Ugens Kunstner – John Kørner

Stærke farver var længe blandt Kørners mest karakteristiske kendetegn. I de senere år har farvestyrken fortonet sig lidt, mens motiverne er blevet mere detaljerede.

Rose, 2012, udsnit. Foto: Anders Sune Berg

Stærke farver var længe blandt Kørners mest karakteristiske kendetegn. I de senere år har farvestyrken fortonet sig lidt, mens motiverne er blevet mere detaljerede.

John Kørner
John Kørner
Kørner henviser ofte til sine værker som ”problemer”.  Dette skal forstås på flere niveauer: Dels problemet som selve kunstens funktion: at stille os spørgsmål, så at sige levere problemer. Dels den problemstilling en kunstner må stille sig selv, når han skaber et værk; farven, formen, kompositionen, motivet som problem.

I mere abstrakt forstand er Kørners ide om problemets inderste form en farvet oval eller klat, som går igen i mange af kunstnerens værker, sammen med helt enkle figurative elementer, der kan minde os om de måder, hvorpå maleri kan bruges til at vække universelt genkendelige ting. 

John Kørner blev for alvor kendt uden for kunstens snævre kredse, da han i 2008 proklamerede, at han ville male et billede for hver falden dansk soldat i Afghanistan. I 2010 skabte han efter Kronprinseparrets ønske et stort vægmaleri til udsmykningen af Frederik VIIIs Palæ .  Året efter lavede han udstillingen ”Kvinder til salg” på Arbejdermuseet i København, hvor han tematiserede trafficking-problemet i Danmark.

Carmen, 2011. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Carmen, 2011. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Den aktuelle udstilling ”Fanget // Caught” på Heart, som er John Kørners største separatudstilling til dato, består dels af en større retrospektiv del fra kunstnerens virke siden hans afgang fra akademiet. Dels en ny del med enkelte helt nye værker, heriblandt en installation bygget op som en fængselscelle, som står midt i et af museets udstillingsrum. I denne celle indgår flere af kunstnerens egne værker, som på denne måde kommer til at fremstå som tilfangetagne kunstobjekter i det institutionelle rum.

Kørners baggrund for at arbejde med dette tema, er en personlig oplevelse af, at man som kunstpublikum godt kan føle sig fanget i kunstinstitutionens faste greb om kunstformidlingen. At man under et museumsbesøg ind imellem kan føle sig sat i bås i forhold til det højtidelige formidlingssprog og den særlige italesættelse af kunsten, som kunstinstitutionen benytter sig af.

Men som altid hos Kørner, er der åbent for beskuerens egne tolkninger. Kørners tilbagevendende agenda har nemlig altid har været, at vi selv må tage stilling igennem dialogen med hans værker. Han vil med andre ord sætte kunstoplevelsen fri.

Portfolie:

Reading in front of the cell, 2013. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Reading in front of the cell, 2013. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard

Danish diving, 2013. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Danish diving, 2013. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Working in the Dark, 2012. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Working in the Dark, 2012. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Rose, 2012. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Rose, 2012. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Amber, 2012. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Amber, 2012. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Natascha, 2011. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Natascha, 2011. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Laila, 2011. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Laila, 2011. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Skarv, 2011, Foto: Anders Sune Berg
Skarv, 2011, Foto: Anders Sune Berg
Steffen, 2011. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Steffen, 2011. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Skelletinstallation i sarkofag
Skelletinstallation i sarkofag
She is guiding him, 2005. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
She is guiding him, 2005. Foto: Anders Sune Berg / Galleri Bo Bjerggaard
Cannon with 18 problems, 2004, Foto: Anders Sune Berg
Cannon with 18 problems, 2004, Foto: Anders Sune Berg
Man with 44 problems, 2004, Foto: Anders Sune Berg
Man with 44 problems, 2004, Foto: Anders Sune Berg
Falster, 2003, Foto: Anders Sune Berg
Falster, 2003, Foto: Anders Sune Berg
The Calculator, 2003
The Calculator, 2003

Fakta

Udstilling

Fanget

4 maj 2013 22 sep 2013

John Kørner

HEART Herning Museum of Contemporary Art Se kort og tider

Fakta

John Kørner er født i 1967 i Århus, men opvokset på Lolland og har boet hele sit voksne liv i København. Han blev færdiguddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1998.

John Kørners værker er repræsenteret på mange offentlige samlinger, blandt andet Tate Gallery, London; Statens Museum for Kunst, København; Arken, Ishøj; ARoS, Aarhus, Heart, Herning; Rubell Family Collection, Miami og Saatchi Collection i London.

John Kørner er tilknyttet Galleri Bo Bjerggaard.