbery
Screening, 2015. Still fra video, vist på udstillingen Ung Dansk Fotografi '15, Fotografisk Center, 2015
Screening, 2015. Still fra video, vist på udstillingen Ung Dansk Fotografi ’15, Fotografisk Center, 2015
Amalie Smiths bogudgivelser fra 2010 til 2015. Foto: David Stjernholm
Amalie Smiths bogudgivelser fra 2010 til 2015. Foto: David Stjernholm

Fakta

Udstilling

EXTRACT V

11 dec 2015 24 jan 2015

Allison Zuckerman, Sarp Kerem Yavuz, Yazan Khalili, Eloísa Ejarque, Jona Borrut, Julie Riis Andersen, Amalie Smith

Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider

Fakta

Amalie Smith er født i 1985. Hun er uddannet fra Forfatterskolen (2009) og Det Kgl. Danske Kunstakademi (2015). I dag bor og arbejder hun i København. Udmærkelser: 2015 Kronprinsparrets Stjernedryspris 2015 Charlottenborglegatet, Annie & Otto Johs. Detlefs' Fond 2012 Morten Nielsens Mindelegat 2011 Munch-Christensens kulturlegat 2011 Bukdahls Bet. Bibliografi: 2014 MARBLE, Forlaget Gladiator 2013 KOLLEKTIVE LÆSEFORMER, med Ida Marie Hede, Distribution After Hand 2012 LÆSNINGENS ANATOMI, læsenoter maj 2012, forlaget emancipa(t/ss)ionsfrugten 2012 I CIVIL, samling Gyldendal 2010 DE NÆSTE 5000 DAGE, Gyldendal 2010 FABRIKKEN FALDER, filmroman, forlaget emancipa(t/ss)ionsfrugten. Se Amalie Smiths CV her