Ugens kunstner – Michael Mørk
Michael Mørk (1959-) kan beskrives som en konceptuel maler med rødder i det formalistiske og fladebetonede maleri samtidig med, at han gør brug af popkunstens materialevalg. Farven som motiv og social markør samt maleriets forhold til det omgivende rum er to helt centrale tematikker i Mørks oeuvre.
Michael Mørk (1959-) kan beskrives som en konceptuel maler med rødder i det formalistiske og fladebetonede maleri samtidig med, at han gør brug af popkunstens materialevalg. Farven som motiv og social markør samt maleriets forhold til det omgivende rum er to helt centrale tematikker i Mørks oeuvre.
Michael Mørk (1959-) kan beskrives som en konceptuel maler med rødder i det formalistiske og fladebetonede maleri samtidig med, at han gør brug af popkunstens materialevalg. Farven som motiv og social markør samt maleriets forhold til det omgivende rum er to helt centrale tematikker i Mørks oeuvre.
I sin kunstneriske praksis forholder Michael Mørk sig vedvarende til maleriet som konstruktion og lader på forskellig vis det tilsyneladende flade format gribe ud i det omgivende rum. Samtidigt bliver de arkitektoniske omgivelser trukket ind i værkets egen rumlighed, hvilket blandt andet er tilfældet i værket Mirror (2012-18). Her er et spejl blevet påmalet hvide, lodrette linjer, således at de dækker cirka halvfjerds procent af spejlets overflade og delvist frarøver spejlet dets oprindelige funktion. Malingen tildækker, men afslører samtidig et nyt flimrende, pulserende rum, der anes mellem de stramme linjer.
Farvens italesættelse: Dreamcatcher og Midnight Cowgirl
Michael Mørk er aktuel med soloudstillingen Dream Catcher i Møstings Hus. På udstillingen fastslås endnu et essentielt knudepunkt i Mørks praksis: Farvens italesættelse gennem sproget og ikke mindst farven som social markør.
Makeuppens farvepalet er et centralt omdrejningspunkt i Dream Catcher, hvor farvebrugen i høj grad er defineret af dens direkte funktion på kroppen. Til udstillingen har Mørk blandt andet skabt en serie mindre malerier, der vækker associationer til farvepuderne fra makeupæsker, når de løfter sig let fra væggen og derved peger på maleriets objektkarakter. Mørk fremhæver i værket farvernes sociokulturelle referencer i deres italesættelse gennem sproget. En farve får en helt ny betydning, når den tilskrives navne som: Midnight Cowgirl, College Dropout, Pistol og Revolution. Forholdet mellem farvenuancen og teksten skaber en dynamik mellem farvens fysiske kvaliteter, den optiske virkning og sprogets visuelle evner; et eksempel på Mørks konceptuelle tilgang til maleriet. Som kunsthistoriker Ditte Vilstrup Holm har påpeget: ”Mørks intention er frem for alt at udvide maleriets kunstneriske spændvidde gennem en betoning og kultivering af dets forskellige grænseflader.”
Køkkenminimalismens kropslige kvaliteter
Et andet centralt omdrejningspunkt i Mørks kunstneriske praksis er de flader, grid og netværk, der skaber rummene omkring os. For Mørk fungerer eksempelvis køkkenet som et arkitektonisk hverdagsmonument, der bag de rene og hygiejniske linjer skjuler vores personlige rod. Samtidig skaber køkkenet associationer til Donald Judd og minimalismens rene former, og med dette udgangspunkt har Mørk behandlet køkkenet gennem maleriet og ført minimalismen tilbage ind i udstillingsrummet.
Installationen Big Shopping (2006/2007), hvor maleriet har manifesteret sig som køkkeninspirerede objekter, er som Mirror et eksempel på, hvordan maleriets rum og det omgivende rum glider ind i hinanden. De skulpturelle objekter, der med sit net af lodrette og vandrette farverige rytmer, kommer – på trods af de intentionelle forskydninger og den rustikke finish – til at fremstå som stringente systemer overfor den besøgendes krops bløde linjer.
Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)
Fakta
Michael Mørk er kendt for sit arbejde i krydsfeltet mellem arkitektur, installation, foto og maleri. Han har blandt andet skabt en række offentlige in situ-projekter: Heriblandt en udendørs udsmykning til Mjølnerparken i København (2009) og en total maleriinstallation udført på væggene på Regionshospitalet i Randers (2007-08).