Ugens kunstner – Søren Jensen
En dukke, en karrusel, en trailer, et cykelstativ. I Søren Jensens værker iscenesættes folkelige genstande, hverdagsobjekter og arkitektoniske elementer som skulpturer.
En dukke, en karrusel, en trailer, et cykelstativ. I Søren Jensens værker iscenesættes folkelige genstande, hverdagsobjekter og arkitektoniske elementer som skulpturer.
Søren Jensen startede sin karriere som en af de unge billedhuggere, der slog igennem i 1980erne.
Allerede i 1982 deltog han som studerende på akademiet i gruppeudstillingen Kniven på Hovedet, der introducerede det vilde maleri i Danmark.
Men ellers har Søren Jensens kunstneriske produktion været koncentreret om skulpturen og installationen.
Her har han gennem forskellige meget verdslige og hverdagslige materialer fokuseret på krop, arkitektur og hverdagsobjekternes medbetydninger.
Krop og værk
Et af de gennemgående temaer i Jensens arbejde er forholdet mellem kroppen og værket.
I de tidlige værker i 1980’erne blev forholdet mellem kroppen og skulpturen som overflade undersøgt i amorfe og monolitiske udformninger.
I begyndelsen af 1990’erne bevægede udtrykket sig mere over mod konstruktive værker med tema omkring kroppens forhold til åbne og lukkede rum.
Fra sidste halvdel af 1990’erne har Søren Jensens værker undersøgt de rumlige forhold, der i skala ligger mellem den traditionelle skulptur og det arkitektoniske. Her består hans konstruktioner af simple materialer som pap, træ, stof, presenning mm., der er sammenføjet med enkle teknikker, hvor tingene eksempelvis limes, sys eller skrues sammen. Hverken materialer eller teknikker er typiske for skulpturen eller arkitekturen.
Selve konstruktionerne minder om små skure, der peger på husets oprindelige kernefunktion, som et sted for ly og beskyttelse for kroppen.
Søren Jensen bruger også fotografiet som kunstnerisk udtryksmiddel til at dokumentere omgivelserne og til at iscenesætte scenarier. Yderligere har han også lavet en række temporære offentlige værker, der har kommenteret byrummets arkitektoniske og sociale betydning.
Det hverdagslige og folkelige
I den aktuelle udstilling i Galerie Mikael Andersen fortsætter Søren Jensen sin række af såkaldte ‘profan-udstillinger’.
Profan-værkerne og udstillingerne afspejler generelt en værkpraksis, som tager udgangspunkt i hverdagslige og folkelige kontekster.
Disse værker kan umiddelbart genkenes som noget helt andet end kunstværker – værkerne kan eksemplevis bestå af en karrusel, en bil, en dukke, et cykelstativ eller en trailer, men samtidig reflekterer profan-værkerne over, hvordan vi bruger og benytter vores egen hverdag og virkelighed og de ting og objekter, som hverdagen består af.
I udstillingen ShowRoom fra 2011 undersøgte han således forholdet mellem show og kunst, hvor ønsket om at nedbryde skellet mellem disse blev udforsket.
I udstillingen indgik en karrusel , hvor menneskehøje Mester Jakel dukker kørte rundt og rundt. I denne installation blev beskueren aktiveret i en søgen efter svar samt en undren over iscenesættelsen af showet, cirkusset samt i kunsten. Det menneskelige skuespil blev gjort nærværende.
Jæger og dyr i skoven
I den nuværende udstilling Profan Teater – Jæger og dyr i skoven, kan man se iscenesættelsen af en art forestilling – igen med brug af hånddukker.
Hånddukker er kendt i næsten alle kulturer, som en simpel teaterform og er typisk udtryk for stereotyper eller karikerede roller. I denne naive forenkling ligger der dog kulturelle afsløringer og skjulte betydninger gemt: Dukkerne er måske ikke så uskyldige, som de umiddelbart fremstår, og det er disse skjulte betydninger, Jæger og dyr i skoven benytter til at producere ny kunstnerisk betydning.
Profan Teater er en form for genbrug eller recirkulation af en folkelig praksis, hvor de velkendte hånddukker mere agerer og optræder i absurde roller (som hos Beckett), end de egentlig udtrykker en morale eller kulturel kritik.
Profan-værkerne kan også være undersøgelser af specifikke praksisser, som kan ses i Søren Jensens bøger Fynske vejboder, Minigolf på Fyn og Fynsk tillykke. Her er undersøgelserne dog mere et udtryk for en antropologisk optik, end de er egentlige kunstværker.
Ugens Kunstner er produceret i samarbejde mellem KUNSTEN.NU og Galerie Mikael Andersen.
Portfolio
Fakta
Udstilling
Profan teater - jæger og dyr i skoven
22 feb 2014 28 mar 2014
Søren Jensen
Galerie Mikael Andersen Se kort og tider
Fakta
Søren Jensen (1957) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1978-1986. Han var mellem 1999 og 2005 rektor for Det Fynske Kunstakademi og har senest været formand for Statens Kunstfond mellem 2011 og 2014.
Han har bl.a. haft soloudstillinger på Trapholt Kunstmuseum, Overgaden Institut for Samtidskunst, DCA Gallery, New York, Ordrupgaardsamlingen, Esbjerg Kunstmuseum og Kunstforeningen Gl Strand. Han har desuden deltaget i gruppeudstillinger i bl.a. Kunstverein Tiergarten, Berlin, Kunstnernes Hus i Oslo, South Africa National Gallery i Cape Town, Malmö Konsthall samt Thorvaldsens Museum, Vendsyssel Kunstmuseum, Århus Kunstbygning, Sculpture by the Sea, Nikolaj Kunsthal, Filosofgangen i Odense og Louisiana.
Søren Jensen har modtaget Eckersbergmedaillen, Viggo Jarls Legat, Statens Kunstfonds 3-årige stipendium, Statens Kunstfonds Arbejdslegat, Ny Carlsbergfondets store rejselegat, Leo Estvads Legat og Kai Nielsens Mindelegat.
Hans værker indgår i samlingerne hos Statens Museum for Kunst, Malmö Museum, Det Nationale Fotomuseum, Arken og Trapholt Kunstmuseum.
Søren Jensen repræsenteres af Galerie Mikael Andersen.