Ugens kunstner – Dorte Naomi

Af
7. december 2016

Dorte Naomi krænger ublu menneskets indre verden ud i linoleumstryk, maleri og tegning, aldrig uden en humoristisk kant. Gennem mere end et årti har kunstneren skabt et symbolmættet landskab, hvor eksistensens kardinalpunkter – liv og død, kød og ånd, kultur og natur – føjer sig ind i arabeske systemer af konfronterende kropsåbninger, foruroligende plantevækster og løsrevne organer.

Installationsview fra udstillingen Petroleum – The End i Møstings Hus © Jon Nordstrøm

Dorte Naomi krænger ublu menneskets indre verden ud i linoleumstryk, maleri og tegning, aldrig uden en humoristisk kant. Gennem mere end et årti har kunstneren skabt et symbolmættet landskab, hvor eksistensens kardinalpunkter – liv og død, kød og ånd, kultur og natur – føjer sig ind i arabeske systemer af konfronterende kropsåbninger, foruroligende plantevækster og løsrevne organer.

Af
7. december 2016

Dorte Naomi krænger ublu menneskets indre verden ud i linoleumstryk, maleri og tegning – aldrig uden en humoristisk kant. Gennem mere end et årti har kunstneren skabt et symbolmættet landskab, hvor eksistensens kardinalpunkter – liv og død, kød og ånd, kultur og natur – føjer sig ind i arabeske systemer af konfronterende kropsåbninger, foruroligende plantevækster og løsrevne organer.

Portræt af Dorte Naomi © Jon Nordstrøm
Portræt af Dorte Naomi © Jon Nordstrøm

Den ækle nydelse
Dorte Naomi præsenterer os for et overflødighedshorn af kropslige udfoldelser og organiske sammensmeltninger af menneske og natur. Naomis foruroligende landskaber udgør et okkult univers, der sætter sin egen dags- og verdensorden. Her er det urkraften, der regerer.

Gennem det hele løber undertoner af det hæslige, som på en og samme tid virker frastødende og dragende. Men selvom vi konfronteres med glinsende kropsvæsker og myldrende indvolde, er det med en høj grad af æstetisk velbehag. Naomi arbejder ofte med en væltet symmetri, hvor hun gennem gentagelser og spejlinger omkring en midterakse oparbejder en balance i billedrummet – en form for sortering og orden i kaos. Det er en ækel nydelse for øjet.

I sine billeder dissekerer Naomi vores menneskelige natur, en til tider dyrisk, barnlig og voldsom natur. Dissektionen ser vi som motiv i flere billeder, fx Fuglevold (2012), men også indirekte i blotlæggelsen af det ellers skjulte. I de løsrevne, opløselige indre organer ligger en henvisning til kødets forgængelighed, et memento mori, som i værket Liv uden liv (2012). Her svæver et smukt tarmsystem i grårøde nuancer mod en sort baggrund – uden for tid og sted.

Men også livet og den seksuelle drift er et centralt tema i Naomis kunst. I tegningen Albino sex and mutilation (2014) fremvises et karnevalesk orgie af kropsvæsker, kødelighed og penetrationer udført med en enorm detaljerigdom og akkuratesse. Kropsvæskerne står som en subversiv kraft, hvor det, der normalt gemmes væk, gøres synligt og konfronterer civilisationens orden.

Dorte Naomi: Albino Sex and Mutilation, 2013, 55 x 74 cm © Andreas Omvik
Dorte Naomi: Albino Sex and Mutilation, 2013, 55 x 74 cm © Andreas Omvik

Hail Uterus Sky
I Naomis kunstneriske proces opstår titel og værk ofte simultant i en symbiotisk proces, der sætter hendes kunst i relation til tegneserieuniverset. Titlerne er andet og mere end en fodnote, de udpeger en forståelsesramme – også for de værker, der umiddelbart fremstår som rene abstraktioner.

