Ugens kunstner – Mette Winckelmann

Mette Winckelmann arbejder med et formelt abstrakt udtryk, men ofte med et implicit stærkt konceptuelt indhold.

Mette winckelmann: Finished Unfinished Crossed(udsnit), 2012, mixed media. Foto: Mette Winckelmann

Mette Winckelmann arbejder med et formelt abstrakt udtryk, men ofte med et implicit stærkt konceptuelt indhold.


info

Udstillingen ledsages af et katalog med artikler af blandt andre overinspektør ved Moderna Museet i Stockholm, Iris Müller-Westermann, den engelske forfatter og kunstskribent Sally O’Reilly samt kunsthistoriker og kurator Solvej Helweg Ovesen.

Mette Winckelmann. Foto: Anne Mie Dreves
Mette Winckelmann. Foto: Anne Mie Dreves
Mette Winckelmanns enkelte værker er opbygget lag på lag, med forskellige materialer, men uden at søge at skjule processen. Tværtimod gennemtrænges hvert lag maling og stof af det bagvedliggende, hvilket afslører de geometriske grid, der i så høj grad præger Winckelmanns kunst.

Winckelmann  er en kunstner, for hvem geometriske inddelinger af et givent ´territorium´ – det være sig et malerlærred, et stofstykke, eller en overflade generelt – er lig tilegnelsen af et eget rum.

Kunstneren starter derfor med at gå til materialet ved at inddele det. Et lærred måler hun for eksempel op og sætter præcise streger på formatets halvdel, tredjedel og fjerdedel, som markeres og bruges i det videre arbejde. Opdelingerne er en måde at organisere fladen på, men også et grundlæggende skelet, som hun mener allerede er der i forvejen og som blot fremhæves. For Winckelmann hænger det tæt sammen med kroppens struktur, som vi som mennesker er afhængige af, og som på en gang giver råderum og begrænser.

Mette Winckelmann bruger ofte elementer af håndværk og håndarbejde i sin kunst, hvor forskellige materialer kombineres og undersøges. En gennemgående inspirationskilde er det klassiske patchwork, der netop med sine geometriske former og sit universelle sprog ofte danner forbillede i de enkelte værker.

Patchwork
Med udstillingen Lucky Pieces på Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa bliver patchworkprincippet endog yderligere udvidet og får en ny dimension: Slottet er i sig selv et stykke patchwork. Siden dets grundlæggelse i 1411 er det utallige gange blevet ombygget og tilpasset til nye behov, og i sin nuværende form afspejler det på kalejdoskopisk vis sin over 600 år lange historie. I sin udstilling her forholder Mette Winckelmann sig til slottets arkitektur med sine specifikke rumindretninger og væver sine egne arbejder sammen med dette arkitektoniske patchwork.

Dette gør sig også gældende i udstillingens største værk i parken. Her mødes man af et mønster af mursten, der alle stammer fra et nedrevet missionshus i Haslev. De hårdtbrændte mursten fra facaden, som tidligere udgjorde den arkitektoniske ramme om menneskene med det formål at udbrede deres tro og deres intentioner i ord og gerning, er nu bredt vandret ud i slotshaven. Der er præcis 602 mursten – en for hvert år siden slottets grundlæggelse i 1411.
Et af de spørgsmål, der bliver udforsket med dette arbejde i slotshaven, er, om de energier, som er indlejret i de gamle mursten også nu, i denne nye spredte organisering på plænen, på en eller anden måde kan overføres til beskueren – måske som en stemning, som nogle tanker eller på anden måde.

I udstillingen har Mette Winckelmann arbejdet med forskellige medier og genindrettet Brundlund Slot med nyfortolkninger af gobeliner samt gulvtæpper. Med Lucky Pieces indtager hendes værker bogstaveligt talt hele bygningen fra caféen, hvor man indtager kaffen i geometriske, rå lerkopper over fangehullet i kælderen til tårnet på 2.sal, hvor man på den opvarmede flisebænk Used in Denmark fra 2011 afslutningsvis kan kontemplere, mens man skuer ud over parken.

Portfolia:

Tro og Overtro, 2013, Viborg Kunsthal. Foto Anders Sune Berg
Tro og Overtro, 2013, Viborg Kunsthal. Foto Anders Sune Berg

The Walls are not the Prison. Fra  Lucky Pieces, Brundlund slot. Foto Anders Sune Berg
The Walls are not the Prison. Fra Lucky Pieces, Brundlund slot. Foto Anders Sune Berg

Made in Denmark, Fra  Lucky Pieces, Brundlund slot.2011, foto Anders Sune Berg
Made in Denmark, Fra Lucky Pieces, Brundlund slot.2011, foto Anders Sune Berg

Lucky Pieces. Foto Anders Sune Berg
Lucky Pieces. Foto Anders Sune Berg

Installationview, Lucky Pieces, 2013: Foto Anders Sune Berg
Installationview, Lucky Pieces, 2013: Foto Anders Sune Berg

