Ugens Kunstner – Anna Bak

Af
27. februar 2019

Gennem sit virke som billedkunstner udforsker Anna Bak menneskets og kunstnerens konfliktfyldte eller ambivalente møder med naturen. Hendes værker rummer ofte en eksistentiel melankoli og ensomhed. Lige nu er hun aktuel med sin første større danske soloudstilling HERMIT på Overgaden -Institut for Samtidskunst.

Anna Bak: Hermit, 2019. Installationsfoto. Soloudstilling på Overgaden – Institut for Samtidskunst. Foto: Anders Sune Berg

Gennem sit virke som billedkunstner udforsker Anna Bak menneskets og kunstnerens konfliktfyldte eller ambivalente møder med naturen. Hendes værker rummer ofte en eksistentiel melankoli og ensomhed. Lige nu er hun aktuel med sin første større danske soloudstilling HERMIT på Overgaden -Institut for Samtidskunst.

Af
27. februar 2019


info

Du kan læse vores øvrige portrætter i Ugens Kunstner-serien her.

Gennem sit virke som billedkunstner udforsker Anna Bak menneskets og kunstnerens konfliktfyldte eller ambivalente møder med naturen. Hendes værker rummer ofte en eksistentiel melankoli og ensomhed. Lige nu er hun aktuel med sin første større danske soloudstilling HERMIT på Overgaden – Institut for Samtidskunst.Det stedsspecifikke værk The first thing that disappeared was the birds på Sejerø Festival i 2014 fortæller historien om en fiktiv person, der sidder efterladt i ruinerne fra en apokalyptisk katastrofe. I en lydmonolog reflekterer hun over, hvordan og hvorfor Sejerøs rige fugleliv forsvandt længe inden katastrofen indtraf, mens et iscenesat researcharkiv ”dokumenterer” øens forsvundne fugle i poetiske tegninger, fjer, sten og fotografier.

I værkets stemningsfulde fabuleren over apokalypsens komme og fuglenes pludselige forsvinden kan man spore et karakteristisk favntag med fundamentale menneskelige følelser som desperation, ensomhed og melankoli, der løber på tværs af Baks kunstneriske virke.

Portræt af Anna Bak. Pressefoto

Menneskets eksistentielle ærinde med naturen

Et centralt omdrejningspunkt for Baks værker er de historiske figurer, der har knyttet sig til naturen og dens åbne, øde vidder; lige fra eneboere, eremitter, botanikere, naturromantikere til såkaldte ‘doomsday preppers’.

I afgangsværket Cabin (2012) byggede Bak en 1:1 træhytte med udgangspunkt i den påfaldende lighed mellem to historiske eneboeres hytter: Forfatteren bag den naturromantiske klassiker Walden, Henry David Thoreau, og antiteknologi-terroristen Ted Kaczynski. I fusionen mellem de to skovhytter danner Bak et paradoksalt monument over eneboerfiguren, hvor nostalgi og utopi, erkendelse og desillusion, tilbagetrækning og selviscenesættelse går hånd i hånd.

Et lignende paradoks skildres i værket There’s a Bit of Magic in Everything, and Then Some Loss to even Things out (2012), der tager udgangspunkt i et kasino ejet af indfødte amerikanere i Oregon, USA. Gennem en stor træskulptur af kasinoets vejskilt og en detaljeret blyantstegning af ét af dets hotelværelser, undersøger værket de æstetiske og sociokulturelle sammenstød mellem syntetiske neonskilte og håndlavede tæpper, kapitalistisk kynisme og det oprindelige amerikanske folks kultur, der både tillægges, men også selv dyrker bestemte nostalgiske forestillinger om ”oprindelighed” og ”naturlighed”.