Dorte Naomi: Hail Uterus Sky (Kings Blue), 2014, 56 x 76 cm © Andreas Omvik
Dorte Naomi: Hail Uterus Sky (Kings Blue), 2014, 56 x 76 cm © Andreas Omvik

I værket Hail Uterus Sky (Kings Blue) medvirker titlen til at skabe en kobling mellem en vaginaform, opbygget af slyngende plantevækster, og de himmelske stråler fra oven, der sætter scenen for en religiøs hyldest. Titlen understøtter fortolkningen af værket som en hyldest til kvinden, hvor Kings Blue står som en ironisk kommentar.

I flere værker er titlen direkte integreret som en ufravigelig del af værket – som et kampråb, der buldrer ud af værkerne på samme vis som propaganda på en plakat i gaderummet. En serie linoleumstryk fra 2015 bærer sine titler på svungne bårebånd, der løber gennem billedrummet: Mort, Vie og Espoir. At ordene står på fransk, trækker et ekstra betydningslag med sig – i dette tilfælde synes tre andre ord at ligge immanent i værkserien (liberté, egalité, fraternité).

Konfronterende abstraktioner
Til sin aktuelle soloudstilling, Petroleum – The End, i Møstings Hus har Naomi sluppet den eksplicitte fortælling og trukket sine værket i en mere enkel og abstrakt retning. Man finder dog nemt reminiscenser fra tidligere fortællinger og symbolik i værkerne. Med Naomis bagkatalog in mente bærer de abstrakte mønstre mere eller mindre subtile associationer til kønsorganer eller sindrige tarmsystemer fx S.O.S. (Flammehav) og Wild Child (Tumling). De fungerer i høj grad som konfronterende abstraktioner.

Naomi har tidligere arbejdet med maleri og tegning, mens det de sidste to år er linoleumstrykket, der har været centralt i kunstnerens praksis. I hendes nyeste værker, der fremviser den hidtil største grad af abstraktion, opstår et mere malerisk tryk, idet motivet males direkte på linoleum og danner baggrund for den senere udskæring af motivet. Således opstår mere bløde og voluminøse streger, end det er tilfældet i tegningernes detaljerigdom.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Installationsview fra udstillingen Petroleum – The End i Møstings Hus © Jon Nordstrøm
Installationsview fra udstillingen Petroleum – The End i Møstings Hus © Jon Nordstrøm
Installationsview fra udstillingen Petroleum – The End i Møstings Hus © Jon Nordstrøm
Installationsview fra udstillingen Petroleum – The End i Møstings Hus © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: Be Bigger Than Yourself, 2016, 115 x 85 cm © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: Be Bigger Than Yourself, 2016, 115 x 85 cm © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: Radar (Beam Me Up), 2015, 21 x 26 cm © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: Radar (Beam Me Up), 2015, 21 x 26 cm © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: S.O.S. (Flammehav), 2016, 73 x 102 cm © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: S.O.S. (Flammehav), 2016, 73 x 102 cm © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: Wild Child (Tumling) 29 x 38 cm © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: Wild Child (Tumling) 29 x 38 cm © Jon Nordstrøm
Dorte Naomi: Vie, Mort, Espoir, 2015, 14 x 20 cm (værkserie på 3) © Dorte Naomi
Dorte Naomi: Vie, Mort, Espoir, 2015, 14 x 20 cm (værkserie på 3) © Dorte Naomi
Dorte Naomi: Open Sea, 2013, 100 x 51 cm © Andreas Omvik
Dorte Naomi: Open Sea, 2013, 100 x 51 cm © Andreas Omvik
Dorte Naomi: Fuglevold, 2012, 80 x 100 cm © Dorte Naomi
Dorte Naomi: Fuglevold, 2012, 80 x 100 cm © Dorte Naomi
Dorte Naomi: Liv uden liv, 2012, 60 x 70 cm © Dorte Naomi
Dorte Naomi: Liv uden liv, 2012, 60 x 70 cm © Dorte Naomi

Fakta

Dorte Naomi er født i Roskilde i 1975 og bor og arbejder i dag i København. Hun er uddannet fra Den Grafiske Højskole i 1998-2000 og fra Danmarks Designskole i 2001-2006. Naomi er desuden medlem af Danske Grafikere.  Se hele Dorte Naomis CV her