Installationview, Lucky Pieces, 2013: Foto Anders Sune Berg
Installationview, Lucky Pieces, 2013: Foto Anders Sune Berg

High, 2013 og Starry Paths, 2013. Fra  Lucky Pieces, Brundlund slot. foto Anders Sune Berg
High, 2013 og Starry Paths, 2013. Fra Lucky Pieces, Brundlund slot. foto Anders Sune Berg

Franciska Clausen,Baren, 1927 og Mette Winckelmann, The Favourite, 2009,Fra  Lucky Pieces, Brundlund slot. foto Anders Sune Berg
Franciska Clausen,Baren, 1927 og Mette Winckelmann, The Favourite, 2009,Fra Lucky Pieces, Brundlund slot. foto Anders Sune Berg

Down There They Had More To Share, 2013, Fra  Lucky Pieces, Brundlund slot. Foto Anders Sune Berg
Down There They Had More To Share, 2013, Fra Lucky Pieces, Brundlund slot. Foto Anders Sune Berg

Installationview, Lucky Pieces, 2013: Foto Anders Sune Berg
Installationview, Lucky Pieces, 2013: Foto Anders Sune Berg

Installationview, Lucky Pieces, 2013: Foto Anders Sune Berg
Installationview, Lucky Pieces, 2013: Foto Anders Sune Berg

 Parasol Variations / Heavy Metal, 2013, acrylic on printed fabric190x120 cm. Foto: Anders Sune Berg
Parasol Variations / Heavy Metal, 2013, acrylic on printed fabric190x120 cm. Foto: Anders Sune Berg

World Without End, 2013, 30x21 cm. akryl på stof. Foto: Anders Sune Berg
World Without End, 2013, 30×21 cm. akryl på stof. Foto: Anders Sune Berg

Finished Unfinished Crossed, 2012, mixed media, 210x147 cm. Foto: Mette Winckelmann
Finished Unfinished Crossed, 2012, mixed media, 210×147 cm. Foto: Mette Winckelmann

Used in Denmark + Column of Constellations. Fra We Have a Body, Den frie Udstillingsbygning, 2011-12. Foto: Anders Sune Berg
Used in Denmark + Column of Constellations. Fra We Have a Body, Den frie Udstillingsbygning, 2011-12. Foto: Anders Sune Berg

Devils Puzzle, 2011, acrylic on canvas, 250 x 210 cm. Foto: Anders Sune Berg
Devils Puzzle, 2011, acrylic on canvas, 250 x 210 cm. Foto: Anders Sune Berg

Boys Wanna Be Her, Girls Wanna Be Her, 2010, acrylic on canvas, 160 x 130 cm. Foto: Anders Sune Berg
Boys Wanna Be Her, Girls Wanna Be Her, 2010, acrylic on canvas, 160 x 130 cm. Foto: Anders Sune Berg

Love Poems, Allepo Womans Arts Festival, 2010, Syrien 2010. Foto: Anders Sune Berg
Love Poems, Allepo Womans Arts Festival, 2010, Syrien 2010. Foto: Anders Sune Berg

The Jolly Group, 2009, Galleri Christina Wilson, Cph. Foto: Anders Sune Berg
The Jolly Group, 2009, Galleri Christina Wilson, Cph. Foto: Anders Sune Berg

Push It, 2009, acrylic on canvas, 150 x 130 cm. Foto: Anders Sune Berg
Push It, 2009, acrylic on canvas, 150 x 130 cm. Foto: Anders Sune Berg

Archaeologist's Future, 2008, acrylic on canvas 200 x 120 cm. Foto: Anders Sune Berg
Archaeologist’s Future, 2008, acrylic on canvas 200 x 120 cm. Foto: Anders Sune Berg

We Believe, Københavns Kunsthal Centiennale, Vela Gay Club, 2007. Foto: Mette Winckelmann
We Believe, Københavns Kunsthal Centiennale, Vela Gay Club, 2007. Foto: Mette Winckelmann

Various Voices in a Shared Situation, Galleri Christina Wilson 2006. Foto: Anders Sune Berg
Various Voices in a Shared Situation, Galleri Christina Wilson 2006. Foto: Anders Sune Berg

Bedcover for Sonia Delauneay, 2006, fabric Collage, 200 x 160 cm. Foto: Anders Sune Berg
Bedcover for Sonia Delauneay, 2006, fabric Collage, 200 x 160 cm. Foto: Anders Sune Berg


Fakta

Udstilling

Lucky Pieces

19 jan 2014

Kunstmuseet Brundlund Slot Se kort og tider

Fakta

Mette Winckelmann
Født i Sønderborg 1971
Hjemmeside
Uddannet 1996-97 Academy of Art and Design, Bratislava, Slovakia samt 1997-03 ved Det Kgl. Danske Kunstakademi, København.
Mette Winckelmann var i år blandt de nominerede til den prestigefyldte Carnegie Art Award. Winckelmanns omfattende udsmykning på muren rundt om Viborg Kunsthal er netop blevet indviet. Udsmykningsopgaven var bestilt af Statens Kunstfond og Viborg Kommune.