Michael Mørk. Foto: Randers Kunstmuseum

Michael Mørk

Michael Mørk arbejder frit i krydsfeltet mellem arkitektur, installation, fotografi og maleri og har en sikker sans for rummenes dimensioner, lys, farver og de indbyrdes relationer mellem dem. I de senere år har fotografiet fået stadig større plads i hans praksis, hvilket blandt andet kom til udtryk i udstillingen Mellemgrund på Peter Lav Gallery i […]

Michael Mørk. Foto: Randers Kunstmuseum
Kunstner

Om
Michael Mørk (f. 1959) er autodidakt og bor og arbejder i dag i København.

Michael Mørk arbejder frit i krydsfeltet mellem arkitektur, installation, fotografi og maleri og har en sikker sans for rummenes dimensioner, lys, farver og de indbyrdes relationer mellem dem. I de senere år har fotografiet fået stadig større plads i hans praksis, hvilket blandt andet kom til udtryk i udstillingen Mellemgrund på Peter Lav Gallery i 2009. Her præsenterede han en række fotografier af minimalistiske, mennesketomme rum, hvor han leger med referencer til abstrakt maleri. Hans værker trækker tråde til både popkunst, konceptuelt maleri og minimalisme.
I 2006 skabte han det stedsspecifikke værk Neighbourhood på Overgaden – en hvid rampe med tilfældigt anlagte trin, hvor han både forholder sig direkte til udstillingsrummet og samtidig spejler det hvide byggeri på den modsatte side af kanalen.
Michael Mørk har desuden udført flere in situ-projekter til offentlige rum, herunder en total maleri-installation på væggene i Regionshospitalet i Randers (2007–08) og en udendørs udsmykning i Mjølnerparken i København (2009).
Hans praksis spænder over et bredt repertoire, hvor han især er optaget af sproget og velkendte ordspil, som han spiller ud gennem popkulturelle referencer. Hans værker tager ofte afsæt i et minimalistisk formsprog, hvor han retter et undersøgende fokus på brugen af farver samt arkitektoniske og rumlige kompositioner.