Anna Bak
Anna Bak: The Hermit, 2019. Træstammer, hvid læder hud, projektion. Foto: Anders Sune Berg

Kunstneren i den ensomme natur

Med den nyåbnede soloudstilling HERMIT afsøger Anna Bak for første gang spørgsmålet om menneskets (og kunstnerens) forhold til den øde natur med sig selv som prøvekanin: I en måned isolerede hun sig i de svenske skove, og producerede i løbet af eksperimentet en række værker i form af tegning, stoftryk, video og skulptur. Udstillingen undersøger billedet på den kunstneriske arketype, der trækker sig tilbage til naturen for at opnå særlig erkendelse og inspiration.

Centralt i udstillingen vises en film på et udspændt dyreskind, der blander dagbogslignende dokumentationer fra opholdet i skoven med iscenesatte ritualer, hvor Bak selv optræder som tre forskellige, maskebærende karakterer. Værket dyrker på den ene side ideen om kunstnerens mytiske forbindelse til naturen, mens videoens usensationelle, tøvende tone på den anden side synes at forkaste og undergrave selvsamme forestilling.

I stil med Baks øvrige virke nærmer hun sig undersøgelsen af kunstner-jeg’ets isolation i naturen med nysgerrig, kritisk undren – og med et skarpt øje for alle de nuancer og paradokser, der kendetegner menneskets eksistentielle forhold til naturen. Samtidig viser de mere mytiske, rituelle elementer et nyt spor i Baks kunstneriske virke, der både fortsætter og tilføjer nye facetter til hendes praksis.

Anna Bak
Anna Bak: Friends, 2019. Bivoks, grankogler, mos, bark, strå, svampe, gips. Foto: Anders Sune Berg
Anna Bak
Anna Bak: How to Tame the Moose, 2019. Birketræ, læder, møbelsøm, harefødder. Foto: Anders Sune Berg
Anna Bak
Anna Bak: 30 Days of observing me, 2019. Digital print af blyantstegninger på tekstil, 4 kanal audio track. Foto: Anders Sune Berg
Anna Bak
Anna Bak: SHTF, 2018. Udstillet på Damian and the love guru Gallery, Bruxelles. Tekstil, digitalt print, anti-traume tæppe, læder, plastik. Foto: Damian and the love Guru Gallery
Anna Bak
Anna Bak: Metamorphis – I wish we could stay in here until the anxiety will crystalize and turn into a shiny object we can observe from a distance, 2017. Installationsfoto. Soloudstilling på C4 projects, København. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: Metamorphis – I wish we could stay in here until the anxiety will crystalize and turn into a shiny object we can observe from a distance, 2017. Installationsfoto. Soloudstilling på C4 projects, København. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: The search party, 2016. Udstillet på Glucksman Gallery, Cork, Irland. Materialer: cargo-faldskærm, sandsække, træ, video på tv-skærm. Foto: Tomas Tyner / UCC
Anna Bak
Anna Bak: Wilderness Survival – A guide to the aesthetics of Survivalism, 2015. Bogudgivelse på forlaget Onomatopee. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: Wilderness Survival, 2015. Installationsfoto, soloudstilling på X and Beyond, København. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: Blank billboard, 2015. Udstillet på Sejerø festival 2015. Træ, spejl-folie, halogen lamper. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: The first thing that disappeared was the birds, 2014. Lydinstallation. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: The first thing that disappeared was the birds, 2014. Lydinstallation. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: There’s a Bit of Magic in Everything, and Then Some Loss to Even Things out, 2012. Tegning, grafit på papir. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: There’s a Bit of Magic in Everything, and Then Some Loss to Even Things out, 2012. Træskilt. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: Cabin, 2012. Installation. Foto: Anna Bak
Anna Bak
Anna Bak: Cabin, 2012. Installation. Foto: Anna Bak

Fakta

Baggrund Anna Bak (f. 1985) er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2012 og arbejder både som kunstner og kurator. I 2014 blev hun udtaget som deltager på det post-akademiske researchinstitut Jan Van Eyck Academie i Maastricht. I 2015 udgav hun bogen Wilderness Survival – A guide to the Aesthetics of Survivalism gennem det hollandske forlag og udstillingssted Onomatopee. Bor og arbejder i København.