Ugens kunstner – Søren Thilo Funder
Søren Thilo Funders videoværker er komplicerede møder mellem litterære referencer, dokumentar og film. Og så er de små spejle på samtidens politiske virkelighed.
Søren Thilo Funders videoværker er komplicerede møder mellem litterære referencer, dokumentar og film. Og så er de små spejle på samtidens politiske virkelighed.
Et digt fra 1889 af Alice i Eventyrlands skaber Lewis Carrol, en reference til samfundsteoretikeren Hannah Arendts hovedværk The Human Condition fra 1958 og en gruppe medvirkende fra Bruun Rasmussens auktionshus anno 2014. Alle er de – sammen med en tablet-agtig animationsfilm – komponenterne i Søren Thilo Funders videoværk The Vanishing Table fra 2014.
Funders værker er komplicerede møder mellem litterære referencer, kristisk teori, populær kultur, filmiske greb og dokumentariske bidder. Det er videofilm, der spejler samtidens politiske virkelighed i forskudte planer – sceniske opsætninger, hvor tid og sted er fortættede og diffuse.
Historien re-enacted
I værket Sal Paradise fra 2012 er omdrejningspunktet Mexico og Tlatelolco-massakren på studenter, der opponerede mod deres regering i 1968 – som også studenterbevægelser i Europa og USA gjorde det. Figuren Sal Paradise, fra den amerikanske beatforfatter Jack Kerouacs roman On the Road (1957), vækkes til live i videoværket på roadtrip i nutidens mexikanske ørkener og forstæder.
Paradise fører os tilbage til de fysiske steder, der bevidnede Tlatelolco-massakren. Her møder vi en af hovedpersonerne fra den virkelige hændelse, som genfortæller historien – Carlos Maciel Beltràn. En mand, der blev registreret som død dengang. Hvad der er virkeligt, og hvad der er fiktion, blander sig i værket – som også i de officielle rapporter, hvor dødstallet er mellem to og 300 mennesker.
Det filmiske greb
Det performative, re-enactments og en næsten teatralsk personinstruktion går igen i flere af Funders værker på forskellige vis. I Disastraous Dialogue fra 2011 fremfører en gruppe ægyptiske skuespillere en dialog fra tre Hollywood-katastrofefilm.
I The Adaptation (No-thing me-lanch-oly ’bout us) fra 2014 er det en tredje krigszone, der er udgangspunktet.
En gruppe franske skuespillere i uniformer fra 2. Verdenskrig opfører den franske teoretiker og forfatter Jean-Paul Sartres roman La mort dans l’âme fra 1949 i en dekonstrueret, men stærk emotionel opsætning. Optagelserne forenes med en filmisk tur rundt i virkelighedens skyttegrave fra 1. Verdenskrig, en recitering af Satres dagbøger fra krigszonen samt kapitalismens isolering og styring af mennesket. Søren Thilo Funder forstår at arbejde politisk og poetisk gennem indoptagelsen af et helt spektre af modernitetens kunstformer såvel som internationale politiske problemstillinger.
Portfolio
Fakta
Udstilling
The Vanishing Table
11 okt 2014 6 dec 2014
Søren Thilo Funder
Tranen Se kort og tider
Fakta
Søren Thilo Funder (f. 1979) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2008 og bosiddende i Danmark. Han har desuden studeret på The School of Art and Architecture at the University of Illinois at Chicago og The European Film College. Udvalgte udstillinger: 2014 Notes on the Beginning of the Short 20th Century - Motorenhalle, Dresden, Tyskland The Adaptation (No-thing me-lanch-oly ‘bout us) - Künstlerhaus Bethanien, Berlin, Tyskland The 19th Biennale of Sydney - Sydney, Australien Three Man High - Kunsthuis SYB, with Tina Helen, Beetsterzwaag, Holland The Cosmonaut (I don’t see any God up here) - Randers Kunstmuseum, Randers 2013 Animated Bodies & Modified Realities - Reykjavik Art Museum, Reykjavik, Island Turku Biennial 2013 - Ars Nova, Turku, Finland Lunchtime Shorts - Casino Luxembourg Forum d’art contemporain, Luxembourg www.sorenthilofunder.com